Dąbrowa Górnicza
Dąbrowa Górnicza powstała na początku XVIII w., jednak jej rozkwit to koniec tego stulecia, kiedy to odkryto i zaczęto eksploatować w tym miejscu węgiel kamienny. Dziś to duży ośrodek przemysłu ciężkiego, głównie metalurgicznego – znakiem rozpoznawczym Dąbrowy jest gigantyczny kompleks Huty Katowice. Poza tym w mieście znajdują się: kopalnia węgla kamiennego, koksownia i trzy huty szkła. Największą jednak atrakcją turystyczną Dąbrowy jest Pustynia Błędowska, której fragment znajduje się w granicach miasta (nazwa pustyni pochodzi od Błędowa – dziś dzielnicy Dąbrowy Górniczej). Jest największy w Polsce obszar lotnych piasków (ok. 33 km kw.), leżący na pograniczu Wyżyny Śląskiej i Wyżyny Olkuskiej.
Drogi w Dąbrowie Górniczej
Najważniejszą a zarazem najbardziej wyczekiwaną inwestycją drogową Dąbrowy Górniczej jest droga ekspresowa S1. Docelowo droga S1 będzie miała długość około 125 km (obecnie funkcjonuje ok. 85 km) i zapewni połączenie autostrady A1 w Pyrzowicach z granicą z Czechami w Cieszynie–Boguszowicach. W rejonie Dąbrowy Górniczej istnieje tylko fragment drogi, biegnący od południa (od Tychów i Mysłowic) do węzła na krzyżówce Armii Krajowej i Manifestu Lipcowego na północnym-wschodzie miasta. Dalej droga kontynuowana jest jako droga krajowa nr 1 aż do Podwarpia, gdzie ponownie przechodzi w tryb drogi ekspresowej. Na przebudowę tego fragmentu będziemy musieli poczekać co najmniej kilka lat. W roku 2012 wydano decyzje środowiskowe, obecnie droga czeka na ogłoszenie przetargu. S1 funkcjonuje w rejonie jako Wschodnia Obwodnica GOP – 30-kilometrowa obwodnica biegnąca wschodnią częścią Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego. Biegnie od Podwarpia przez Dąbrowę Górniczą, Sosnowiec, Jaworzno, Mysłowice, Imielin, Lędziny i teren powiatu grodzkiego Katowice aż do Tychów.
Drugą trasą Dąbrowy Górniczej jest droga krajowa nr 94 o przebiegu zbliżonym do równoleżnikowego. DK94 przecina centrum miasta od zachodu (od Czeladzi i Sosnowca) wiodąc szeroką, dwujezdniową Aleją Zagłębia Dąbrowskiego. W centrum Dąbrowy przechodzi w Katowicką i nią (po przecięciu ekspresowej S1-ki) opuszcza miasto, kierując się na wschód, w stronę granicy z województwem małopolskim. Droga krajowa nr 94 to trasa o długości ok. 634 km pomiędzy Zgorzelcem i granicą państwa z Ukrainą w Korczowej (województwo podkarpackie). Droga jest alternatywą dla autostrady A4. Na odcinkach, gdzie oddawana jest do ruchu autostrada, droga zmienia oznaczenie ze „starej” 4-ki na 94-kę. Dąbrowę łączy bezpośrednio z Siemianowicami Śląskim i Bytomiem na zachodzie oraz Olkuszem (małopolskie) na wschodzie.
W Dąbrowie zaczynają swój bieg trzy drogi wojewódzkie – wszystkie niezbyt długie, o znaczeniu wyłącznie lokalnym.
DW790 – trasa o długości 34 km, kończąca bieg w Pilicy. Startuje na wschodzie miasta, na skrzyżowaniu ulic Katowickiej i Gołonoskiej, którą prowadzi w stronę północną a następnie wschodnią w kierunku miejscowości Niegowonice i dalej Podzamcza i Ogrodzieńca.
DW796 – startuje na północnym-wschodzie miasta, na skrzyżowaniu Armii Krajowej i Manifestu Lipcowego, w miejscu, gdzie ekspresowa S1-ka przechodzi w drogę krajową nr 1. droga biegnie na północny-wschód i po 20 km dociera do Zawiercia, gdzie kończy swój bieg.
DW910 – droga zaczyna bieg w centrum Dąbrowy Górniczej, odbijając na północny-zachód od krajowej 94-ki na skrzyżowaniu Katowickiej i Alei Róż. Po przejściu w Królowej Jadwigi i Sobieskiego 910-ka opuszcza Dąbrowę i wpada do Będzina, w którym kończy bieg po zaledwie 7 km.