Remonty i utrudnienia na autostradzie A2
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2019-07-24
Roboty drogowe i związane z tym korki utrudniają kierowcom podróżowanie autostradą A2. Prowadzone prace remontowe związane są często z wymianą nawierzchni, remontem wiaduktów czy mostów, naprawą dylatacji, odwodnienia, barier, malowaniem oznakowania itp. Drobne naprawy prowadzone są zazwyczaj przez kilka lub kilkanaście dni i oprócz zawężenia jezdni i ograniczenia prędkości nie wymagają większych zmian w organizacji ruchu.
Do większych remontów drogowych na autostradzie A2 drogowcy iprzygotowują się z wyprzedzeniem. I tak w przypadku remontu odcinka A2 Konin - Stryków, zarządzanego przez GDDKIA, ustalany jest zakres prac i ogłaszany przetarg na wybór wykonawcy prac. Opracowywany jest plan i harmonogram remontu wraz z tymczasową organizacją ruchu. Zazwyczaj w trakcie robót na zmianę zamykane lub zawężane są odcinki jezdni północnej lub południowej a kierowcy poruszają się w wolnym tempie. Przy dużym natęzeniu ruchu na A2 tworzą się korki, zdarza się, że dochodzi do wypadków i stłuczek.
W 2019 roku remontem objęty jest 12 km odcinek Konin - Dąbie. To ostatni przewidziany do remontu odcinek autostrady A2 na trasie z Konina do granicy z woj. łodzkim. Całe zadanie polega na remoncie nawierzchni dwujezdniowej autostrady A2 wraz z odnowieniem oznakowania poziomego i pionowego, dzięki czemu na całym 45 kilometrowym odcinku Konin-Koło-Dąbie będzie odnowiona nawierzchnia.
Remont, rozbudowa autostrady A2. Źródło: AWSA
Autostrada A2 w rozbudowie
Prace na A2 - obwodnicy Poznania
W 2019 roku olbrzymim wyzwaniem dla kierowców jest przejazd autostradową obwodnicą Poznania. Koncesjonariusz rozpoczął planowaną od lat rozbudowę obwodnicy o dodatkowe pasy ruchu. Roboty na A2 rozpoczęły się na początku marca 2019 r. i zakończą się dopiero w połowie 2020 roku. Koncesjonariusz zapewnia, że najgorsze prace na jezdniach ma zamiar zakończyć w tym roku.
Rozbudowa działającej autostradowej obwodnicy miasta, przy zapewnieniu jej przejezdności to nie lada wyzwanie. Na liczącym 16 km odcinku pomiędzy węzłami Poznań Zachód a Poznań Krzesiny dobudowany zostanie trzeci pas ruchu w każdym kierunku. Pojawi się nowa nawierzchnia, bariery ochronne i całe oświetlenie oraz wybudowane nowe i rozbudowane istniejące ekrany akustyczne wzdłuż całej trasy.
Autostrada A2 bez PPO Pruszków
W połowie 2019 r. zniknęły wysepki i słupy na Punkcie Poboru Opłat Pruszków w ciągu autostrady A2. Kierowcy mają do dyspozycji dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Ruch odbywa się płynnie, bez ograniczenia prędkości.To jeden z etapów rozbudowy autostrady A2 Łódź - Warszawa.
Rozbudowa A2 Łódź - Warszawa
Sposobem na upłynnienie ruchu na autostradzie A2 z Łodzi do Warszawy ma być jej rozbudowa o dodatkowy pas ruchu w woj. łódzkim i mazowieckim. W 2019 r. dla odcinka łodzkiego (od węzła Łódź Północ do granicy z województwem mazowieckim) zawarto umowę na opracowanie dokumentacji projektowej. Zlecono również prace wykonawcy odcinka mazowieckiego od granicy z woj. łódzkim do węzła Konotopa pod Warszawą (długość 43 km). Po pracach projektowych, które potrwają do 2021 r., kolejnym etapem będzie ogłoszenie przetargów na poszerzenie blisko 90 km autostrady A2. Inwestycja zakłada dobudowę trzeciego pasa ruchu od węzła Łódź Północ do węzła Pruszków, a na odcinku węzeł Pruszków – węzeł Konotopa czwartego pasa ruchu. Roboty w terenie mogą zając nawet do 3 lat, z uwagi na to, że prace są planowane bez wyłączania odcinka z ruchu. Oznacza to, że rozbudowaną trasą pojedziemy najwcześniej w 2025 r. Łączny koszt rozbudowy to około 600 mln zł.