1. Strona główna
  2. Informacje
  3. 16-kilometrowy odcinek A18 autostrady - patatajki w przetargu

16-kilometrowy odcinek A18 autostrady - patatajki w przetargu

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2020-06-10
16-kilometrowy odcinek A18 autostrady - patatajki w przetargu
Przebudowa obejmie jezdnię południową autostrady A18 Olszyna - Golnice. Zdjęcia: GDDKIA
Drogowcy ogłosili przetarg na trzeci z czterech odcinków przyszłej autostrady A18 Olszyna – Golnice. Chodzi o 16-kilometrowy odcinek od okolic węzła Iłowa do granicy województw lubuskiego i dolnośląskiego. Zakończenie robót planowane jest w 2023 roku.

- Niedawno podpisaliśmy umowę na realizację jednego z odcinków południowej jezdni autostrady A18. Dzisiaj kierujemy do przetargu kolejny odcinek. Pokazujemy dynamikę. Wkrótce zniknie jezdnia będąca złośliwie nazywana „najdłuższymi schodami Europy” i zastąpi ją komfortowa i bezpieczna jezdnia – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Ogłoszony przetarg dotyczy odcinka krajowej osiemnastki, który zaczyna się 4 km przed węzłem Iłowa, a kończy się na granicy województw lubuskiego i dolnośląskiego. Wykonawca będzie miał za zadanie przebudować południową jezdnię drogi numer 18 oraz jej otoczenie. W zakres inwestycji wchodzi również budowa dróg dojazdowych, przebudowa węzła Iłowa oraz budowa urządzeń infrastruktury technicznej i związanej z ochroną środowiska (np. przejścia dla zwierząt). Zadanie będzie realizowane w formule „Buduj”.

- Czas przewidziany na realizację robót wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie wynosi 25 miesięcy. Do czasu przewidzianego na roboty nie wlicza się okresów zimowych, trwających od 15 grudnia do 15 marca, liczonych jako trzy miesiące. Zakończenie robót planowane jest w 2023 roku – informuje GDDKIA.

Plan przebudowy autostrady A4 między Wrocławiem i Krzyżową

Przypomnijmy, cała inwestycja zakłada dostosowanie drogi krajowej nr 18 (na odcinku Olszyna-Golnice o długości ponad 70 km) do standardów sieci drogowej o parametrach autostradowych. Podzielono ją na następujące odcinki realizacyjne:

  1. A18 od granicy państwa do km 11,86 (2 kilometry za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia) - zakończenie robót planowane jest w II połowie 2023 r.

    Budowa A18: 185 mln zł na rozbudowę przygranicznego odcinka

  2. A18 od km 11,86 (ponad kilometr za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia) do km 33,76 (blisko 4 km przed węzłem Iłowa) - zakończenie robót planowane jest w II połowie 2022 r.

    Przebudowa A18 przypieczętowana. Odcinkiem Żary – Iłowa pojedziemy za 3 lata

  3. A18 od km 33,76 (blisko 4 km przed węzłem Iłowa) - granica województwa – trwa procedura przetargowa.

  4. A18 granica województwa - węzeł Golnice - ogłoszenie przetargu na roboty planowane jest na III kwartał 2020 r.

Mapa autostrady A18

Droga krajowa nr 18 zlokalizowana jest w III drogowym transeuropejskim korytarzu transportowym – połączeniem międzynarodowym E36/40 na terytorium Polski. Korytarz ten łączy Ukrainę, Słowację i południową Polskę z Dreznem i Berlinem. Droga krajowa nr 18 zaliczana jest do głównych dróg w Polsce o znaczeniu przemysłowym i turystycznym. Łączy ona Autostradę A-4 z przejściem granicznym w Olszynie. Starą drogę krajową nr 18, a obecnie jej nitkę południową, wybudowali Niemcy w latach 30. XX wieku. Stanowiła ona fragment autostrady Berlin-Wrocław. W listopadzie 2004 roku rozpoczęty został pierwszy etap dostosowywania drogi krajowej nr 18 do parametrów przyszłej autostrady A-18. Do istniejącej drogi dobudowana została równoległa, jezdnia północna, którą oddano do użytku w roku 2006.

Przybędzie 80 km ekspresowej trasy S8 Wrocław – Kłodzko

Kalendarium przebudowy autostrady A18

  • 1996 r. - powstała Koncepcja Programowa,

  • 1998 r. - uzyskano decyzje o ustaleniu lokalizacji drogi,

  • 2006 r. - zlecono opracowanie materiałów do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia (decyzje środowiskowe) oraz dokumentacji technicznej (projekt budowlany, projekt wykonawczy),

  • 18 października 2007 r. - złożono wnioski o wydanie decyzji środowiskowych w zakresie woj. lubuskiego oraz woj. dolnośląskiego,

  • 8 września 2008 r. - uzyskano decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia w granicach woj. lubuskiego,

  • 29 września 2008 r. - uzyskano decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia w granicach woj. dolnośląskiego, ale 15 października 2008 r. Oddział GDDKiA w Zielonej Górze złożył odwołanie od tej decyzji,

  • 27 lutego 2009 r. - uzyskano decyzję Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska uwzględniającą odwołanie GDDKiA i zmieniającą decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach z 29 września 2008 r.,

  • 10 maja 2010 r. - w związku z wyznaczeniem nowych obszarów Natura 2000 złożono wniosek o nową decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia (dla obu województw),

  • 29 lipca 2010 r. - uzyskano decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia (dla obu województw),

  • 6 grudnia 2011 r. - wydana została decyzja ZRID,

  • 14 listopada 2019 r. - podpisano umowę na przebudowę drugiego odcinka jezdni południowej A18,

  • 27 marca 2020 r. - rozstrzygnięto przetarg na przebudowę i dostosowanie drogi krajowej nr 18 do parametrów autostrady od granicy państwa do km 11,86 (2 kilometry za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia),

  • 24 kwietnia 2020 r. - podpisano umowę na przebudowę pierwszego odcinka jezdni południowej A18
Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na autostradzie A18 Utrudnienia na drodze 18 Jak dojadę - Iłowa