Autostrada A4 pod Wrocławiem pobiegnie nowym śladem?
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2024-03-14
Prace nad dokumentacją dla wielkich zmian dla dolnośląskiego odcinka A4 trwają od 2021 roku. W listopadzie 2023 r. GDDKIA wskazała wariant rozbudowy A4 pomiędzy Legnicą a Wrocławiem - przebieg autostrady A4 w wariancie W1, czyli rozbudowę w istniejącym śladzie. Obecną, dwujezdniową autostradę z dwoma pasami ruchu i bez pasa awaryjnego miała zastąpić nowa, z trzema pasami ruchu i pasem awaryjnym.
GDDKIA zdecydowała, A4 Wrocław – Legnica będzie rozbudowana w obecnym śladzie
Prace miały być prowadzone przy utrzymaniu ruchu dwoma pasami w obu kierunkach Dla tego wariantu w pierwszym kwartale tego roku drogowcy zamierzali złożyć wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Tak się jednak nie stanie, bo inwestycji przyjrzy się resort infrastruktury, który powątpiewa w sens rozbudowy a nie budowy autostrady w nowym śladzie. Chodzi głownie o odcinek w okolicach Wrocławia, który niemal codziennie stoi w korkach.
- Ministerstwo Infrastruktury sprawdza, czy za rządów PiS GDDKiA prawidłowo podejmowała decyzje ws. modernizacji autostrady A4 w rejonie Wrocławia. Sens rozbudowy A4 w starym śladzie budzi poważne wątpliwości – powiedział Gazecie Wyborczej wiceminister infrastruktury Paweł Gancarz.
Oto jakie warianty rozbudowy i budowy autostrady A4 były analizowane - mapy
Mapa: GDDKIA
Rozbudowa autostrady budzi wiele kontrowersji. Wiadomo, że nie jest dobrym rozwiązaniem dla Wrocławia i miejscowości leżących w bliskim sąsiedztwie autostrady A4 (Bielany Wrocławskie, Pietrzykowice, Kąty Wrocławskie). Już teraz węzeł Bielany Wrocławskie jest niewydolny i zakorkowany.
TOP 5 miejsc z korkami na dolnośląskiej autostradzie A4
Zdjęcia: GDDKIA
Przypominamy, że sąsiedni odcinek autostrady A4 od Krzyżowej do Legnicy o długości ok. 36 km zostanie rozbudowany w istniejącym śladzie. Obecną dwujezdniową, z dwoma pasami ruchu i bez pasa awaryjnego, autostradę zastąpi nowa, z trzema pasami ruchu i pasem awaryjnym. Równolegle do istniejącej A4, po wcześniejszej przebudowie węzłów i budowie nowych obiektów inżynierskich, powstanie nowa jezdnia, na którą zostanie przełożony ruch. To umożliwi rozbiórkę starej nawierzchni i budowę nowej drugiej jezdni. Zakończenie inwestycji planowane jest w 2030 r.
Węzeł Złotoryja na autostradzie A4 Wrocław - Krzyżowa. Zdjęcia: GDDKIA
Autostrada A4 to jedna z najważniejszych arterii komunikacyjnych w Polsce łącząca zachodnią i wschodnią granicę kraju. Zgodnie z zapisami w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r., zaplanowano poszerzenie autostrady na blisko 460-kilometrowym odcinku pomiędzy Krzyżową w woj. dolnośląskim a Tarnowem w woj. małopolskim.
Jest plan wielkiej rozbudowy autostrady A4 – obejmie 460 km
Zdjęcia: GDDKIA