GDDKIA zdecydowała, A4 Wrocław – Legnica będzie rozbudowana w obecnym śladzie
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2023-11-27
Nie będzie budowy nowej autostrady A4 z Wrocławia. GDDKIA zdecydowała o rozbudowie trasy w obecnym śladzie.
- Wybraliśmy wariant W1 przebiegu autostrady A4 odcinku Legnica - Wrocław. Jest to przebieg w istniejącym śladzie autostrady A4. O naszym wyborze poinformowaliśmy samorządowców – poinformował dyrektor GDDKIA, Tomasz Żuchowski.
Drogowcy argumentują, że wybór został podjęty po wnikliwej analizie zaproponowanych przez projektanta rozwiązań i okazał się najlepszym rozwiązaniem w kryteriach: środowiskowym i ekonomicznym. W kryterium społecznym wariant ten uzyskał drugą z najlepszych ocen.
Wybranie wariantu do złożenia wniosków o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) wieńczy etap I - Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ).
- Dla tego wariantu w I kwartale 2024 r. planujemy złożyć wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Następnym etapem, po otrzymaniu DŚU, będzie przeprowadzenie badań geologicznych i opracowanie dokumentacji niezbędnej do ogłoszenia przetargu na wykonawcę inwestycji - dodają drogowcy.
Autostrady w Polsce. Ile mamy autostrad, co w budowie i przygotowaniu?
Mapa autostrady A4 Wrocław - Legnica - odcinek przewidziany do rozbudowy. Mapa: GDDKIA
Obecną, dwujezdniową autostradę A4 z dwoma pasami ruchu i bez pasa awaryjnego zastąpi nowa, z trzema pasami ruchu i pasem awaryjnym. Prace prowadzone będą przy utrzymaniu ruchu dwoma pasami w obu kierunkach, przebudowane zostaną węzły i powstaną nowe obiekty inżynierskie nad autostradą. GDDKIA chce, by równolegle do istniejącej A4 powstała nowa jezdnia, na którą zostanie przełożony ruch co umożliwi rozbiórkę starej nawierzchni i budowę nowej drugiej jezdni. Miejscami, gdzie lokalne uwarunkowania nie pozwalają na dobudowę nowej jezdni, będzie prowadzona rozbudowa symetryczna w śladzie istniejących jezdni. Powstaną także Miejsca Obsługi Podróżnych.
Wbrany wariant nie jest dobrym rozwiązaniem dla Wrocławia i miejscowości leżących w bliskim sąsiedztwie autostrady A4 (Bielany Wrocławskie, Pietrzykowice, Kąty Wrocławskie). Już teraz węzeł Bielany Wrocławskie jest niewydolny i zakorkowany. Połączenie autostrady A4 z południem Wrocławia odbywa się poprzez węzeł w geometrii zaprojektowanej w latach trzydziestych ubiegłego wieku. Przebudowa jest zatem konieczna. Nawet z analiz GDDKIA wynika, że jego przepustowość zostanie wyczerpana w ciągu najbliższych lat.
TOP 5 miejsc z korkami na dolnośląskiej autostradzie A4
Zakorkowana autostrada A4 Wrocław - Legnica bedzie rozbudowana do trzech pasów w każdym kierunku. Zdjęcia: conadrogach.pl
Trudna sytuacja dotyczy też odcinka A4 Wrocław - Kąty Wrocławskie - Kostomłoty, gdzie niemal codziennie tworzą się korki i często dochodzi do wypadków. Cały ruch idzie wtedy przez wąskie ulice okolicznych miejscowości.
Przypominamy, że wcześniej GDDKIA zdecydowała o rozbudowie w obecnym śladzie odcinka autostrady Legnica - Krzyżowa. Inwestycja obejmuje dobudowę dodatkowa pasa ruchu w każdym kierunku, przebudowę węzłów i obiektów w ciągu 35 kilometrowej autostrady A4. Pisaliśmy o tym więcej tutaj:
Rozbudowa dolnośląskiej autostrady A4 – zapadną ważne decyzje
Docelowo autostrada A4 zostanie poszerzona na blisko 460-kilometrowym odcinku pomiędzy Krzyżową a Tarnowem.
GDDKIA: Przetarg na rozbudowę A4 Kraków – Tarnów w przyszłym roku
Łącząca zachodnią i wschodnią granicę Polski trasa jest częścią międzynarodowej drogi E40, leżącej w III transeuropejskim korytarzu transportowym i przebiega od portu Calais we Francji do wschodnich krańców Kazachstanu. W Jędrzychowicach k. Zgorzelca łączy się z niemiecką autostradą z kierunku Drezna, a kończy na przejściu granicznym z Ukrainą w Korczowej. Łączna długość A4 wynosi ok. 672 km i przebiega przez pięć województw.
Autostrada A4 w okolicach m. Ruda Śląska. Zdjęcia: GDDKIA