Budowa S2 – POW: Tunel na Ursynowie dopiero za dwa miesiące
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2021-07-01
Drogowcy od kilku miesięcy niechętnie podają datę oddania ostatniego odcinka drogi ekspresowej S2 Puławska – Lubelska. Od grudnia ubiegłego roku funkcjonują dwa z trzech odcinków Południowej Obwodnicy Warszawy o łącznej długości około 14 km, łączące brzegi Wisły i autostradę A2 po wschodniej stronie Warszawy. W realizacji cały czas pozostaje około 4,5 km trasy, z tunelem o długości ok. 2,3 km pod dzielnicą Ursynów. To etap inwestycji ważny nie tylko dla mieszkańców Warszawy, ale przed wszystkim dla kierowców przemieszczających się tranzytem na osi wschód - zachód.
Zamieszanie i korki przy bramkach na A4 i A2 po wprowadzeniu systemu e-TOLL
Długi finisz prac na S2 Południowej Obwodnicy Warszawy. Zdjęcia: GDDKIA
Duże opóźnienia na S17 Lubelska –Warszawa Wschód
Odcinek S2 węzeł Puławska - węzeł Warszawa Wilanów (Przyczółkowa) – długość ok. 4,6 km, wykonawca: Astaldi. Niemal połowa długości tego odcinka, ok. 2,3 km, przebiega w tunelu pod dzielnicą Ursynów, przechodząc w najniższym punkcie pod tunelem metra
GDDKIA poinformowała, że planuje uporać się z odbiorami i niezbędnymi procedurami dla zadania na Ursynowie do przełomu sierpnia i września. To już kolejne przesunięcie terminu oddania drogi kierowcom…
Długi finisz S2 Południowej Obwodnicy Warszawy. Kiedy otwarcie?
- Zaawansowanie prac na ursynowskim odcinku S2 POW przekroczyło 95 proc. Trwają testy i odbiory. Przygotowywana jest dokumentacja do złożenia wniosku o pozwolenie na użytkownie. Pozytywny wynik przeprowadzonej przez Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego procedury administracyjnej umożliwi oddanie do ruchu nowej trasy. Ponieważ jest to skomplikowany obiekt oraz pierwszy, takiej długości tunel drogowy realizowany w ciągu drogi ekspresowej, trudno jest wskazać konkretną datę. Szacujemy, że kierowcy pojadą tunelem za około dwa miesiące – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Tunel w ciągu S2 to skomplikowany obiekt, nie wiadomo ile potrwają odbiory, dlatego drogowcy nie podają konkretnej daty otwarcia. Zdjęcia: GDDKIA
Co zostało do zrobienia na tunelowym odcinku POW, drogi ekspresowej S2?
Po wschodniej stronie węzła Warszawa Ursynów montowane jest oznakowanie pionowe. Trwa montaż bramownic oraz umieszczanie na nich tablic kierunkowych. Na trasie głównej wykonywane jest oznakowanie poziome, a na drogach dojazdowych kończone jest układanie ostatniej warstwy konstrukcji nawierzchni. Dziś przed południem rozpoczną się prace związane z dokończeniem prac na skrzyżowaniu ul. Płaskowickiej z Al. KEN. Prowadzone są prace związane z humusowaniem pasa rozdziału oraz wzdłuż dróg dojazdowych, trwają nasadzenia zieleni oraz inne prace porządkowe.
Zaawansowanie prac na S2 Puławska - Wilanów to 95 procent. Zdjęcia: GDDKIA
Brak chętnych do pomiarów jakości powietrza dla S2 na Ursynowie
Systemy bezpieczeństwa w tunelu w ciągu Południowej Obwodnicy Warszawy
Dyrektywa tunelowa Unii Europejskiej zawiera opis minimalnych wymagań bezpieczeństwa dla tuneli w transeuropejskiej sieci drogowej. Zgodnie z tymi zapisami tunel pod Ursynowem wyposażony będzie w system zasilania podstawowego i awaryjnego, oświetlenie podstawowe, awaryjne i ewakuacyjne. W układzie wentylacji zamontowany zostanie system pomiaru stężenia tlenku węgla i tlenku azotu. Automatycznie kontrolowana będzie widoczność w tunelu, a czujniki będą mogły wykryć i zasygnalizować pożar. Obiekt pod Ursynowem wyposażony będzie w system punktów alarmowych, komunikacji radiowej służb ratowniczych i porządkowych. W tunelu znajdują się również hydranty przeciwpożarowe, odwodnienie, kanalizacja deszczowa, przeciwpożarowa i drenażowa. Wzdłuż ścian tunelu są chodniki, które w razie potrzeby będą ciągami ewakuacyjnymi. Co 250 metrów ulokowano też przejścia pomiędzy nawami tunelu, a informację o odległości do tych przejść znajdziemy na tablicach oświetlenia awaryjnego.
13 systemów bezpieczeństwa jest w tunelu drogi ekspresowej S2 na Ursynowie. Zdjecia: GDDKIA
Centrum Zarządzania Tunelem
Dla budynku, w którym mieścić się będzie Centrum Zarządzania Tunelem, trwa procedura uzyskania decyzji o pozwoleniu na użytkowanie. Po oddaniu do ruchu odcinka drogi S2 tam właśnie będą trafiały informacje z czujników i kamer zainstalowanych w obu nawach tunelu. Pracownicy Centrum wspomagani przez system sterowania, zarządzania bezpieczeństwem i ruchem, przez 24 godziny na dobę, 7 dniu w tygodniu, będą kontrolować sytuację w tunelu i bezpieczeństwo jego użytkowników. W tym samym budynku docelowo będzie również funkcjonować Krajowe Centrum Zarządzania Ruchem, do którego będą spływać informacje z centrów regionalnych.
Puławska - Warszawa Wilanów to ostatni odcinek drogi ekspresowej S2 przewidziany do budowy. Zdjęcia: GDDKIA
W realizacji ponad 100 km autostrady A2 Warszawa - Terespol
Budowa drogi ekspresowej S2 na odcinku Puławska - Lubelska jest współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Wysokość dofinansowania ze środków UE dla trzech odcinków realizacyjnych o łącznej długości 18,6 km wynosi ok. 2 mld zł.