1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Budowa S7: Kiedy kierowcy pojadą tunelem na Zakopiance?

Budowa S7: Kiedy kierowcy pojadą tunelem na Zakopiance?

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2021-12-11
Budowa S7: Kiedy kierowcy pojadą tunelem na Zakopiance?
Termin otwarcia tunelu wiosną 2022 r. jest mało realny. Wykonawca chce wydłużenia czasu na prace. Zdjęcia: GDDKIA
Przeciąga się budowa tunelu na Zakopiance, który ma skrócić czas przejazdu na trasie z Krakowa do polskiej stolicy Tatr. Tunel miał być otwarty do końca tego roku, teraz mówi się o wiośnie 2022 r. Zima, zaawansowanie prac i wniosek od wykonawcy o wydłużenie terminu stawia pod znakiem zapytania i tą datę.

Tunel na Zakopiance ma być najdłuższym pozamiejskim tunelem drogowym w Polsce. Budowany jest w masywie górskim Mały Luboń. Tunel to główny element długiego na 3 km odcinka Naprawa – Skomielna Biała, który jest częścią większej inwestycji – realizacji drogi ekspresowej S7 Naprawa – Rabka Zdrój. Pozostałe fragmenty trasy są już w użytkowaniu.

Droga ekspresowa S7 dłuższa o nowy odcinek na Zakopiance

Długość tunelu na Zakopiance będzie wynosić ponad 2 km. Stanowi on 12,3 proc. całej trasy. Prace rozpoczęto już w 2017 roku i pierwotnie ich ukończenie przewidywano na 2021 r. Dwa lata temu, w październiku 2019 r., przebito prawą, a w kwietniu 2020 r. lewą nitkę. Aktualny termin zakończenia budowy przypada na 7 lutego 2022 r. Wykonawca (włoska firma Astaldi S.p.A.) złożył jednak wniosek o jego przedłużenie. Przyczyną ma być wyjątkowa długa ubiegłoroczna zima, a także problemy kadrowe spowodowane pandemią. Już teraz drogowcy szacują, że przy obecnym zaawansowaniu prac (około 70 procent) budowa potrwa minimum dwa, trzy miesiące dłużej. Do tego dochodzi jeszcze wniosek wykonawcy z roszczeniami o wydłużenie czasu na budowę.


Zaawansowanie prac na Zakopiance, odcinek tunelowy Naprawa - Skomielna Biała

Zaawansowanie prac na Zakopiance, odcinek tunelowy Naprawa - Skomielna Biała. Zdjecia: listopad 2021, GDDKIA

Zakładając, że budowa potrwa trzy miesiące dłużej, czyli do maja br. trzeba liczyć się że po zakończeniu prac konieczne będzie przeprowadzenia wielu odbiorów i testów. Można założyć, ze tunel będzie udostępniony w wakacje ale życie pokazuje, że z odbiorami może być różnie. Przykładem tunelu odbieranego miesiącami jest ten w ciągu drogi S2 – Południowej Obwodnicy Warszawy.

GDDKIA coraz bliżej otwarcia tunelu S2 Południowej Obwodnicy Warszawy

Wykonawcą tunelu na drodze S7 - Zakopiance jest włoska firma Astaldi

Wykonawcą tunelu na drodze S7 - Zakopiance jest włoska firma Astaldi. Zdjecia: Listopad 2021, GDDKIA

Jaki może być termin oddania tunelu na Zakopiance? Przeanalizowali to eksperci STS, największego bukmachera w Polsce. Biorąc pod uwagę pojawiające się ciągle nowe wyzwania, pod znakiem zapytania może stanąć nawet przejezdność tunelu w czasie wakacji 2022 roku. Zdaniem analityków STS kierowcy powinni uzbroić się w cierpliwość. Według nich najbardziej prawdopodobne jest, że tunel zostanie oddany do użytku dopiero na koniec 2022 roku.


Tunel drogowy w ciągu drogi ekspresowej S7 Lubień - Rabka Zdrój

Tunel drogowy w ciągu drogi ekspresowej S7 Lubień - Rabka Zdrój. Zdjecia: GDDKIA


Z raportów wykonawcy wynika, że w tygodniu (29.11.2021 - 06.12.2021) w ramach robót tunelowych prowadzono następujące prace:

TUNEL PRAWY (1-3)

  • wykonywano powłokę ognioochronną – 158 mb
  • betonowano kapy chodnikowe, strona lewa – 118,5 mb
  • betonowano kapy chodnikowe, strona prawa – 144 mb

TUNEL LEWY (2-4)

  • betonowano kapy chodnikowe, strona lewa – 112 mb
  • betonowano kapy chodnikowe, strona prawa – 153 mb
  • wykonywano powłokę ognioochronną – 20 mb
  • betonowano płytę podjezdniową – 30 mb

W ramach robót konstrukcyjno-inżynierskich prowadzono prace:

  • zakończono malowanie pomieszczenia technicznego B/C (SW1) i rozpoczęto malowanie pomieszczenia technicznego B/C w dolnej części obiektu – budynek ST1
  • wykonywano pracę przy oczepach muru M06
  • zakończono zbrojenie ścian wewnętrznych i rozpoczęto ich betonowanie – budynek SW2
  • wykonywano betonowanie ścian wewnętrznych – budynek SW2
  • uszczelniano dylatacje i montowano instalacje – budynek ST2
  • układano płytki – budynek BD2
  • zakończono hydrofobizację ustroju nośnego – obiekt 15+16
  • wykonywano nasyp drogowy na odcinku od ST2 do wylotu lewego tunelu – portal N
  • wykonywano kanalizację NNt i TNt MULTIduct od ST2 do wylotu lewego tunelu – portal N
  • wykonywano wykop pod przepompownię – portal N
  • wykonano przepust nr 69 (betonowano ściankę czołową, ułożono rurę przepustu oraz umocniono wylot – portal N
  • wykonywano prace w zakresie instalacji elektrycznej / oświetleniowej oraz montowano głośniki tunelowe i oprawy oświetleniowe
  • wykonywano instalacje w niszach
  • wykonywano zabezpieczenie przeciwpożarowe w obu tunelach

 

Budowę prawie 17-kilometrowej drogi ekspresowej S7 od miejscowości Lubień a zakończonej w Rabce Zdroju podzielono na trzy części realizacyjne. Wartość całkowita kontraktu S7 Lubień - Rabka Zdrój wynosi 2 471 380 000 zł, z czego dofinansowanie z Unii Europejskiej to kwota 1 322 398 015,17 zł. 

Zakopianka w ciągu drogi ekspresowej S7 - gotowe są odcinki Lubień - Naprawa i Skomielna Biała - Rabka Zdrój

Zakopianka w ciągu drogi ekspresowej S7 - gotowe są odcinki Lubień - Naprawa i Skomielna Biała - Rabka Zdrój. Zdjecia: GDDKIA

S7 Szczepanowice – Widoma – są pierwsze kilometry ekspresówki na północ od Krakowa

Droga ekspresowa S7 przebiega przez Małopolskę od granicy województwa świętokrzyskiego do Rabki Zdroju. Większość tej trasy jest w budowie. Użytkowane są odcinki na obszarze Krakowa, od węzła Kraków Nowa Huta do węzła A4 Kraków Bieżanów, na północy fragment Szczepanowice - Widoma  oraz odcinki Zakopianki na południe od Krakowa: Myślenice - Lubień, Lubień - Naprawa i Skomielna Biała - Rabka Zdrój.

 

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S7