Budowa S7: Kiedy kierowcy pojadą tunelem na Zakopiance?
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2021-12-11
Tunel na Zakopiance ma być najdłuższym pozamiejskim tunelem drogowym w Polsce. Budowany jest w masywie górskim Mały Luboń. Tunel to główny element długiego na 3 km odcinka Naprawa – Skomielna Biała, który jest częścią większej inwestycji – realizacji drogi ekspresowej S7 Naprawa – Rabka Zdrój. Pozostałe fragmenty trasy są już w użytkowaniu.
Droga ekspresowa S7 dłuższa o nowy odcinek na Zakopiance
Długość tunelu na Zakopiance będzie wynosić ponad 2 km. Stanowi on 12,3 proc. całej trasy. Prace rozpoczęto już w 2017 roku i pierwotnie ich ukończenie przewidywano na 2021 r. Dwa lata temu, w październiku 2019 r., przebito prawą, a w kwietniu 2020 r. lewą nitkę. Aktualny termin zakończenia budowy przypada na 7 lutego 2022 r. Wykonawca (włoska firma Astaldi S.p.A.) złożył jednak wniosek o jego przedłużenie. Przyczyną ma być wyjątkowa długa ubiegłoroczna zima, a także problemy kadrowe spowodowane pandemią. Już teraz drogowcy szacują, że przy obecnym zaawansowaniu prac (około 70 procent) budowa potrwa minimum dwa, trzy miesiące dłużej. Do tego dochodzi jeszcze wniosek wykonawcy z roszczeniami o wydłużenie czasu na budowę.
Zaawansowanie prac na Zakopiance, odcinek tunelowy Naprawa - Skomielna Biała. Zdjecia: listopad 2021, GDDKIA
Zakładając, że budowa potrwa trzy miesiące dłużej, czyli do maja br. trzeba liczyć się że po zakończeniu prac konieczne będzie przeprowadzenia wielu odbiorów i testów. Można założyć, ze tunel będzie udostępniony w wakacje ale życie pokazuje, że z odbiorami może być różnie. Przykładem tunelu odbieranego miesiącami jest ten w ciągu drogi S2 – Południowej Obwodnicy Warszawy.
GDDKIA coraz bliżej otwarcia tunelu S2 Południowej Obwodnicy Warszawy
Wykonawcą tunelu na drodze S7 - Zakopiance jest włoska firma Astaldi. Zdjecia: Listopad 2021, GDDKIA
Jaki może być termin oddania tunelu na Zakopiance? Przeanalizowali to eksperci STS, największego bukmachera w Polsce. Biorąc pod uwagę pojawiające się ciągle nowe wyzwania, pod znakiem zapytania może stanąć nawet przejezdność tunelu w czasie wakacji 2022 roku. Zdaniem analityków STS kierowcy powinni uzbroić się w cierpliwość. Według nich najbardziej prawdopodobne jest, że tunel zostanie oddany do użytku dopiero na koniec 2022 roku.
Tunel drogowy w ciągu drogi ekspresowej S7 Lubień - Rabka Zdrój. Zdjecia: GDDKIA
Z raportów wykonawcy wynika, że w tygodniu (29.11.2021 - 06.12.2021) w ramach robót tunelowych prowadzono następujące prace:
TUNEL PRAWY (1-3)
- wykonywano powłokę ognioochronną – 158 mb
- betonowano kapy chodnikowe, strona lewa – 118,5 mb
- betonowano kapy chodnikowe, strona prawa – 144 mb
TUNEL LEWY (2-4)
- betonowano kapy chodnikowe, strona lewa – 112 mb
- betonowano kapy chodnikowe, strona prawa – 153 mb
- wykonywano powłokę ognioochronną – 20 mb
- betonowano płytę podjezdniową – 30 mb
W ramach robót konstrukcyjno-inżynierskich prowadzono prace:
- zakończono malowanie pomieszczenia technicznego B/C (SW1) i rozpoczęto malowanie pomieszczenia technicznego B/C w dolnej części obiektu – budynek ST1
- wykonywano pracę przy oczepach muru M06
- zakończono zbrojenie ścian wewnętrznych i rozpoczęto ich betonowanie – budynek SW2
- wykonywano betonowanie ścian wewnętrznych – budynek SW2
- uszczelniano dylatacje i montowano instalacje – budynek ST2
- układano płytki – budynek BD2
- zakończono hydrofobizację ustroju nośnego – obiekt 15+16
- wykonywano nasyp drogowy na odcinku od ST2 do wylotu lewego tunelu – portal N
- wykonywano kanalizację NNt i TNt MULTIduct od ST2 do wylotu lewego tunelu – portal N
- wykonywano wykop pod przepompownię – portal N
- wykonano przepust nr 69 (betonowano ściankę czołową, ułożono rurę przepustu oraz umocniono wylot – portal N
- wykonywano prace w zakresie instalacji elektrycznej / oświetleniowej oraz montowano głośniki tunelowe i oprawy oświetleniowe
- wykonywano instalacje w niszach
- wykonywano zabezpieczenie przeciwpożarowe w obu tunelach
Budowę prawie 17-kilometrowej drogi ekspresowej S7 od miejscowości Lubień a zakończonej w Rabce Zdroju podzielono na trzy części realizacyjne. Wartość całkowita kontraktu S7 Lubień - Rabka Zdrój wynosi 2 471 380 000 zł, z czego dofinansowanie z Unii Europejskiej to kwota 1 322 398 015,17 zł.
Zakopianka w ciągu drogi ekspresowej S7 - gotowe są odcinki Lubień - Naprawa i Skomielna Biała - Rabka Zdrój. Zdjecia: GDDKIA
S7 Szczepanowice – Widoma – są pierwsze kilometry ekspresówki na północ od Krakowa
Droga ekspresowa S7 przebiega przez Małopolskę od granicy województwa świętokrzyskiego do Rabki Zdroju. Większość tej trasy jest w budowie. Użytkowane są odcinki na obszarze Krakowa, od węzła Kraków Nowa Huta do węzła A4 Kraków Bieżanów, na północy fragment Szczepanowice - Widoma oraz odcinki Zakopianki na południe od Krakowa: Myślenice - Lubień, Lubień - Naprawa i Skomielna Biała - Rabka Zdrój.