Cztery lata na projekt i budowę obwodnicy Oświęcimia
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2020-07-23
Umowa na zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych dla zadania pod nazwą: „Budowa drogi S1 Kosztowy – Bielsko – Biała. Odcinek IV Obwodnica Oświęcimia (DK 44 klasy GP)” została podpisana z firmą BUDIMEX 10 lipca 2020 r. Koszt zadania wyniesie prawie 468 mln zł.
Wykonawca musi zaprojektować i wykonać dwujezdniową drogę krajową klasy GP, obwodnicę Oświęcimia, która przebiegać będzie po nowym śladzie od projektowanej drogi ekspresowej S1 do istniejącej drogi krajowej numer nr 44. Powstaną również trzy mosty: na Wiśle, Sole i Młynówce oraz wiadukt kolejowy.
- Zadaniem wykonawcy będzie również: uzyskanie w imieniu i na rzecz GDDKiA wymaganych prawem opinii, uzgodnień, pozwoleń, zezwoleń, decyzji niezbędnych do zaprojektowania i zrealizowania inwestycji, opracowanie dokumentacji powykonawczej oraz uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie drogi. Wszystkie te czynności trzeba wykonać w ciągu 36 miesięcy od daty podpisania umowy. Do czasu budowy nie będą wliczane okresy zimowe, czyli pomiędzy 15 grudnia i 15 marca – dodają drogowcy.
Szczególnego podejścia wykonawcy wymaga fragment drogi zlokalizowany w sąsiedztwie byłego nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady Auschwitz - Birkenau. W związku z tym został opracowany „Raport z oceny oddziaływania na dobro światowego dziedzictwa – Auschwitz – Birkenau niemiecki, nazistowski obóz koncentracyjny i zagłady (1940-1945), dla inwestycji, w którym szczegółowo opisano genezę specjalnego traktowania tego obszaru, przeprowadzono analizy uwarunkowań lokalizacji i rozwiązań elementów drogi oraz sformułowano zalecenia, które należy ująć na kolejnych etapach przygotowania i realizacji inwestycji.
Raport podlega analizie ekspertów wskazanych przez UNESCO. Wykonawca opracowując projekt budowlany, powinien uwzględnić zapisy zawarte w raporcie i zastosować rozwiązania zgodne z tymi zapisami. Sprawą priorytetową jest bezkonfliktowe funkcjonowanie „dobra światowego dziedzictwa” oraz drogi krajowej.
Zgoda na budowę ekspresowej trasy na północy Krakowa. Salini ruszy z budową S7?
Przebieg obwodnicy Oświęcimia:
Obwodnica Oświęcimia rozpocznie swój bieg na wysokości Bojszów. Przebiegać będzie mostem na Wiśle przez Pławy, następnie tunelem przez tory kolejowe, ulicą Ostatni Etap. Na granicy Oświęcimia i Rajska przetnie ulicę Legionów, dalej przejdzie nowym mostem przez Sołę na wysokości ogródków na Kamieńcu i przez ulicę Jagiełły, później granicą stawu Adolfin, obok ogródków Stare Stawy i za Castoramą włączy się do drogi krajowej 44.
W ciągu obwodnicy Oświęcimia zaplanowano trzy węzły: przy ulicy Legionów łączący się z drogą w kierunku Brzeszcz, przy ulicy Jagiełły z drogą na Kęty i przy ulicy Zatorskiej za Castoramą, ułatwiający zjazd w kierunku północnej obwodnicy miasta i Zatora.
Mapa drogi ekspresowej S1 wraz z obwodnicą Oświęcimia w ciągu DK44. Mapa: GDDKIA
Obwodnica Oświęcimia to jedno z zadań wyodrębnionych w ramach budowy drogi ekspresowej S1 Mysłowice – Bielsko-Biała. Przypominamy, że inwestycje podzielono na zadania:
Odcinek I: węzeł Kosztowy II (z węzłem) - węzeł Oświęcim (bez węzła), w zakres którego wchodzą:
droga ekspresowa o długości 12,865 km
obwodnica Bierunia o długości 2,1 km
trzy węzły drogowe: Kosztowy II, Lędziny, Bieruń
para Miejsc Obsługi Podróżnych o funkcji wypoczynkowo-usługowej: Lędziny Wschód (klasa II) oraz Lędziny Zachód (klasa III)
Dla tego zadania trwa procedura oceny dziewięciu złożonych w postępowaniu przetargowym ofert.
Odcinek II: węzeł Oświęcim (z węzłem) - Dankowice, w zakres którego wchodzą:
droga ekspresowa o długości 15,165 km
trzy węzły drogowe: Oświęcim, Wola, Brzeszcze
14 maja br. zawarto umowę na realizację tego zadania z konsorcjum firm PORR S.A. i Mota Engil Central Europe S.A.
Odcinek III: Dankowice - węzeł Suchy Potok (z węzłem), w zakres którego wchodzą:
droga ekspresowa o długości 12,02 km
dwa węzły drogowe: Stara Wieś, Suchy Potok
para Miejsc Obsługi Podróżnych o funkcji wypoczynkowo-usługowej: Dankowice Zachód (klasa) oraz Dankowice Wschód (klasa III)
obwód utrzymania drogowego
19 czerwca br. dokonano wyboru najkorzystniejszej oferty, którą złożyła Grupa Kapitałowa MIRBUD (konsorcjum firm Mirbud i Kobylarnia). Obecnie trwa kontrola uprzednia postępowania przetargowego, które prowadzi Prezes Urzędu Zamówień Publicznych. Planowany termin podpisania umowy – pierwsza połowa sierpnia br.
Odcinek IV: obwodnica Oświęcimia, w zakres którego wchodzą:
droga dwujezdniowa o długości 9,045 km
trzy mosty: na Wiśle, Sole i Młynówce oraz wiadukt kolejowy
Lokalizacja obwodnicy obejmie województwa małopolskie i śląskie, powiaty oświęcimski i bieruńsko - lędziński oraz gminy Bojszowy i Oświęcim.
Czarne chmury nad budową Zakopianki. Nie pojedziemy S7 Lubień – Naprawa
Wszystkie odcinki realizowane będą w formule „Projektuj i buduj”, a docelowo droga S1 będzie mieć 135 km długości. Stanie się ekspresowym połączeniem od granicy państwa w Zwardoniu do lotniska w Pyrzowicach i autostrady A1, ale także ważnym połączeniem międzynarodowym.
Budowa S1 obwodnicy Węgierskiej Górki oficjalnie wystartowała
S1 znajduje się w VI korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej. Przebiega w osi priorytetowej TEN-T nr 25 czyli „osi drogowej Gdańsk-Brno/Bratysława-Wiedeń”. Przedłużeniem drogi ekspresowej S1 na południe od granic Polski jest słowacka autostrada D3, relacji Żylina - Skalite.