GDDKIA: Przetarg na rozbudowę A4 Kraków – Tarnów w przyszłym roku
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2023-11-21
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych może rozpocząć przygotowania do rozbudowy odcinka autostrady A4 pomiędzy Krakowem a Tarnowem w woj. małopolskim. Autostrada, żeby w przyszłości spełniała swoją funkcję, wymaga na odcinku 75 km rozbudowy o trzeci pas.
- Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk podpisał Program Inwestycji na opracowanie dokumentacji przygotowawczej dla trasy z Krakowa do Tarnowa. Pozwala to nam na przygotowanie i ogłoszenie przetargu na zaprojektowanie koncepcji rozbudowy autostrady (Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami Koncepcji programowej) oraz uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach – wyjaśniają drogowcy.
Przetarg na zaprojektowanie rozbudowy autostrady A4 Kraków – Tarnów GDDKIA chce ogłosić w przyszłym roku. Dopiero po pracach projektowych będzie mogła ruszyć budowa.
- Przewidujemy, że prace projektowe potrwają do 2028 roku. Planowany termin realizacji inwestycji to lata 2031-2034 – szacują przedstawiciele GDDKIA.
Drogowcy chcą też przeanalizować, czy i w jaki sposób można poprawić płynność ruchu na autostradzie A4 w granicach Krakowa, pomiędzy ul. Kąpielową (między węzłami Kraków Południe i Kraków Łagiewniki) a węzłem Kraków Bieżanów. Na tym odcinku już dziś kierowcy mają do dyspozycji po trzy pasy ruchu w każdym kierunku.
Planowana jest rozbudowa autostrady A4 na odc. obwodnicy Krakowa i dalej w stronę Wrocławia
Zdjęcia: GDDKIA
Przypominamy, że w opracowaniu jest dokumentacja przygotowawczą dla odcinka A4 od Krzyżowej do węzła Wrocław Wschód (woj. dolnośląskie) oraz na obwodnicy Krakowa, tj. pomiędzy węzłami Balice i ul. Kąpielową.
Rozbudowa dolnośląskiej autostrady A4 – zapadną ważne decyzje
Dla odcinków trasy A4 od granicy województwa opolskiego i śląskiego do Krakowa Minister Infrastruktury niedawno podpisał Programy Inwestycji na opracowanie dokumentacji.
W 2027 r. wygasa koncesja na A4 Katowice – Kraków. W planach poszerzenie autostrady i brak opłat
Docelowo rozbudowa autostrady A4 o dodatkowe pasy ruchu, zgodnie z zapisami w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r., zaplanowana jest na blisko 460-kilometrowym odcinku pomiędzy Krzyżową a Tarnowem.
Autostrada A4 to jedna z najważniejszych arterii komunikacyjnych w Polsce łącząca zachodnią i wschodnią granicę kraju. To także najważniejsza droga w Małopolsce z ciągle rosnącym ruchem pojazdów. Potwierdzają to dane Generalnego Pomiaru Ruchu, przeprowadzone na odcinku między Krakowem a Tarnowem po raz pierwszy w 2015 roku, trzy lata po połączeniu tych miast autostradą. Wtedy poruszało się nim od 18 tysięcy (odcinek Tarnów Zachód – Tarnów Centrum) do 34 tysięcy pojazdów (odcinek Bieżanów – Targowisko). Kolejny pomiar, przeprowadzony w latach 2020-2021, pokazał ogromny, prawie dwukrotny wzrost liczby samochodów korzystających z tej trasy. Na odcinku Bieżanów – Targowisko było to już prawie 64 tysiące pojazdów (wzrost o 87 proc.), a na przebiegającej wzdłuż granic Tarnowa autostradzie A4 ponad 31 tysięcy aut (więcej o 74 proc.). Analizy GDDKIA wskazują, że w 2037 roku między węzłami Kraków Bieżanów a Targowisko poruszać się będzie od 72 do 82 tysięcy pojazdów, a autostradą wokół Tarnowa od 37 do 41 tysięcy samochodów.