Rozbudowa dolnośląskiej autostrady A4 – zapadną ważne decyzje
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2023-10-27
Rozbudowa A4 Krzyżowa - Legnica w podziale na dwa odcinki
Obecna dwujezdniowa autostrada A4 od Krzyżowej do Legnicy, z dwoma pasami ruchu i bez pasa awaryjnego, zastąpiona zostanie nową, z trzema pasami ruchu i pasem awaryjnym. Prace będą prowadzone z utrzymaniem ruchu na autostradzie. Równolegle do istniejącej A4, po wcześniejszej przebudowie węzłów i budowie obiektów inżynierskich, powstanie jezdnia, na którą zostanie przełożony ruch. To umożliwi rozbiórkę starej nawierzchni i budowę nowej drugiej jezdni.
Planowana rozbudowa ok. 35-kilometrowego fragmentu autostrady A4 od Krzyżowej do Legnicy została podzielona na dwa odcinki: odcinek pierwszy o długości ok. 14 km, który rozpoczyna się za węzłem Krzyżowa i kończy za węzłem Krzywa oraz odcinek drugi o długości ok. 21 km rozpoczynający się za węzłem Krzywa i kończący przed węzłem Legnica Południe.
TOP 5 miejsc z korkami na dolnośląskiej autostradzie A4
A4 - są wnioski o decyzję środowiskową, kiedy budowa?
Rozbudowa A4 Krzyżowa - Legnica planowana jest do realizacji w formule „Projektuj i buduj” w latach 2027 – 2029. Do tego czasu drogowcy muszą uzyskać decyzję środowiskową i w przetargu wybrać wykonawcę prac. Decyzja środowiskowa jest niezbędna do uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) która zezwala na realizację prac budowlanych. Wniosek o wydanie decyzji środowiskowych jest już na biurku u Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska we Wrocławiu.
- Do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska we Wrocławiu złożyliśmy dwa wnioski o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) dla rozbudowy dwóch odcinków autostrady A4 od Krzyżowej do Legnicy – poinformował dzisiaj (27 października 2023 r.) wrocławski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
We wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach drogowcy rekomendują wariant III rozbudowy autostrady A4 w istniejącym śladzie pomiędzy węzłami Krzyżowa i Legnica Południe. Autostrada A4 na odcinku ok. 36 km zostanie rozbudowana w istniejącym śladzie do dwóch jezdni wyposażonych w trzy pasy ruchu oraz pas awaryjny. Miejscami będzie to budowa nowej jezdni równolegle do jezdni istniejącej, a miejscami rozbudowa jezdni istniejących. Trzy pasy po obu stronach jezdni pojawią się przy węzłach: Krzyżowa, LSSE Obszar Krzywa, Krzywa, Jadwisin (likwidowany), Chojnów, Lubiatów (likwidowany), Złotoryja, Legnica Południe.
Mapy - rozbudowa autostrady A4 Krzyżowa - Krzywa - Chojnów - Złotoryja - Legnica
Mapy: GDDKIA
Do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej została dołączona karta informacyjna przedsięwzięcia. Jest to opracowanie, w którym dokonano prognoz oddziaływania rozbudowy autostrady A4 w zakresie hałasu, zanieczyszczeń powietrza i jakości wód, a także zawarto informacje na temat oddziaływania na środowisko. Określona została m.in. lokalizacja i parametry przejść dla zwierząt, zabezpieczeń akustycznych, urządzeń ochrony wód, nasadzeń zieleni, zakresu nadzoru przyrodniczego, itp.
Autostrada A4 Legnica - Krzyżowa
Autostrada A4 Legnica - Krzyżowa. Zdjęcia: GDDKIA
A co z autostradą A4 Legnica - Wrocław, budowa czy rozbudowa?
Drogowcy zwlekają z decyzją czy budować w nowym śladzie, czy rozbudowywać obecną autostradę pod Wrocławiem. Na rekomendowany wariant do dalszych prac czekamy już kilka miesięcy i nadal nie znana jest jednak koncepcja inwestycji. Pod uwagę brane są dwa warianty na odcinku pomiędzy węzłem Wrocław Wschód a Krzyżowa. Jeden to rozbudowa istniejącej drogi do trzech pasów na obu jezdniach (plus pasy awaryjne), czyli tak samo jak stanie się z kawałkiem Legnica – Krzyżowa, natomiast drugi zakłada budowę nowej autostrady, poprowadzonej nowym śladem na południe od Wrocławia .
GDDKIA: wkrótce poznamy rekomendowany wariant przebiegu A4 Legnica – Wrocław
Mapa wariantu budowy nowej autostrady A4 Wrocław - Kostomłoty. Mapa: GDDKIA