1. Strona główna
  2. Informacje
  3. GDDKIA szuka projektantów Zakopianki S7 Kraków – Myślenice

GDDKIA szuka projektantów Zakopianki S7 Kraków – Myślenice

  1. Michał Zawadzki
  2. conadrogach.pl
  3. 2023-12-04
GDDKIA szuka projektantów Zakopianki S7 Kraków – Myślenice
GDDKIA szacuje, ze projektowanie przebiegu nowej Zakopianki, S7 Kraków - Myślenice zajmie 6 lat. Zdjęcia: GDDKIA
Drogowcy szukają projektantów, którzy wytyczą przebieg nowej Zakopianki, jako drogi ekspresowej S7, pomiędzy Krakowem i Myślenicami. Prace mają potrwać około sześć lat, a uwieńczy je uzyskanie decyzji środowiskowej dla jednej z proponowanych tras. Nowa Zakopianka ma połączyć się z autostradą A4 i planowaną trasą S52 Beskidzką Drogą Integracyjną.

Trwa przetarg na przygotowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) dla drogi ekspresowej S7 Kraków – Myślenice. Zadaniem wykonawcy będzie przygotowanie możliwych wariantów przebiegu tej trasy. Termin składania ofert to 28 grudnia.

To już kolejne podejście drogowców do wyboru wykonawcy prac. Pierwsze postępowanie zostało rozstrzygnięte w październiku, ale wykonawca zrezygnował z podpisania umowy.

- Pierwsze postępowanie ogłosiliśmy w maju, a na początku października wybraliśmy wykonawcę, który miał przygotować Studium. Niestety, z przyczyn od nas niezależnych, wykonawca pod koniec października zrezygnował z podpisania umowy, tracąc przy tym na rzecz Skarbu Państwa 180 tysięcy zł wadium. Z tego też powodu podjęliśmy decyzję o unieważnieniu tamtego postępowania – przypominają drogowcy.

Czarne chmury na nową Zakopianką. Wykonawca wycofał się z projektowania S7 Kraków - Myślenice

Prace nad nowym korytarzem drogi ekspresowej S7 Kraków – Myślenice trwają już od ponad dwóch lat. W styczniu 2022 roku zaprezentowano Studium korytarzowe dla drogi ekspresowej Kraków –Myślenice. W ramach studium zawarto sześć proponowanych szerokich korytarzy, którymi mogłaby zostać poprowadzona trasa. Korytarze nie wskazywały precyzyjnie wariantów przebiegu nowej drogi, lecz pasy terenu o szerokości od 3 do 5 km, w których planowano zlokalizować docelowe przebiegi trasy. 

Kiedy S7 Warszawa – Kraków i dalej na południe?

Proponowane przez planistów i GDDKIA korytarze przebiegu trasy S7 Kraków - Myślenice

Proponowane przez planistów i GDDKIA korytarze przebiegu trasy S7 Kraków - MYślenice

Mapa: GDDKIA

Zaproponowane korytarze spotkały się z dużym zainteresowaniem i obawami mieszkańców. GDDKIA zaproponowała zainteresowanym samorządom przygotowanie własnej propozycji, tzw. korytarza społecznego, drogi ekspresowej S7 łączącej Kraków z Myślenicami. Jak dotąd nie udało się przygotować takiego rozwiązania. 

Teraz drogowcy chcą prace zlecić wyspecjalizowanym firmom projektowym. Wykonawca opracuje STEŚ, w którym przeanalizuje możliwości poprowadzenia drogi na konkretnym terenie, z uwzględnieniem kwestii technicznych, kosztów i oddziaływania nowej trasy na środowisko. Zaproponowane w STEŚ warianty będą prezentowały już precyzyjne przebiegi i lokalizację inwestycji.

Projektanci pracują nad dwujezdniową siódemką do Chyżnego

Zadaniem wykonawcy będzie poszukiwanie optymalnego przebiegu drogi ekspresowej pomiędzy autostradą A4 a funkcjonującą już za Myślenicami trasą S7. Początek drogi przewidziano między węzłami Kraków Południe a Kraków Bieżanów, jednak projektant będzie mógł zaproponować go też w innym miejscu.

- Dopuszczamy poszukiwanie wariantów bardziej na zachód lub na wschód, o ile takie rozwiązanie będzie korzystne i racjonalne. Pozostawienie opcji rozpoczęcia trasy w innym miejscu niż odcinek A4 Kraków Południe – Kraków Bieżanów daje też możliwość rozważenia rozwiązań zlokalizowanych poza podstawowym obszarem.  Wszystkie warianty muszą uwzględniać połączenie S7 z projektowaną Beskidzką Drogą Integracyjną (S52) – podkreślają drogowcy.

W czasie prac projektowych będą organizowane spotkania informacyjne i konsultacje dla mieszkańców.

Przygotowanie STEŚ będzie wieloletnim procesem. Drogowcy zakładają, ze dopiero po 6 latach od podpisania umowy proces zakończy się uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Aktualnie główną trasą między Krakowem a Myślenicami jest droga krajowa nr 7 (tzw. Zakopianka). To dwujezdniowa droga klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego), na której występują łuki o nienormatywnych promieniach, kolizyjne skrzyżowania, przejścia dla pieszych oraz pojedyncze zjazdy. Obsługuje ona zarówno ruch tranzytowy, jak i lokalny. Natężenie ruchu na krajowej „siódemce” jest duże i (jak wskazują prognozy) będzie wzrastać w kolejnych latach. Zwłaszcza w sezonie wakacyjnym czy ferii zimowych tworzą się tam długie korki. W celu poprawy przepustowości i bezpieczeństwa GDDKIA zleciła szereg inwestycji na obecnej trasie. Pisaliśmy o tym więcej tutaj:

Zakopianka. Te inwestycje mają poprawić podróż na DK7 Kraków – Myślenice

Zakopianka. Te inwestycje mają poprawić podróż na DK7 Kraków – Myślenice

W ramach inwestycji na DK7 Kraków - Myślenice powstanie nowy węzeł w Jaworniku. Zdjęcia: GDDKIA

 

 

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S7 Jak dojadę - Kraków Jak dojadę - Myślenice