Zakopianka. Te inwestycje mają poprawić podróż na DK7 Kraków – Myślenice
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2023-11-09
Spis treści:
Nowa Zakopianka na trasie S7 Kraków - Myślenice z problemami
Jakie inwestycje na obecnej Zakopiance?
Nowy układ drogowy w Libertowie
Przebudowa węzła Kraków Południe i Zakopianki w Opatkowicach
Nowa Zakopianka na trasie S7 Kraków - Myślenice z problemami
Zakopianka tak popularnie nazywana jest droga prowadząca z Krakowa do stolicy polskich Tatr – Zakopanego. Liczy ona 102 km i biegnie w ciągu drogi krajowej nr 7 (częściowo już drogi ekspresowej S7) na odcinku z Krakowa do Rabki Zdrój i w ciągu DK47 na odcinku z Rabki Zdrój do Zakopanego.
Ruch na Zakopiance stale rośnie, a przepustowość trasy nie została zmieniona od początku jej budowy. Korki na Zakopiance to widok niemal codzienna. W 2015 r. ruch na DK7 Kraków - Myślenice wahał się od 30 do prawie 41 tys. pojazdów na dobę, w zależności od odcinka przeprowadzonych pomiarów. W latach 2020-2021 wartości te wzrosły już od niespełna 40 tys. do ponad 57 tys. pojazdów. To więcej niż porusza się autostradą A4 między Niepołomicami a Brzeskiem, gdzie ruch sięga 55 tys. pojazdów na dobę. Prognozy ruchu jednoznacznie wskazują, że w przyszłości liczba samochodów jeżdżących trasą Kraków - Myślenice będzie się zwiększać a widoków na sprawną realizację ekspresowej S7-ki jako nowej Zakopianki nie ma. O problemach z realizacją S7 Kraków - Myślenice pisaliśmy ostatnio:
Czarne chmury na nową Zakopianką. Wykonawca wycofał się z projektowania S7 Kraków - Myślenice
Jakie inwestycje na obecnej Zakopiance?
By poprawić przepustowość, bezpieczeństwo, ułatwić zjazdy i wjazdy na obecnej Zakopiance powstaną nowe węzły i kładki dla pieszych. Inwestycje poprawią przepustowość Zakopianki w jej newralgicznych miejscach, zwiększą bezpieczeństwo pieszych i kierowców. To łącznie siedem dużych inwestycji, które aktualnie są na różnym etapie prac.
Węzeł w Gaju
Trwa budowa węzła w Gaju, który zastąpi skrzyżowanie DK7 z ul. Widokową i ul. Zadziele. Wykonawca buduje podpory pod wiadukt, poszerza Zakopiankę w okolicy skrzyżowania, kończy przebudowę ul. Zadziele i buduje jezdnię dodatkową po zachodniej stronie DK7. Na wiadukcie, który zostanie zbudowany nad DK7, będzie również chodnik dla pieszych.
Zakopianka w m. Gaj. Zdjęcia: GDDKIA
Węzeł w Myślenicach
Nowy węzeł w Myślenicach pozwoli na bezkolizyjne połączenie ul. Sobieskiego z Zakopianką. Powstanie także kładka dla pieszych nad DK7. Zadanie jest na etapie przetargu – ostatnio poznaliśmy oferty o zainteresowanych wykonawców.
Węzeł w Jaworniku
Inwestycja obejmuje budowę dwupoziomowego węzła drogowego w Jaworniku (ok. 691+967 km DK7). Zapewni on bezkolizyjne połączenie drogi krajowej nr 7 oraz drogi wojewódzkiej nr 955 i dróg gminnych wraz z dojazdem do strefy przemysłowej Jawornik-Polanka.
W lutym 2022 r. GDDKiA wybrała wykonawcę dokumentacji projektowej. Rok później został złożony wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Po jej uzyskaniu ruszą prace związane z przygotowaniem szczegółowego projektu budowlanego węzła.
Na Zakopiance w Jaworniku konieczna jest budowa węzłą, który zastąpi niebezpieczne skrzyżowanie. Zdjęcia: GDDKIA
Węzeł w Krzyszkowicach
Z końcem października ruszył przetarg na realizację węzła drogowego na Zakopiance w Krzyszkowicach. Nowy węzeł pozwoli na bezpieczny wjazd z Krzyszkowic na Zakopiankę w kierunku Krakowa i Myślenic. Zapewnić ma to budowa tunelu pod drogą krajową nr 7. Będzie w nim również chodnik dla pieszych.
Na Zakopiance powstanie nowy węzeł drogowy z tunelem
Przebudowa DK7 w Głogoczowie
Trwają prace nad przygotowaniem koncepcji przebudowy DK7 w Głogoczowie. Na odcinku przebiegającym przez Głogoczów jest drogą klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o przekroju 2x2 pasy ruchu. Głównym celem rozbudowy DK7 jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego poprzez likwidację miejsc niebezpiecznych. Poprawiona zostanie również przepustowość DK7 poprzez odseparowanie ruchu tranzytowego od lokalnego. Zmieniona zostanie też geometria drogi.
- Wykonawca odpowiedzialny za stworzenie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej sprawdza możliwości zmian na tym odcinku. Przeprowadzono spotkania z mieszkańcami i skonsultowano proponowane rozwiązania – wyliczają drogowcy.
Nowy układ drogowy w Libertowie
W sierpniu br. GDDKIA podpisała umowę na zaprojektowanie i budowę nowego układu drogowego w Libertowie
W ramach inwestycji zostanie zlikwidowane skrzyżowanie Zakopianki z ul. Góra Libertowska i ul. Świetlistą. Z DK7 będzie można w tym miejscu skręcać tylko w prawo. W zamian za to pod Zakopianką powstanie tunel o długości 52 m, który pozwoli na przejazd między wschodnią a zachodnią częścią Libertowa. W tunelu będzie też ciąg pieszo-rowerowy. W okolicy likwidowanego skrzyżowania powstanie kładka, która zastąpi przejście dla pieszych.
Małopolskie: Przebudowa Zakopianki w Libertowie ma już wykonawcę
Przebudowa węzła Kraków Południe i Zakopianki w Opatkowicach
W lutym br. do Regionalnej Dyrekcji Środowiska wpłynął wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla przebudowy węzła Kraków Południe i Zakopianki w Opatkowicach. Głównym celem inwestycji jest rozdzielenie ruchu tranzytowego z autostrady A4 w kierunku DK7 (Zakopianki), od ruchu lokalnego.
Nowe rozwiązanie zakłada m.in. stworzenie dla podróżujących autostradą A4 połączenia od strony Rzeszowa w stronę centrum i od centrum miasta w stronę Rzeszowa. Na połaczeniu ulic Zakopiańskiej, Taklińskiego, Poronińskiej i Kłuszyńskiej ma powstać rondo, które będzie służyło zarówno do obsługi ruchu lokalnego ale i poprowadzenia ruchu w stronę Rzeszowa i centrum miasta. Główny ruch z Krakowa w stronę Zakopanego (DK7) ma być poprowadzony górą, poprzez estakadę.
W planach przebudowa węzła Kraków Południe na połączeniu A4 z DK7. Zdjęcia: GDDKIA
Kładki dla pieszych w Mogilanach i Głogoczowie
Drogowcy szykują się też do budowy nowych kładek dla pieszych w Mogilanach i Głogoczowie. W ostatnich miesiącach wystąpili z wnioskami o wydanie zezwoleń na realizację tych kładek.