1. Strona główna
  2. Informacje
  3. GDDKIA złożyła wniosek o decyzję środowiskową dla S16 Mrągowo - Orzysz – Ełk

GDDKIA złożyła wniosek o decyzję środowiskową dla S16 Mrągowo - Orzysz – Ełk

  1. Michał Zawadzki
  2. conadrogach.pl
  3. 2020-12-22
GDDKIA złożyła wniosek o decyzję środowiskową dla S16 Mrągowo - Orzysz – Ełk
22 grudnia 2020 r. drogowcy złożyli wniosek o decyzję środowiskową dla S16 Mrągowo - Orzysz - Ełk. Zdjęcia: GDDKIA
Wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy drogi ekspresowej S16 na odcinku Mrągowo - Orzysz – Ełk wpłynął do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Olsztynie (22 grudnia 2020 r). Kończy to fazę analiz poszczególnych wariantów przebiegu trasy S16 przez Mazury. Kolejnym etapem prac, po uzyskaniu decyzji środowiskowej, będzie opracowanie szczegółowego projektu technicznego. Koszt jej realizacji to ok. 3,7 mld zł.

W 2016 roku do inwestycji w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych dołożono budowę nowej drogi ekspresowej - S16. Zgodnie z nowelizacją rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych, rozwijany ma być korytarz drogi ekspresowej S16 w województwie warmińsko-mazurskim i podlaskim.

Nowa droga ekspresowa S10 Szczecin – Bydgoszcz – Toruń – Warszawa. Kiedy?

Do tej pory udało się przebudować drogę krajową nr 16 na odcinku od Olsztyna do Borek Wielkich. W budowie jest odcinek S16 Borki Wielkie – Mrągowo. Prace projektowe i budowlane zrealizuje firma PORR S.A. Fragment ma być gotowy w 2023 roku. W planach jest dalsza część trasy S16 z Mrągowa przez Orzysz do Ełku. Realizacji dwujezdniowej ekspresówki przez cenne przyrodniczo obszary Mazur sprzeciwiają się ekolodzy i niektórzy mieszkańcy. Mimo to, po spotkaniach i analizach drogowcy wybrali wariant przebiegu trasy i 22 grudnia br. złożyli wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach DŚU. 

- We wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) rekomendujemy do realizacji wariant B, który uzyskał najkorzystniejsze wyniki w kryterium „środowisko przyrodnicze i społeczne” oraz w kryterium „funkcjonalnym” obejmującym swym zakresem długość trasy, dostępność transportową oraz wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Przypominamy, że na etapie prac przygotowawczych analizowane było aż 41 wariantów w korytarzu o szerokości 30 km i długości 100 km.

Wariant przebiegu drogi ekspresowej S16 Mrągowo - Orzysz - Ełk

Warianty przebiegu drogi ekspresowej S16 Mrągowo - Orzysz - Ełk. Do dalszych prac i DŚU wskazany jest wariant B. Mapa: GDDKIA

Nowa ekspresówka w Warszawie: S2 Południowa Obwodnica Warszawy z nowym mostem na Wiśle połączy się z A2 i S17

Droga S16 w rekomendowanym przez GDDKiA wariancie liczy około 77,5 km i przebiega na trasie Mrągowo - Kosewo - Baranowo (od strony południowej) - Mikołajki - Woźnice - Drozdowo - Orzysz (od strony północnej) - Strzelniki - Klusy - Chrzanowo - Ełk. Dostęp do drogi będzie możliwy poprzez węzły znajdujące się w następujących lokalizacjach: Baranowo, Mikołajki, Woźnice, Drozdowo, Orzysz (DK63), Strzelniki, Klusy oraz Chrzanowo.

Do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia (tzw. decyzji środowiskowej - DŚU) został dołączony raport o oddziaływaniu na środowisko. - Każdy, kto jest zainteresowany oddziaływaniem planowanej inwestycji na środowisko, ma możliwość zapoznania się z ww. raportem na etapie konsultacji społecznych, które zostaną przeprowadzone przez RDOŚ w Olsztynie w trakcie procesu wydawania decyzji środowiskowej – dodają drogowcy. Wcześniej, na etapie przygotowywania studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, zostały zorganizowane spotkania informacyjne, których celem było zapoznanie społeczeństwa z proponowanymi wariantami przebiegu drogi.

Mapa drogi ekspresowej s16 Mrągowo - Orzysz - Ełk

Mapa S16 Mrągowo - Ełk i planowanej Ełk – Knyszyn, która połączy S61 z S19. Mapa: GDDKIA

Szczegółowy projekt techniczny kolejnym etapem realizacji S16 Mrągowo - Ełk

Uzyskanie decyzji środowiskowej oznacza możliwość realizacji drogi w przebiegu wnioskowanym przez inwestora, przy zachowaniu uwarunkowań w zakresie oddziaływania na środowisko na etapie realizacji, a następnie eksploatacji. Kolejnym etapem prac, po uzyskaniu decyzji środowiskowej, będzie opracowanie szczegółowego projektu technicznego realizowanego jako II etap rozszerzonego Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ-R etap II). Projekt techniczny zawiera rozwiązania geometryczne dróg, konstrukcji obiektów drogowych, obiektów inżynierskich, granice terenu zajmowanego pod inwestycję oraz przedmiary robót i kosztorysy dla kluczowych elementów przedsięwzięcia. Na II etapie STEŚ-R wykonywane są także badania geologiczne dla wskazanego w DŚU przebiegu trasy.

Droga ekspresowa S16 połączy drogę ekspresową S19 w Białymstoku z S61 w Ełku i dalej drogą S51 w Olsztynie. Trasa zepnie dwa ważne korytarze transportowe via Baltica i via Carpatia. Przebiegać będzie przez województwo warmińsko-mazurskie i podlaskie.

Nowa ekspresówka S16 planowana jest także na terenie woj. podlaskiego. Pobiegnie ona od Ełku do Knyszyna i połaczy drogi ekspresow S19 i S61. Trasa jest na wstępnym etapie prac przygotowawczych - trwa wybór korytarza przebiegu. Pisaliśmy o tym więcej tutaj:

 S16 Ełk – Knyszyn połączy S61 z S19. Jak pobiegnie?

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S16