Kiedy budowa S52 Bielsko Biała - Głogoczów
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2022-04-26
Beskidzka Droga Integracyjna - nowa ekspresowa trasa S52 Kraków - Bielsko Biała
Beskidzka Droga Integracyjna DK52 początkowo projektowana była w klasie GP (droga główna ruchu przyspieszonego). Status drogi ekspresowej zyskała w maju 2016 r. decyzją Rady Ministrów. Ustalono wówczas przebieg drogi ekspresowej S52, która prowadzi od Cieszyna do Bielska-Białej (wcześniej S1), a następnie od węzła Suchy Potok do DK7 w Głogoczowie i dalej poprzez Północną Obwodnicą Krakowa do S7.
Odcinek S52 od węzła Suchy Potok do Głogoczowa, o długości ok. 61 km, będzie miał dwie jezdnie po dwa pasy ruchu. Na tym odcinku powstanie 13 węzłów drogowych: Kozy, Kęty, Bulowice, Andrychów, Inwałd, Chocznia, Wadowice, Jaroszowice, Kalwaria Północ, Kalwaria Wschód, Sułkowice, Skawina i Głogoczów.
Powstaną szybkie drogi do Zakopanego i Chyżnego. Inwestycje na Zakopiance
Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) dla tej drogi wydana została w lipcu 2018 r., ale do tej pory nie jest ona prawomocna z powodu odwołań i skarg grupy mieszkańców. Wprawdzie 16 stycznia 2020 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargi wniesione na decyzję Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, ale Stowarzyszenie „Inicjatywa Wolne Wadowice” złożyło skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA). Nadal czekamy na rozstrzygnięcie NSA w tym zakresie.
Prace dokumentacyjne są kontynuowane. W kwietniu 2020 r. Minister Infrastruktury uzgodnił aneks do Programu inwestycji dla tej drogi, a 31 sierpnia 2020 r. podpisano aneks na dokończenie opracowania Koncepcji programowej z terminem do lutego 2025 r.
Budowa S1 potrwa dłużej. Odcinki S1 z umowami i w przetargu
Jak informują drogowcy, w 2021 r. wykonane zostały badania geofizyczne (metodą elektrooporową - ERT i sejsmiczną - SRT-P, MASW), które są podstawą do dalszych badań geologicznych. W 2022 r. powstanie projekt robót geologicznych i po jego zatwierdzeniu GDDKIA ogłosi przetarg na wiercenia.
- Ogłoszenie przetargu na realizację S52 Bielsko Biała - Głogoczów (Beskidzka Droga Integracyjna), w systemie Projektuj i buduj, w podziale na pięć odcinków, powinno nastąpić w II połowie 2024 r. – szacują przedstawiciele krakowskiego oddziału GDDKIA.
S52 Północna Obwodnica Krakowa zamknie ring wokół miasta
Przypominamy, że budowa drogi S52 realizowana jest na odcinku Północnej Obwodnicy Krakowa. Umowa z wykonawcą prac projektuj i buduj została podpisana 13 listopada 2018 roku. W lipcu 2020 r. Wojewoda Małopolski wydał decyzję ZRID.
Wykonawca S52 Północnej Obwodnicy Krakowa mimo przerwy zimowej kontynuował prace w takim zakresie, na jaki pozwalały warunki atmosferyczne. Obecnie prace prowadzone są w szerokim zakresie m.in. drogowe i przy obiektach mostowych i tunelu.
Tunel na Zakopiance wciąż w budowie
Budowa drogi ekspresowej S52 Północnej Obwodnicy Krakowa, prace przy tunelu TS-14. Zdjecia: marzec 2022 r. GDDKIA
S52 Północna Obwodnica Krakowa (POK) będzie miała długość ponad 12 km, dwie jezdnie z trzema pasami ruchu na każdej z nich. Węzły drogowe połączą ją z istniejącym układem komunikacyjnym, a 20 km dróg dojazdowych pozwoli na dogodne dojazdy z obszaru Krakowa i okolicznych miejscowości. Do węzła Modlnica dobudowane zostaną cztery łącznice. Kolejne węzły w kierunku wschodnim to: Zielonki, Węgrzce, Batowice i Mistrzejowice. Ten ostatni węzeł wybudowany zostanie w ramach realizacji S7 i połączy obie drogi ekspresowe, zamykając tym samym ring wokół Krakowa. W ciągu S52 POK powstaną także dwa tunele, 27 obiektów mostowych (mosty, wiadukty, estakady) i 4 km murów oporowych.
Według umowy kierowcy pojadą obwodnicą w ciągu S52 w II połowie 2023 roku.