Powstaną szybkie drogi do Zakopanego i Chyżnego. Inwestycje na Zakopiance
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2022-03-23
Nowa Zakopianka DK47 Rdzawka – Nowy Targ
Na budowie dwujezdniowej DK47 Rdzawka – Nowy Targ jeszcze do końca marca trwa sezon zimowy, ale roboty trwają na obiektach inżynierskich.
Prace na obiektach mostowych w ciągu Zakopianki DK47 Rabka - Nowy Targ. Zdjecia: marzec 2022 r. GDDKIA
Wykonawcą tej inwestycji jest Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR Sp. z o.o. Po wydaniu decyzji ZRID budowa ruszyła 25 czerwca 2020 r. Aktualne zaawansowanie prac drogowych sięga półmetka a mostowych przekroczyło już 52%. Zakończenie budowy zaplanowane jest pod koniec 2023 r.
Problem na budowie dwujezdniowej Zakopianki DK47 Rdzawka - Nowy Targ
Budowa trasy DK47 Rdzawka - Nowy Targ. Zdjecia: GDDKIA, luty 2022 r.
Zakopianka powstająca w nowym śladzie umożliwi szybsze i bezpieczniejsze połączenie Podhala i Zakopanego z innymi regionami kraju. Powstaje dwujezdniowa droga klasy GP o długości ponad 16,1 km, szerokości jezdni 2x3,50 m, z czterema węzłami drogowymi (Obidowa, Klikuszowa, Nowy Targ Zachód, Nowy Targ Południe) oraz 27 obiektami inżynierskimi. Budowane są drogi obsługujące tereny przyległe do inwestycji, infrastruktura dla pieszych i rowerzystów, kanalizacja i odwodnienie oraz urządzenia ochrony środowiska (ekrany akustyczne, przejścia dla zwierząt). Przebudowie podlega również infrastruktura techniczna.
Zakopianka do Nowego Targu wyszła z ziemi. Zdjęcia: GDDKIA, luty 2022 r.
Zakopianka w ciągu S7 na południe od Krakowa
Budowa drogi ekspresowej S7 Lubień - Rabka - Zdrój rozpoczęła się w 2016 r. Widokowa i oczekiwana przez wszystkich jadących w góry i na południe Europy droga ekspresowa o długości 15,8 km w dużej mierze przebiega na wiaduktach i estakadach, a na odcinku 2 km pod ziemią. Największa estakada ma jeden kilometr długości i wznosi się 50 m nad terenem w najwyższym punkcie. Tunel stanowi 12,3 proc. całej trasy. Na potrzeby budowy odcinek ten został podzielony na trzy krótsze.
W 2022 pojedziemy oczekiwanymi odcinkami S5 i S7
Od 28 września 2019 r. kierowcy użytkują odcinek S7 Skomielna Biała - Rabka-Zdrój. Oprócz dwujezdniowej drogi, powstały dwa węzły drogowe (Skomielna Biała i Zabornia), Obwód Utrzymania drogi ekspresowej, 17 obiektów inżynierskich (wiadukty, estakady).
Od końca listopada 2021 r. kierowcy korzystają również z dwóch jezdni odcinka S7 Lubień – Naprawa. Realizacja tego odcinka odbywała się z problemami. GDDKIA wypowiedział umowę niesolidnemu wykonawcy i podpisała nowe kontrakty.
Droga ekspresowa S7 dłuższa o nowy odcinek na Zakopiance
Ruch po Zakopiance, S7 Lubień - Naprawa. Zdjecia: GDDKIA
Nadal w budowie pozostaje odcinek Naprawa - Skomielna Biała z tunelem pod Luboniem Małym. W październiku 2019 r. przebito prawą nitkę tunelu, a lewą 27 kwietnia 2020 r. Niestety jego budowa przeciąga się w czasie. Tunel miał być otwarty do końca 2021 roku, później mówiło się o wiośnie 2022 r. Zima, zaawansowanie prac i wniosek od wykonawcy o wydłużenie terminu oznaczają, że i ten termin jest nierealny. Jaki może być termin oddania tunelu na Zakopiance?
Budowa S7: Kiedy kierowcy pojadą tunelem na Zakopiance?
Budowa tunelu na Zakopiance, S7 Lubień - Rabka. Zdjecia: GDDKIA
Tunele drogowe w Polsce - istniejące, budowane i planowane
Przygotowania do S7 Kraków – Myślenice
Najdłużej poczekamy na ekspresowe połączenie S7 pomiędzy Krakowem a Myślenicami. Dla tego zadania wytyczono sześć korytarzy przebiegu, które będą teraz analizowane i konsultowane z mieszkańcami. Drogowcy liczą, że przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla nowej Zakopianki ruszy jeszcze w tym roku. Więcej informacji o wariantach przebiegu S7 Kraków – Myślenice:
Zakopianka. Sześć wariantów S7 Kraków – Myślenice do analizy – mapy przebiegów
Mapa z wariantami przebiegu drogi ekspresowej S7 Kraków - Myślenice. Mapa: GDDKIA
DK7 Rabka – Chyżne w opracowaniu warianty przebiegu
Umowa na opracowanie Studium korytarzowego dla odcinka krajowej siódemki na trasie Rabka Zdrój – Chyżne (granica państwa) została podpisana 30 kwietnia 2021 r. We wrześniu 2021 r. odbyły się spotkania z mieszkańcami, którym zaprezentowano warianty przebiegu drogi. W grudniu 2021 r. został opublikowany raport ze spotkań informacyjnych z mieszkańcami. W tym raporcie oprócz wariantów, które prezentowali na spotkaniach projektanci, przygotowane są trzy nowe warianty. Powstały one na podstawie wniosków z ankiet mieszkańców. Będą one dalej analizowane razem z wcześniejszymi wariantami, czyli tymi, które były pokazane mieszkańcom na spotkaniach we wrześniu.
W 2022 roku dowiemy się jaka będzie DK7 Rabka - Chyżne
Zadaniem wykonawcy jest opracowanie rozwiązań technicznych, przeprowadzenie analizy i prognozy ruchu, oceny wpływu na bezpieczeństwo ruchu drogowego oraz analizy wpływu rozpatrywanych rozwiązań na środowisko. Powstanie też analiza kosztów i korzyści wariantów inwestycyjnych, porównawcza analiza wielokryterialna rozpatrywanych opcji oraz zestawienie kosztów planowania i finansowania zadania inwestycyjnego.
Po analizie wyników Studium korytarzowego zostaną doprecyzowane szczegółowe parametry techniczne drogi, jak również możliwe będzie podanie wskaźnika IRR (ocena efektywności inwestycji, w tym ekonomicznej). Ogłoszenie przetargu na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) planowane jest w kwietniu 2022 r.
Droga krajowa nr 7 na odcinku Rabka - Chyżne stanowi istotny szlak komunikacyjny, który znajduje się w ciągu trasy europejskiej E77 (przebieg drogi uwzględniony jest w korytarzu sieci TEN-T). Prowadzi ona ruch tranzytowy do granicy ze Słowacją i dalej na południe Europy. Po stronie słowackiej odpowiednikiem będzie droga R3 o parametrach zbliżonych do DK7.