Kolejny poślizg na S1. Budowa trasy S1 Mysłowice - Bieruń szybko nie ruszy
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2024-05-02
- Aktualizacja: 2024-05-05
Docelowo droga ekspresowa S1 będzie miała długość około 135 km i zapewni połączenie autostrady A1 w Pyrzowicach z granicą ze Słowacją w Zwardoniu. Przebiega przez silnie zurbanizowany obszar województwa śląskiego i częściowo małopolskiego dlatego jast z utęsknieniem wyczekiwana przez kierowców.
W realizacji jest ponad 55 km drogi ekspresowej S1 w woj. śląskim. Budowane są zupełnie nowe fragmenty jak obwodnica Węgierskiej Górki i na trasie Mysłowice – Bielsko Biała. Ostatnie brakujące kilometry drogi ekspresowej S1 miały być oddane w 2025 roku. Tak się jednak nie stanie…
Kiedy remont autostrady A1 Pyrzowice – Piekary Śląskie?
40 km trasa S1 pomiędzy węzłami Mysłowice Kosztowy a Bielsko-Biała Suchy Potok ma odciążyć obecną drogę krajową nr 1. Jej budowa jest coraz bardziej zaawansowana budowa na odcinkach między Oświęcimiem a Bielsko-Białą. Dla tych odcinków umowy z wykonawcami podpisywane były najwcześniej.
Umowę na realizację drogi ekspresowej S1 pomiędzy węzłami Bieruń i Oświęcim wraz z obwodnicą Bierunia zawarto 30 listopada 2021 r. Dopiero z początkiem lipca 2022 r. GDDKIA zawarła umowę zna realizację ostatniego, 10-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S1 Mysłowice - Bieruń. Według umowy kierowcy mieli pojechać nim w IV kwartale 2025 r., ale jest duży poślizg. Drogowcy cały czas nie mają zezwoleń na realizację inwestycji drogowej tzw. ZRiD-ów.
Z początkiem kwietnia br. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wydała postanowienie uzgadniające realizację przedsięwzięcia dla odcinka S1 węzeł Bieruń – węzeł Oświęcim wraz z obwodnicą Bierunia. Jak informuje katowicki oddział GDDKIA, obecnie trwa kolejny etap wydawania decyzji ZRID, której uzyskanie szacuje się obecnie w lipcu br.
Niestety jeszcze dłużej poczekamu na odcinek Mysłowice węzeł Kosztowy II – węzeł Bieruń. Jak podają drogowcy, Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wydłużyła termin na wydanie postanowienia uzgadniającego realizację przedsięwzięcia do 15 lipca 2024 r. W związku z czym opóźnieniu ulegnie również termin wydania decyzji ZRID dla tego odcinka. Obecnie szacuje się, że decyzja ZRID może zostać wydana z końcem września br.
Oznacza to, że oddanie trasy S1 na koniec 2025 roku jest nierealne. O nowych terminach zakończenia budowy S1 dowiemy się pewnie po wydaniu decyzji ZRID. Wykonawcy będą mieli bowiem prawo złożyć wnioski o wydłużenie czasu budowy z uwagi na późne wydanie zezwoleń i udostępnienia placu budowy.
Ostatnio GDDKIA podała nowy termin zakończenia budowy S1 Oświęcim – Dankowice. Z uwagi na prace archeologiczne otwarcie trasy S1 zostało przesunięte na 2025 rok. Ma to związek z ujawnieniem obiektów archeologicznych na dwóch stanowiskach na placu budowy S1. Pisaliśmy o tym więcej tutaj:
S1 Oświęcim – Dankowice. Na finiszu roboty mostowe, ale otwarcie rok później
Przeciąga się tez budowa obwodnicy Węgierskiej Górki tj. S1 Przybędza – Milówka. Tu wystąpiły problemy przy budowie tuneli. Ostatnio informowaliśmy, ze budowa zakończy się dopiero w przyszłym roku.
Otwarcie S1 Przybędza – Milówka przełożone na 2025 rok
Droga ekspresowa S1 Przybędza - Milówka. Zdjęcia: GDDKIA