Kto dokończy obwodnicę Koszalina i Sianowa w ciągu S6?
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2021-01-06
Obwodnica Koszalina i Sianowa w ciągu drogi ekspresowej S6 ma łączną długość 21,1 km. Od jesieni 2019 roku funkcjonują odcinki o łącznej długości około 13 km, od węzła Bielice do węzła Koszalin Wschód, połączenie z ulicą Szczecińską (droga ekspresowa S11) oraz końcowy fragment obwodnicy od węzła Sianów Wschód. Rozprowadzają one ruch z nowej drogi S6, jednak nie dają możliwości ominięcia Koszalina i Sianowa przez ruch tranzytowy. Dlatego konieczne jest dokończenie całości obwodnicy, której budowę przerwano z uwagi na problemy z podłożem. Warunki gruntowe wymusiły zmianę dotychczasowego projektu drogi. Dopiero po jego opracowaniu możliwa jest budowa trasy. Ogłoszony przetarg otwiera drogę do dokończenia budowy fragmentu obwodnicy o długości 7,9 km między węzłami Koszalin Wschód i Sianów Wschód.
Mapa S6 obwodnicy Koszalina i Sianowa z odcinkiem do budowy. Mapa: GDDKIA
Przypomnijmy, na odcinku obwodnicy Koszalina i Sianowa, między węzłami Koszalin Wschód i Sianów Wschód (km 6,4 - km 14,3), wystąpiły skomplikowane warunki gruntowe, odmienne od wcześniej stwierdzonych. Podłoże, ze względu na bardzo specyficzną i rzadko spotykaną budowę związaną z występowaniem drugiego poziomu wód gruntowych pod ciśnieniem, nie nadawało się do zastosowania pierwotnie przewidzianej technologii budowy. Problemem były również samowypływy (wypływy artezyjskie), w których zwierciadło wody stabilizowało się nawet 2 m powyżej poziomu terenu. Próby zastosowania nasypu przeciążeniowego i mikrowybuchów nie przyniosły oczekiwanych rezultatów. Wykonano również szereg ekspertyz i badań podłoża, które prowadził między innymi Państwowy Instytut Geologiczny. Wobec braku porozumienia z dotychczasowym wykonawcą, odcinek S6 między węzłami Koszalin Wschód i Sianów Wschód został wyłączony z pierwotnego kontraktu na budowę obwodnicy.
Coraz bliżej budowy drogi S11 z Koszalina. Jest pierwszy wniosek o ZRID
W roku 2019 rozpoczęło się opracowywanie aktualizacji dokumentacji projektowej dla obwodnicy, gdzie wzięto pod uwagę wyniki poszerzonych badań podłoża. W toku opracowywania dokumentacji przeanalizowano szereg rozwiązań, w szczególności przy obszarze Góry Chełmskiej i przecięcia z linią kolejową Koszalin - Słupsk. Ostatecznie zadecydowano o całkowitej zmianie rozwiązań projektowych w tym miejscu. Zamiast przejścia drogi pod linią kolejową i co za tym idzie zagłębienia się w skomplikowany geologicznie obszar, została zaprojektowana estakada o długości niemal 800 metrów. Obiekt ten będzie przechodził nad linią kolejową i obszarem o skomplikowanej strukturze podłoża. W grudniu tego roku została uzyskana nowa decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) i zmieniona wcześniejsza. Zakończenie dokumentacji i uzyskanie niezbędnych decyzji administracyjnych umożliwiło rozpoczęcie przetargu na dokończenie robót na tej inwestycji.
Jak informuje GDDKIA zakończenie budowy obwodnicy Koszalina i Sianowa planowane jest w 2023 roku. Dwa lata później powinna zakończyć się realizacja całej trasy ekspresowej S6 w kierunku Gdańska. Pisaliśmy o tym więcej tutaj:
Droga ekspresowa S6 to najważniejsza trasa wschód - zachod na wybrzeżu. Docelowo S6 ma mieć około 364 km i połączyć Szczecin z Trójmiastem. Kierowcy mogą już korzystać z 95-kilometrowego fragmentu od Goleniowa (koło Szczecina) do Koszalina. W budowie jest ponad 40-kilometrowy odcinek S6 między węzłami Bożepole Wielkie i Gdynia Wielki Kack, z którego skorzystamy na początku 2022 roku.