Pięć lat na całą trasę S6. Odcinki z Gdyni nadal w budowie, nowe przetargi na S6 Słupsk – Koszalin w tym roku
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2021-01-06
Ponad 41 km Trasy Kaszubskiej Gdynia - Lębork w budowie do 2022 r.
Obecnie w budowie są trzy odcinki drogi ekspresowej S6 o długości ok. 41 km między miejscowością Bożepole Wielkie a Gdynią, tzw. Trasa Kaszubska. Są to:
Mapa drogi ekspresowej S6 Gdynia - Bożepole Wielkie. Mapa: GDDKIA
-
S6 Bożepole Wielkie – Luzino (ok. 10 km)
Odcinek będzie miał dwa pasy ruchu w każdym kierunku oraz pas awaryjny. Wjazd i zjazd z trasy zapewnią trzy węzły drogowe: Bożepole Wielkie, Strzebielino, Luzino. Powstanie także obwód utrzymania drogi ekspresowej przy węźle Luzino i miejsce obsługi podróżnych. Wykonawcą jest PORR.
Budowa drogi ekspresowej S6 na odc. Luzino - Bożepole Wielkie, gdudzień 2020 r. Zdjęcia: GDDKIA -
S6 Luzino – Szemud (ok. 10 km)
Na całym odcinku droga ekspresowa będzie miała po dwa pasy ruchu w każdym kierunku i pas awaryjny. Przewidziano budowę obiektów inżynierskich, w tym: 2 mostów, 1 estakady, 8 wiaduktów, oraz 1 przejścia dla zwierząt Dostęp do drogi ekspresowej zapewni węzeł Szemud na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką DW 224. Ponadto przebudowanych zostanie ok. 4,7 km istniejących dróg oraz powstaną nowe drogi lokalne zapewniających dojazd do nieruchomości i urządzeń technicznych o łącznej długości ok. 9,8 km. Wykonawca jest Budimex.
Budowa drogi ekspresowej S6 na odc. Luzino - Szemud. Zdjęcia: GDDKIA, grudzień 2020 r. - S6 Szemud – Gdynia (ok. 21 km)
Trasa połączy Szemud z istniejącą S6 Obwodnicą Trójmiasta na węźle Gdynia Wielki Kack. Powstanie łącznie 20 kilometrów drogi ekspresowej wraz z trzema węzłami: mniejszym w Koleczkowie i dwoma dużymi, zespolonymi w Chwaszczynie oraz Gdyni Wielkim Kacku. Trasa będzie miała po dwa pasy ruchu w każdym kierunku i pas awaryjny, a na odcinku Chwaszczyno - Gdynia Wielki Kack oraz na odcinku Obwodnicy Trójmiasta w obrębie węzła Gdynia Wielki Kack - ze względu na natężenia ruchu - będą to po trzy pasy na długości ok. 2,9 km.
Na tym odcinku S6 przewidziano budowę 34 obiektów inżynierskich, w tym: mostu, estakady, 20 wiaduktów, 2 przejść podziemnych i kładki dla pieszych. Oprócz drogi ekspresowej zbudowanych zostanie ok. 12,2 km dróg lokalnych i ok. 15,3 km dróg zapewniających dojazd do nieruchomości, pozbawionych dostępu do drogi publicznej przez budowę drogi ekspresowej. Do tego jeszcze ok. 1,3 km dróg służących obsłudze trasy. Podróżujący będą mogli skorzystać z dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych zlokalizowanych w pobliżu miejscowości Kamień. Wykonawcą tego odcinka jest firma Polaqua.
Budowa drogi ekspresowej S6 na odc. Szemud - Gdynia. Zdjęcia: GDDKIA
Prace na odcinkach S6 z Gdyni w stronę Lęborka przekroczyły już półmetek i zgodnie z umowami odcinki powinny być oddane w tym roku. GDDKIA jednak nie wymienia ich w zestawieniu nowych kilometrów planowanych do otwarcia. Oznacza to, że ich budowa całej trasy potrwa dłużej, do 2022 roku. W tym roku może być zapewniona przejezdność jedynie na niektórych jej fragmentach.
Przygotowanie i budowa nowych dróg w 2021. Jakie odcinki będą oddane, czego zabraknie?
Ekspresowa S6 Trasa Kaszubska pozwoli ominąć zakorkowaną Rumię, Redę i Wejherowo. Dzięki nim uzyskamy bezpieczny i komfortowy ciąg drogi ekspresowej łączącej Aglomerację Trójmiasta z zachodem województwa.
Ponad 100 kilometrów drogi S6 w przetargach
W 2020 roku drogowcy ogłosili przetargi na siedem odcinków drogi ekspresowej S6 o łącznej długości ok. 104 km. Było to możliwe dzięki decyzji Rządu o przeznaczeniu dodatkowych środków z budżetu państwa na budowę m.in. tej trasy i zmianie jej realizacji z partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP) na tradycyjny wg formuły „Projektuj i buduj”. Są to odcinki:
- druga jezdnia obwodnicy Słupska (dobudowa ok. 9,5 km),
Budowa S6: Przetarg na dwujezdniową obwodnicę Słupska - koniec obwodnicy Słupska (Redzikowo) - Bobrowniki (ok. 16 km),
Przetarg projektuj i buduj dla S6 ze Słupska - Bobrowniki - Skórowo (ok. 13,1 km),
- Skórowo - Leśnice (ok. 10,9 km),
- Leśnice – Bożepole Wielkie (22 km),
- S6 Obwodnicę Metropolii Trójmiejskiej:
Chwaszczyno - Żukowo (ok. 16,3 km),
Żukowo - Gdańsk Południe (ok. 16 km) wraz z obwodnicą Żukowa (ok. 7 km klasy GP).
Duże zainteresowanie budową trasy S6 Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej
W przetargu (od końca grudnia 2020 r.) jest obwodnica Koszalina i Sianowa w woj. zachodniopomorskim. Realizacja prawie 8-kilometrowego odcinka stanęła przez podziemne źródła i warunki geologiczne, które wymusiły zmiany projektowe.
W wakacje ruszą przetargi na ostatnie odcinki S6 pomiędzy Słupskiem a Koszalinem
W III kwartale 2021 r. ruszą kolejne przetargi na odcinki S6 od obwodnicy Słupska do granicy województwa zachodniopomorskiego i dalej do Koszalina. To bardzo długo oczekiwane fragmenty ekspresówki, bo jej realizacja w 2015 r. była już na etapie procedury przetargowej. Odcinki miały być zrealizowane najpóźniej do 2020 roku. Wraz ze zmianą władzy pomysł odrzucono i uznano inne inwestycje za bardziej priorytetowe. Ostatecznie w czerwcu 2020 roku padły obietnice finasowania tej inwestycji z budżetu państwa, co dało zielone światło do ponownego rozpoczęcia jej realizacji.
Realizację trasy S6 Słupsk – Koszalin o długości ponad 46 km podzielono na trzy zadania:
- S6 koniec obwodnicy Koszalina i Sianowa - początek obwodnicy Sławna 22,3 km,
- S6 obwodnica Sławna 9,5 km
- S6 koniec obwodnicy Sławna - obwodnica Słupska 14,4 km.
Jak informuje GDDKIA obecnie dobiega końca sporządzanie projektów budowlanych i wykonawczych co będzie podstawa do ogłoszenia przetargów.
Rok 2021 pod znakiem przetargów na S19, S17, S6 i S10
GDDKIA: Gotowa trasą S6 Szczecin – Trójmiasto pojedziemy w 2025 roku
Jak informuje GDDKiA, budowa wszystkich odcinków drogi S6 w województwie pomorskim wraz z Obwodnicą Metropolii Trójmiejskiej powinna zakończyć się w 2025 roku Do dyspozycji kierowców, łącznie z już istniejącymi odcinkami, będzie to blisko 200 km trasy S6.
Droga ekspresowa S6 docelowo będzie liczyć około 345 km i będzie główną arterią drogową Wybrzeża relacji wschód – zachód. S6 przebiegać będzie równolegle do Wybrzeża, przez województwo zachodniopomorskie i pomorskie, łącząc największe miasta na północy Polski: Szczecin, Kołobrzeg, Koszalin, Słupsk, Gdynię i Gdańsk. Od niej odbijać będą drogi obsługujące tereny turystyczne nad morzem Bałtyckim. S6 usprawni komunikację pomiędzy polskimi portami morskimi w Świnoujściu, Szczecinie i Trójmieście.
Droga ekspresowa S6 jest częścią korytarza transportowego, łączącego obwód Kaliningradzki z Europą Zachodnią oraz połączeniem z Litwą. Korytarz ten od Gdańska przebiega na wschód, częścią drogi nr 7, a od Elbląga drogami: 22 i 54.