Obwodnica Łomży: Jedna jezdnia S61 połączyła oba brzegi Narwi
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2024-06-17
Spis treści:
Obwodnica Łomży - ostatni budowany fragment drogi ekspresowej S61
Most przez dolinę Narwi w ciagu S61 powstaje w trzech technologiach
Kiedy przejezdność obwodnicy Łomży?
Odcinek S61 Łomża Zachód - Kolno
Mapa przebiegu obwodnicy Łomży na odc. S61 Łomża Zachód - Kolno
Obwodnica Łomży - ostatni budowany fragment drogi ekspresowej S61
Trwa budowa ostatniego odcinka trasy Via Baltica. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych podaje, że jest coraz bliżej przejezdności jednej jezdni na odcinku obwodnicy Łomży. Ruszyło betonowanie połączenia segmentów nawisowych mostu nad nurtem Narwi na budowanej obwodnicy Łomży. Tym samym oba brzegi rzeki zostały połączone obiektem o długości 1205 m, na razie w ciągu zachodniej jezdni drogi ekspresowej S61, która ma być udostępniona kierowcom do końca września bieżącego roku.
Dwujezdniowy most umożliwi bezkolizyjne przeprowadzenie drogi ekspresowej S61 nad doliną Narwi i samą rzeką. Będzie też pełnił funkcję przejścia dla zwierząt, a pod obiektem znajdą się również cztery drogi wewnętrzne gminy Piątnica oraz przejazd gospodarczy na wale przeciwpowodziowym. Obie nitki mostu będą miały po 22 przęsła na 21 podporach pośrednich oraz dwóch przyczółkach.
Budowa mostu w ciągu odc. S61 Łomża Zachód - Kolno. Zdjęcia: GDDKIA
Most przez dolinę Narwi w ciagu S61 powstaje w trzech technologiach
- metodą nasuwania podłużnego – tak realizowana jest część zalewowa lewobrzeżna mostu o długości 664 m. Ta część jest już gotowa – pod jedną jezdnię,
- metodą nawisową – w ten sposób powstaje tzw. część nurtowa mostu o długości 458 m, która właśnie została połączona,
- na rusztowaniach stacjonarnych – realizowana jest część zalewowa prawobrzeżna mostu o długości 83 m.
Most przez Narwe bedzie miał 1205 metrów długosci. To największy obiekt w ciągu obwodnicy. Zdjęcia: GDDKIA
Kiedy przejezdność obwodnicy Łomży?
Jak zaznaczają drogowcy, samo połączenie części obiektu betonowanego metodą nawisową jest procesem rozłożonym w czasie. Jednak do końca czerwca wszystkie części obiektu w ciągu jednej jezdni zostaną ze sobą połączone.
- Zaawansowanie robót na odc. S61 Łomża Zachód – Kolno przekracza 61 proc. Przejezdność odcinka po jednej jezdni ma być osiągnięta do końca III kwartału br. i wtedy wyprowadzony zostanie ruch tranzytowy z Łomży. Tym samym uciąglimy polski odcinek międzynarodowego szlaku Via Baltica prowadzącego drogą ekspresową S8 do Ostrowi Mazowieckiej i dalej S61 od Warszawy do granicy z Litwą – informuje białostocki oddział GDDKIA.
Są plany wydłużenia drogi S8 w kierunku Litwy
Budowa drogi S61, Via Baltiki zakończy sie w połowie 2025 r. Przejezdność jednej nitki będzie jesienią br. Zdjęcia: GDDKIA
Odcinek S61 Łomża Zachód - Kolno
Most to niemal jedna budowanego odcinka S61 Łomża Zachód – Kolno. Cały fragment liczy bowiem 12,92 km długości i w standardzie dwujezdniowej drogi ekspresowej ma być gotowy w połowie 2025 roku. Jest to najdłuższy realizowany fragment obwodnicy Łomży. W jego ciągu powstają trzy węzły drogowe:
- Łomża Zachód,
- Nowogród,
- Łomża Północ.
W ramach zadania powstanie również nowy fragment jednojezdniowej DK64 na odcinku od węzła Łomża Północ do Elżbiecina o długości prawie 7 km. Odcinek DK64 będzie miał jedną jezdnię, a skrzyżowania w postaci rond zbudowane zostaną w rejonie miejscowości Marianowo (z istniejącą DK61) oraz w rejonie miejscowości Elżbiecin (z istniejącą DK64).
Wartość umowy z wykonawcą inwestycji, Przedsiębiorstwem Usług Technicznych Intercor, przekracza 713 mln zł.
Nowa trasa S61 Kolno – Stawiski już do naprawy. Kierowców czekają duże utrudnienia
Mapa przebiegu obwodnicy Łomży na odc. S61 Łomża Zachód - Kolno
Mapa: GDDKIA
Droga ekspresowa S61 ma około 213 kilometrów i stanowi część międzynarodowego szlaku Via Baltica. Zaczyna się na węźle Ostrów Mazowiecka Północ i kończy w Budzisku na granicy państwa z Litwą. Przecina trzy województwa: mazowieckie, podlaskie oraz warmińsko-mazurskie i – z wyjątkiem obwodnicy Łomży – jest już gotowa. Aktualnie kierowcy korzystają z 200 km tej drogi. Budowa S61 dofinansowana jest z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz z Funduszu „Łącząc Europę” (CEF).