1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Obwodnica Łomży: Jedna jezdnia S61 połączyła oba brzegi Narwi

Obwodnica Łomży: Jedna jezdnia S61 połączyła oba brzegi Narwi

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2024-06-17
Obwodnica Łomży: Jedna jezdnia S61 połączyła oba brzegi Narwi
Budowa obwodnicy Łomży w ciągu drogi ekspresowej S61, most na Narwi. Zdjęcia: GDDKIA
Ważny etap w budowie ostatniego odcinka trasy Via Baltica – obwodnicy Łomży. Oba brzegi Narwi zostały połączone mostem o długości 1205 m, na razie w ciągu zachodniej jezdni drogi ekspresowej S61. W tym roku kierowcy ominą Łomżę obwodnicą. Co prawda nie będzie to jeszcze dwujezdniowa ekspresówka, bo na budowanym odcinku Łomża Zachód - Kolno ruch poprowadzony zostanie tylko jedną nitką. Pozostała część trasy ma powstać w połowie 2025 roku.

Spis treści:

Obwodnica Łomży - ostatni budowany fragment drogi ekspresowej S61

Most przez dolinę Narwi w ciagu S61 powstaje w trzech technologiach

Kiedy przejezdność obwodnicy Łomży?

Odcinek S61 Łomża Zachód - Kolno

Mapa przebiegu obwodnicy Łomży na odc. S61 Łomża Zachód - Kolno

 

Obwodnica Łomży - ostatni budowany fragment drogi ekspresowej S61

Trwa budowa ostatniego odcinka trasy Via Baltica. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych podaje, że jest coraz bliżej przejezdności jednej jezdni na odcinku obwodnicy Łomży. Ruszyło betonowanie połączenia segmentów nawisowych mostu nad nurtem Narwi na budowanej obwodnicy Łomży. Tym samym oba brzegi rzeki zostały połączone obiektem o długości 1205 m, na razie w ciągu zachodniej jezdni drogi ekspresowej S61, która ma być udostępniona kierowcom do końca września bieżącego roku.

Dwujezdniowy most umożliwi bezkolizyjne przeprowadzenie drogi ekspresowej S61 nad doliną Narwi i samą rzeką. Będzie też pełnił funkcję przejścia dla zwierząt, a pod obiektem znajdą się również cztery drogi wewnętrzne gminy Piątnica oraz przejazd gospodarczy na wale przeciwpowodziowym. Obie nitki mostu będą miały po 22 przęsła na 21 podporach pośrednich oraz dwóch przyczółkach.

Budowa mostu w ciągu odc. S61 Łomża Zachód - Kolno

Budowa mostu w ciągu odc. S61 Łomża Zachód - Kolno. Zdjęcia: GDDKIA

Most przez dolinę Narwi w ciagu S61 powstaje w trzech technologiach

  • metodą nasuwania podłużnego – tak realizowana jest część zalewowa lewobrzeżna mostu o długości 664 m. Ta część jest już gotowa – pod jedną jezdnię,

  • metodą nawisową – w ten sposób powstaje tzw. część nurtowa mostu o długości 458 m, która właśnie została połączona,

  • na rusztowaniach stacjonarnych – realizowana jest część zalewowa prawobrzeżna mostu o długości 83 m.

Budowa mostu w ciągu odc. S61 Łomża Zachód - Kolno

Most przez Narwe bedzie miał 1205 metrów długosci. To największy obiekt w ciągu obwodnicy. Zdjęcia: GDDKIA

Kiedy przejezdność obwodnicy Łomży?

Jak zaznaczają drogowcy, samo połączenie części obiektu betonowanego metodą nawisową jest procesem rozłożonym w czasie. Jednak do końca czerwca wszystkie części obiektu w ciągu jednej jezdni zostaną ze sobą połączone.

- Zaawansowanie robót na odc. S61 Łomża Zachód – Kolno przekracza 61 proc. Przejezdność odcinka po jednej jezdni ma być osiągnięta do końca III kwartału br. i wtedy wyprowadzony zostanie ruch tranzytowy z Łomży. Tym samym uciąglimy polski odcinek międzynarodowego szlaku Via Baltica prowadzącego drogą ekspresową S8 do Ostrowi Mazowieckiej i dalej S61 od Warszawy do granicy z Litwą – informuje białostocki oddział GDDKIA.

Są plany wydłużenia drogi S8 w kierunku Litwy

Budowa drogi ekspresowej S61, trasy VIa Baltica zakończy się w połowie 2025 r.

Budowa drogi S61, Via Baltiki zakończy sie w połowie 2025 r. Przejezdność jednej nitki będzie jesienią br. Zdjęcia: GDDKIA

Odcinek S61 Łomża Zachód - Kolno

Most to niemal jedna budowanego odcinka S61 Łomża Zachód – Kolno. Cały fragment liczy bowiem 12,92 km długości i w standardzie dwujezdniowej drogi ekspresowej ma być gotowy w połowie 2025 roku. Jest to najdłuższy realizowany fragment obwodnicy Łomży. W jego ciągu powstają trzy węzły drogowe:

  • Łomża Zachód,
  • Nowogród,
  • Łomża Północ.

W ramach zadania powstanie również nowy fragment jednojezdniowej DK64 na odcinku od węzła Łomża Północ do Elżbiecina o długości prawie 7 km. Odcinek DK64 będzie miał jedną jezdnię, a skrzyżowania w postaci rond zbudowane zostaną w rejonie miejscowości Marianowo (z istniejącą DK61) oraz w rejonie miejscowości Elżbiecin (z istniejącą DK64). 

Wartość umowy z wykonawcą inwestycji, Przedsiębiorstwem Usług Technicznych Intercor, przekracza 713 mln zł.

Nowa trasa S61 Kolno – Stawiski już do naprawy. Kierowców czekają duże utrudnienia

Mapa przebiegu obwodnicy Łomży na odc. S61 Łomża Zachód - Kolno

Mapa przebiegu obwodnicy Łomży na odc. S61 Łomża Zachód - Kolno

Mapa: GDDKIA

Droga ekspresowa S61 ma około 213 kilometrów i stanowi część międzynarodowego szlaku Via Baltica. Zaczyna się na węźle Ostrów Mazowiecka Północ i kończy w Budzisku na granicy państwa z Litwą. Przecina trzy województwa: mazowieckie, podlaskie oraz warmińsko-mazurskie i – z wyjątkiem obwodnicy Łomży – jest już gotowa. Aktualnie kierowcy korzystają z 200 km tej drogi. Budowa S61 dofinansowana jest z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz z Funduszu „Łącząc Europę” (CEF).

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S61 Jak dojadę - Łomża