1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Przetarg na drogę ekspresową S5 Poznań – Wrocław jeszcze w tym roku

Przetarg na drogę ekspresową S5 Poznań – Wrocław jeszcze w tym roku

  1. conadrogach.pl
  2. GDDKiA
  3. 2013-04-23
Przetarg na drogę ekspresową S5 Poznań – Wrocław jeszcze w tym roku
Jeszcze tym roku mogą ruszyć przetargi na budowę nowych dróg ekspresowych. Na liście Ministerstwa Transportu jest między innymi droga ekspresowa S5 Poznań - Wrocław. Do końca tego roku mają ruszyć postępowania przetargowe na cztery odcinki S5. Są to: Poznań-Wronczyn (16 km) przedłużenie zachodniej obwodnicy Poznania na południe z ominięciem Komornik, Radomicko - Kaczkowo (28,7 km) obwodnica Leszna i połączenie z obwodnicami Bojanowa i Rawicza, Gniezno - Mielno (21 km) przedłużenie trasy Poznań - Gniezno w kierunku Bydgoszczy oraz Korzeńsko - Wrocław (48 km) w woj. dolnośląskim.
Ministerstwo Transportu chce wybrane przetargi na drogi ekspresowe ogłosić jeszcze w tym roku, tak aby zachować ciągłość realizacji inwestycji drogowych. Umożliwi to rozpoczynanie robót w roku 2014, czyli w pierwszym roku nowej perspektywy finansowej UE – zaznacza ministerstwo.

W rządowym załączniku do programu drogowego jest lista dróg ekspresowych, na których budowę byłyby ogłaszane przetargi, w tym na drogę ekspresową S5 z Poznania do Wrocławia. Do końca tego roku mają ruszyć postępowania przetargowe na cztery odcinki S5. Są to: Poznań-Wronczyn (16 km) przedłużenie zachodniej obwodnicy Poznania na południe z ominięciem Komornik, Radomicko - Kaczkowo (28,7 km) obwodnica Leszna i połączenie z obwodnicami Bojanowa i Rawicza, Gniezno - Mielno (21 km) przedłużenie trasy Poznań - Gniezno w kierunku Bydgoszczy oraz Korzeńsko - Wrocław (48 km) w woj. dolnośląskim. Przetarg na ostatni odcinek między Wronczynem a Radomickiem, który w pełni połączyłby Poznań z Wrocławiem, ma ruszyć w 2014 r. Plany te, opracowane przez MTBiGM, muszą uzyskać jeszcze akceptację rządu, co gwarantowałoby finansowanie inwestycji.

Powstają obwodnice Bojanowa i Rawicza w ciagu S5

Obecnie w budowie na S5 jest 30-kilometrowa obwodnica Bojanowa i Rawicza. W skład tego fragmentu drogi S5 wchodzą cztery węzły: Kaczkowo, Bojanowo, Rawicz i Korzeńsko, 19 wiaduktów zapewniające bezkolizyjność przejazdu, a także obiekty inżynieryjne zwiększające bezpieczeństwo ruchu drogowego, w tym m.in. pięć przejść dla zwierząt górą, jeden most oraz dwa przejścia dla rowerzystów.

Oddanie do użytku nowych obwodnic w ciągu drogi ekspresowej S5  (przewidziane na jesień 2013 roku) powinno znacznie poprawić bezpieczeństwo jazdy na tej trasie. Obecnie w ciągu drogi istnieje wiele skrzyżowań oraz zjazdów z posesji oraz na okoliczne pola. Złą sytuację na drodze pogarszają sezonowe przejazdy samochodów i ciągników z burakami cukrowymi. Dodatkowym utrudnieniem są nienormatywne łuki poziome. W rejonie Bojanowa szczególnie uciążliwy jest przejazd przez rynek, gdzie występuje bliska zwarta zabudowa. Na wielu skrzyżowaniach brak jest lewoskrętów zarówno w terenach miejskich jak i pozamiejskich. Natężenie ruchu wynosi 10 464 , a w samym Rawiczu 11 246 pojazdów dobę . Zabudowa w miejscowościach przez które przebiega droga krajowa nr 5 jest tak blisko jezdni, że obecnie nie ma żadnej możliwości poszerzenia drogi.

W wyniku realizacji drogi ekspresowej S5 nastąpi, znaczna poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz skróci się czas przejazdu z Leszna do granicy województwa w kierunku Wrocławia. W ramach budowy obwodnicy przewiduje się również budowę obwodnicy Rawicza w ciągu drogi krajowej nr 36 Ostrów Wielkopolski - Góra Śląska o długości 8, 2 km klasy GP , jako niezbędne połączenie drogi ekspresowej z obecną drogą nr 5 i wschodnią przemysłową dzielnicą miasta. Obwodnica swoją trasą przy granicy województwa wejdzie na teren woj. Dolnośląskiego do Korzeńska na długości 4,9 km.

Droga ekspresowa S5 z Poznania do Wrocławia to jedna z najbardziej wyczekiwanych inwestycji drogowych - zarówno na Dolnym Śląsku, jak i w Wielkopolsce. Jednak cała droga krajowa nr 5 wymaga przebudowy. Jezdnia jest wąska, pełna dziur i kolein. Natężenie ruchu nieustannie rośnie. Z tych powodów liczba wypadków niestety zwiększa się. W 2011 roku na całej długości drogi nr 5 wydarzyło się ich 340. Zginęły 53 osoby, a 491 zostało rannych. W 2012 roku na piątce doszło do 386 wypadków. Wzrosła liczba ofiar śmiertelnych - do 66 i rannych - do 513. Nowe odcinki dwujezdniowej drogi ekspresowej S5 powinny poprawić sytuację – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S5 Jak dojadę - Wrocław