Rekordowy tunel pod Odrą będzie częścią Zachodniej Obwodnicy Szczecina. Kiedy budowa?
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2024-06-04
Według ostatnich zapowiedzi drogowców, w ekspresowym tempie ze Szczecina do Gdyni dojedziemy w 2026 r. Wtedy ma zakończyć się budowa ostatnich odcinków trasy S6. Zdecydowanie dłużej poczekamy na Zachodnią Obwodnicę Szczecina. Według harmonogramów budowa odcinka zakończy się najwcześniej w 2031 r. Ostatni fragment S6 w rejonie Szczecina będzie powstawał dłużej ze względu na konieczność budowy tunelu pod Odrą na wysokości Polic, który będzie miał długość 5 km i będzie najdłuższym w Polsce.
Zachodnia Obwodnica Szczecina odciąży obecny wspólny przebieg S3 i S6 oraz autostradę A6 po wschodniej stronie Szczecina. Trasa o długości 48,9 km ominie miasto od strony zachodniej i północnej. Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych prace projektowe zbliżają się do końca. Kiedy budowa Zachodniej Obwodnicy Szczecina? Jak wygląda harmonogram budowy ostatniego odcinka trasy S6?
Zachodniopomorskie zamieni się w wielki plac budowy. Są umowy na dwa odcinki S10 Szczecin – Piła
Droga ekspresowa S6 - Zachodnia Obwodnica Szczecina - przebieg, węzły, inwestycje powiązane
Mapa: GDDKIA
Nowa droga S6 z rekordowym tunelem przez Odrę
W 2018 roku ruszyło przygotowywanie badań podłoża wraz z elementami koncepcji programowej dla Zachodniej Obwodnicy Szczecina na S6. Łączny koszt tej dokumentacji i badań w terenie wyniósł 24,5 mln zł. Na tym etapie między innymi ustalono długość głównego elementu inwestycji - tunel pod Odrą w rejonie Polic na 5 km. Będzie to najdłuższy tunel drogowy w Polsce.
W 2022 roku rozpoczęły się prace nad projektem budowlanym. Przygotowywana dokumentacja zakładała podział ZOS na trzy odcinki realizacyjne:
- Kołbaskowo-Dołuje,
- Dołuje-Police
- Police-Goleniów (z tunelem).
Łączna wartość umów na dokumentację projektową wyniosła 54,7 mln złotych. Biura projektowe (TPF i Databout oraz Voessing Polska) przygotowały szczegółowe projekty całej trasy i jej elementów.
- Dokumentacja ta jest obecnie w trakcie procedury odbioru i zatwierdzania. W III kwartale tego roku planowane jest złożenie wniosków o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Na mocy tej decyzji zostaną przejęte nieruchomości pod drogę. Następnie po zapewnieniu niezbędnego finansowania na realizację trasy planowane są przetargi na budowę tej drogi – informuje szczeciński oddział GDDKIA.
Mapa przebiegu Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu drogi S6
Mapa: GDDKIA
Zachodnia Obwodnica Szczecina jako droga ekspresowa S6 będzie ostatnim brakującym fragmentem dróg ekspresowych w województwie zachodniopomorskim dla których będą startowały procedury przetargowe. Wszystkie pozostałe odcinki dróg S3, S6, S10 i S11 obecnie są już w budowie, bądź na etapie przetargu.
Za kilka lat nowe trasy nad Bałtyk. Na DK22 i DK20 wyrosną nowe obwodnice - mapy
Droga ekspresowa S6 będzie najważniejszą trasą drogową wybrzeża Bałtyku. Połączy największe miasta na północy Polski: Szczecin, Koszalin, Słupsk, Gdynię i Gdańsk, od autostrady A6 i drogi S3 w okolicy Kołbaskowa, poprzez węzeł z drogą S11 aż do autostrady A1 w Rusocinie pod Gdańskiem. Trasa S6 będzie miała blisko 400 km długości. W budowie są już wszystkie brakujące jej odcinki na trasie od Koszalina do Gdańska.