Rozbudowa czy budowa autostrady A4 z Wrocławia. GDDKIA przesuwa termin podjęcia decyzji
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2023-06-02
Cały czas trwają przygotowania do wielkiej inwestycji na Dolnym Śląsku – przebudowy lub budowy w nowym śladzie autostrady A4 pomiędzy Wrocławiem a Legnicą. Autostrada A4 koło Wrocławia to obecnie najbardziej zatłoczona droga w Polsce. Średni dobowy ruch w rejonie węzłów Wrocław Południe i Pietrzykowice, przekracza 70 tysięcy pojazdów. Lekarstwem ma być inwestycja, w ramach której autostrada A4 zostanie poszerzona do sześciu pasów (plus dwa awaryjne).
Bramki i wysokie opłaty na autostradzie A4 Katowice - Kraków przejdą do historii?
Obecna wąska i niebezpieczna autostrada A4 Wrocław - Legnica
Zdjęcia: GDDKIA
Najwięcej kontrowersji wywołują zamierzenia drogowców względem odcinka A4 Wrocław – Kąty Wrocławskie – Kostomłoty. Pod uwagę brany były dwa scenariusze. Jeden z nich zakłada budowę nowej autostrady A4 na południe od obecnej, przecinającej m.in. tereny gmin Sobótka i Mietków. W tym wariancie autostrada zostanie odsunięta na południe od Wrocławia. Drugi z wariantów polega na rozbudowie autostrady A4 w obecnym śladzie. Ostateczny przebieg trasy zatwierdzi decyzja środowiskowa, drogowcy musza jednak wskazać wariant preferowany, najbardziej optymalny.
Nowa autostrada A4 ominie Wrocław? Maleją szansę na budowę nowej trasy, w grze rozbudowa
Przypomnijmy, na początku marca br. odbyło się posiedzenie ZOPI (Zespół Oceny Projektów Inwestycyjnych) dotyczące etapu 1 opracowania Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego dla budowy/rozbudowy autostrady A4. Najważniejszym elementem przedstawionym na spotkaniu było podsumowanie wielokryterialnej analizy porównawczej. Wspomniana analiza składa się z czterech kryteriów: technicznego, społecznego, ekonomicznego i środowiskowego. We wszystkich tych obszarach przebieg autostrady A4 starym śladem został oceniony najwyżej. Drugie miejsce zajął wariant nowego śladu 2.1 (zielony). Ostateczna decyzja o tym, który wariant będzie przekazany we wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, zostanie podjęta na posiedzeniu KOPI (Komisja Oceny Projektów Inwestycyjnych).
Decyzja jest trudna, bo dotyczy najważniejszej arterii komunikacyjnej na południu kraju dlatego GDDKIA nie spieszy się z rekomendacjami. Termin podjęcia ostatecznej decyzji w sprawie przebiegu trasy A4 przesunęła z kwietnia/maja na przełom czerwca i lipca 2023 r.
Prezydenci Jacek Sutryk (Wrocław) i Roman Szełemej (Wałbrzych), cały czas zabiegają o budowę nowej autostrady odsuniętej na południe od Wrocławia. Uważają, że poprawi ona komunikację i zapewni rozwój gospodarczy w całym regionie. Wspierają ich gminy z drogami objazdowymi dla zakorkowanej A4-ki (np. Kąty Wrocławskie). W nowym przebiegu A4 miałaby być poprowadzona na odcinku od Starego Śleszowa (okolice obecnego węzła Wrocław Wschód) do Kątów Wrocławskich przecinając gminy Sobótka i Mietków przez Zachowice, Olbrachtowice, Cieszyce, Żerniki Wielkie. Nowa trasa dałaby oddech południowym obrzeżom Wrocławia i okolicznym miejscowościom, których drogi często blokują się przez korki na A4. Poza tym trudno wyobrazić sobie jak miałaby wyglądać rozbudowa obecnej autostrady, prowadzona pod ruchem.
Budowa nowej autostrady A4 na południe od Wrocławia - mapa przebiegu A4 od węzła Stary Śleszów do w. Nowa Wieś Kącka. Mapa: GDDKIA
Mapa: GDDKIA
Z kolei przeciwnicy budowy nowej autostrady A4 (gminy Sobótka, Mietków i Marcinowice) argumentują, że to kolejna droga szybkiego ruchu, która przetnie cenne przyrodniczo obszary. Uważają, że najbardziej optymalny jest wariant polegający na rozbudowie do sześciu pasów ruchu (po trzy pasy w każdym kierunku) obecnej A4-ki. W ramach zadania powstaną pasy awaryjne, przebudowane zostaną węzły drogowe oraz mosty i wiadukty. Wariant modernizacji autostrady po starym śladzie do węzła Wrocław Wschód wiązałby się z likwidacją węzła Pietrzykowice oraz budową nowego, nieco bardziej oddalonego węzła Strzeganowice, który zyskałby nowy łącznik drogowy z DK35 Wrocław - Świdnica.
Rozbudowa autostrady A4 Wrocław - Legnica, likwidacja węzła Pietrzykowice, powstanie w. Strzeganowice. Mapa: GDDKIA
Mapa: GDDKIA
Odcinek autostrady A4 z Legnicy do Wrocławia będzie miał około 80 km. Zależnie od wybranego wariantu, ma się kończyć na węźle Wrocław Wschód lub na węźle Stary Śleszów w gminie Żórawina. Projekt realizuje konsorcjum, którego liderem jest Multiconsult Polska Sp. z o.o. Do tej pory, projektanci i wrocławski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zakończyli konsultacje. Jak pisaliśmy wcześniej ostateczne wyniki i przebieg rekomendowanej opcji dla autostrady A4 Wrocław – Legnica poznamy na przełomie czerwca i lipca br.
Przypominamy, że resort infrastruktury zapowiada rozbudowę autostrady A4 na odcinkach:
- na odcinku Krzyżowa – Wrocław 119,1 km
- na odcinku Wrocław – Tarnów 337 km, (15 km trwa projektowanie na odc. Balice - ul. Kąpielowa w Krakowie