Ruszy budowa na pierwszym z odcinków S1 Mysłowice - Bielsko-Biała
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2022-09-12
Wojewoda Śląski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) na budowę drogi ekspresowej S1 o długości około 15 km pomiędzy węzłem Oświęcim a Dankowicami. Decyzja opatrzona rygorem natychmiastowej wykonalności umożliwia w najbliższym czasie przekazanie terenu budowy wykonawcy i rozpoczęcie robót budowlanych.
S1 - nowa ekspresowa trasa na Śląsku
Mapa drogi ekspresowej S1 Mysłowice - Bielsko-Biała. Mapa: GDDKIA
Umowę z wykonawcą na projekt i budowę odcinka S1 Oświęcim – Dankowice o długości około 15,2 km zawarto 14 maja 2020 r. Wartość kontraktu to 989,7 mln zł. Zakończył się już etap projektowania. Wniosek o wydanie decyzji ZRID dla odcinka S1 Oświęcim - Dankowice został złożony w marcu 2021 r.
- W czasie procedury wydawania decyzji ZRID doszło do uchylenia przez Naczelny Sąd Administracyjny (NSA) decyzji Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (GDOŚ) o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) dla budowy drogi ekspresowej S1 Mysłowice - Bielsko-Biała. Decyzja NSA nie zablokowała realizacji inwestycji, ale miała wpływ na termin uzyskania decyzji ZRID – przypominają drogowcy. Kluczową kwestią poruszaną w odwołaniu był zarzut poprowadzenia inwestycji przez strefę ochrony ujęcia wody pitnej Zasole.
W ramach odcinka S1 Oświęcim – Dankowice wykonawca wybuduje m.in. dwujezdniową drogę ekspresową po dwa pasy ruchu z rezerwą pod trzeci pas (w pasie dzielącym), trzy węzły drogowe (Oświęcim, Wola, Brzeszcze), a także inne drogi towarzyszące drodze ekspresowej oraz drogi obsługujące tereny przyległe. Droga ekspresowa zostanie wyposażona w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, ochrony środowiska oraz systemy odwodnienia i oświetlenia trasy. Zakończenie robót wynikające z umowy przypada na III kwartał 2023 r. (dokładnie sierpień 2023 r.).
Wszystko wskazuje, że termin ten nie zostanie dotrzymany. Z uwagi na przedłużające się procedowanie uzyskania decyzji ZRID wykonawca złożył roszczenia terminowe. - To, czy czay realizacji inwestycji zostanie wydłużony, będzie wiadomo dopiero po uzyskaniu decyzji ZRID i rozpatrzeniu ostatecznych roszczeń terminowych wykonawcy – zaznaczają przedstawiciele GDDKIA.
Realizację 40 kilometrowej trasy S1 Mysłowice - Bielsko-Biała ostatecznie podzielono na cztery zadania:
- S1 Mysłowice – Bieruń, długość 10 km
- S1 Bieruń – Oświęcim, długość 2,9 km
- S1 Oświęcim – Dankowice, długość 15,2 km
- S1 Dankowice - Bielsko-Biała, długość 12 km
Budowa dróg w Polsce. Planowane przetargi do końca 2022 r.
Obecnie wszystkie odcinki S1 od Mysłowic do Bielska-Białej, o długości ponad 40 km, są już na etapie realizacji, a wartość umowy dla czterech odcinków to niespełna 2,3 mld zł. Jako ostatnią podpisano umowę na 10-kilometrowy odcinek S1 Mysłowice – Bieruń. Kierowcy pojadą nim w IV kwartale 2025 r. co będzie równoznaczne z końcem budowy całej trasy S1.
Przypominamy, że zaawansowane prace budowlane prowadzone są na południowym odcinku trasy S1. Chodzi o budowę obwodnicy Węgierskiej Górki tj. odcinka S1 Przybędza - Milówka.
Budowa S1 Przybędza-Milówka - w budowie dwa tunele i siedem wiaduktów
Budowa trasy S1 na odc. Przybędza - Milówka. Zdjęcia: lato 2022 r., GDDKIA