1. Strona główna
  2. Informacje
  3. S2: Ostateczna data oddania tunelu na Ursynowie po rozpatrzeniu roszczeń

S2: Ostateczna data oddania tunelu na Ursynowie po rozpatrzeniu roszczeń

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2021-04-06
S2: Ostateczna data oddania tunelu na Ursynowie po rozpatrzeniu roszczeń
Zaawansowanie prac na ursynowskim odcinku S2 POW to ok. 90 proc. (stan na początek kwietnia 2021 r.). Zdjęcia: GDDKIA
Drogowcy zapewniają, że coraz bliżej zakończenia budowy Południowej Obwodnicy Warszawy i nieśmiało mówią o otwarciu tunelu na Ursynowie w czerwcu br. Obecne zaawansowanie prac wynosi około 90 procent, ale wykonawca wystąpił z roszczeniami o wydłużenie terminu realizacji.

Odcinek na Ursynowie to ostatni etap budowy Południowej Obwodnicy Warszawy, w ramach której powstaje tunel drogowy o długości ponad 2,3 km. Jego budowa przeciągnęła się w czasie. Jeszcze niedawno drogowcy zapewniali, że będzie otwarty w kwietniu tego roku. Teraz mowa o czerwcu, ale i ten termin może stanąć pod znakiem zapytania…

Zaawansowanie prac na ursynowskim odcinku drogi ekspresowej S2 od zimy wzrosło jedynie z około 89 do 90 procent. Firma Astaldi, wykonawca tunelowego odcinka drogi S2, wystąpiła z wnioskiem o przedłużenie terminu zakończenia prac.

Duże opóźnienia na S17 Lubelska –Warszawa Wschód

- Zaawansowanie prac na ursynowskim odcinku S2 POW to ok. 90 proc. Mając na uwadze obecne zaawansowanie, należy spodziewać się zakończenia wszystkich robót jeszcze w czerwcu br. Umożliwi to przeprowadzenie niezbędnych testów i odbiorów, co w konsekwencji doprowadzi do oddania tunelu do ruchu. Ostateczna data zakończenia kontraktu zostanie wskazana po rozpatrzeniu złożonych przez wykonawcę roszczeń – informuje warszawski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Budowa tunelu na Ursynowie jest częścią jednego z trzech odcinków na jakie podzielono realizację Południowej Obwodnicy warszawy pomiędzy węzłami Lubelska i Puławska. Zadanie oznaczane jako „A” obejmuje budowę fragmentu drogi o długości ok. 4,6 km od w. Puławska (bez węzła) do w. Przyczółkowa (bez węzła), dwóch węzłów drogowych – Ursynów Zachód i Ursynów Wschód oraz tunelu pod Ursynowem. Tunel o długości ok. 2,3 km poprowadzony m.in. pod I linią metra, będzie najdłuższym tunelem w Polsce. Każda z dwóch jezdni będzie mieć szerokości ok. 14,5 metra, po trzy pasy ruchu i pas awaryjny o szerokości ok. 3,75 metra. Po obu stronach jezdni zlokalizowane są drogi ewakuacyjne o szerokości 1 m od krawędzi jezdni. Tunel pod powierzchnię będzie wchodzić między ul. Indiry Gandhi a ul. Pileckiego, wychodzić na skarpie, za ul. Nowoursynowską.

Budowa węzła Lubelska w ciągu S17 na finiszu, ale wykonawca chce więcej czasu

A jak wygląda obecne zaawansowanie prac na tunelowym odcinku drogi ekspresowej S2 Południowej Obwodnicy Warszawy?

- W nawie południowej tunelu pod Ursynowem mamy już nawierzchnię betonową. W nawie północnej do ułożenia zostało ok. 1800 m nawierzchni na połowie szerokości jezdni. Do wykonania pozostają jeszcze kilkusetmetrowe odcinki betonowej nawierzchni po wschodniej i zachodniej stronie tunelu oraz jeszcze krótsze fragmenty nawierzchni bitumicznej. Wewnątrz tunelu z każdym dniem będzie przybywać betonowych okładziny ścian – informują przedstawiciele GDDKIA.

Co słychać na budowie tunelu na Ursynowie na S2 - galeria zdjeć z budowy

S2 Południowa Obwodnica Warszawy - tunel na Ursynowie

S2 Południowa Obwodnica Warszawy - tunel na Ursynowie, prace kwiecień 2021 r. Zdjecia: GDDKIA

Trwa montaż wyposażenia tunelu odpowiedzialnego za bezpieczeństwo jego użytkowników. Dyrektywa tunelowa Unii Europejskiej zawiera opis minimalnych wymagań bezpieczeństwa dla tuneli w transeuropejskiej sieci drogowej. Zgodnie z tymi zapisami tunel pod Ursynowem wyposażony będzie w system zasilania podstawowego i awaryjnego, oświetlenie podstawowe, awaryjne i ewakuacyjne. W układzie wentylacji zamontowany zostanie system pomiaru stężenia tlenku węgla i tlenku azotu. Automatycznie kontrolowana będzie widoczność w tunelu, a czujniki będą mogły wykryć i zasygnalizować pożar. Obiekt pod Ursynowem wyposażony będzie w system punktów alarmowych, komunikacji radiowej służb ratowniczych i porządkowych. W tunelu znajdują się również hydranty przeciwpożarowe, odwodnienie, kanalizacja deszczowa, przeciwpożarowa i drenażowa. Wzdłuż ścian tunelu są chodniki, które w razie potrzeby będą ciągami ewakuacyjnymi. Co 250 metrów ulokowano też przejścia pomiędzy nawami tunelu, a informację o odległości do tych przejść znajdziemy na tablicach oświetlenia awaryjnego. W budynku nad zachodnim portalem tunelu mieścić się będzie Centrum Zarządzania Tunelem (CZT), do którego trafią informacje z czujników i kamer zainstalowanych w obu nawach.


Droga ekspresowa S2 - odcinek Południowej Obwodnicy Warszawy przez Ursynów

Droga ekspresowa S2 - odcinek Południowej Obwodnicy Warszawy przez Ursynów. Zdjecia: GDDKIA

Po wschodniej stronie węzła Warszawa Ursynów trwa budowa ekranów akustycznych. Na obiektach mostowych zamontowano siatki zabezpieczające. W rejonie ulic Lanciego i Branickiego wykonywane są roboty brukarskie. Prowadzone są także prace związane z profilowaniem terenów płaskich oraz nasadzenia drzew i krzewów.

Od 22 grudnia 2020 r. kierowcy mogą korzystać z drogi ekspresowej S2 na odcinku pomiędzy węzłami Warszawa Wilanów i Lubelska. To 15 km część Południowej Obwodnicy Warszawy.

Most na Wiśle, estakady, wiadukty, po trzy, cztery pasy ruchu – to nowa droga S2 Południowa Obwodnica Warszawy

Mapa obwodnicy Warszawy - odcinki drogi S2 oddane do ruchu

Mapa obwodnicy Warszawy - odcinki drogi S2 oddane do ruchu. Mapa: GDDKIA

Łączny koszt budowy trzech odcinków S2 stanowiących fragment Południowej Obwodnicy Warszawy to ok. 4,6 mld zł, z czego blisko 1,7 mld zł to wysokość dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S2 Jak dojadę - Warszawa