1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Umowa na S1 Mysłowice – Bieruń jeszcze nie teraz. Jest odwołanie

Umowa na S1 Mysłowice – Bieruń jeszcze nie teraz. Jest odwołanie

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2022-05-26
Umowa na S1 Mysłowice – Bieruń jeszcze nie teraz. Jest odwołanie
Ponowne odwołanie firmy Polaqua przedłuży rozstrzygniecie przetargu na budowę S1 Mysłowice - Bieruń. Zdjęcia: GDDKIA
Wydawało się, że coraz bliżej domknięcia realizacji 40 km drogi ekspresowej S1 Mysłowice – Bielsko-Biała. Drogowcy, po licznych perturbacjach, wyłonili firmę Budimex na wykonawcę ostatniego odcinka z Mysłowic do Bierunia. Umowa miała być podpisana w czerwcu. Z prawa do odwołania skorzystała jednak jedna z firm biorących udział w przetargu. Teraz na rozstrzygnięcie musimy poczekać kolejne kilka miesięcy.

Umowę na projekt i budowę 10-kilometrowego S1 Mysłowice – Bieruń drogowcy planowali podpisać w czerwcu 2022 r. Pozwoliłoby to zakończyć realizację trasy S1 w III kwartale 2025 r. Dzisiaj wiadomo, że brakującym fragmentem kierowcy pojadą w najlepszym razie dopiero pod koniec 2025 r.

Budowa S1 potrwa dłużej. Odcinki S1 z umowami i w przetargu

Przypomnijmy, na ogłoszone w czerwcu postępowanie przetargowe, do 20 sierpnia 2021 r. wpłynęło dziesięć ofert. Najniższą z nich, o wartości 465 454 548,36 zł, złożyła firma Polaqua.

- W wyniku analizy i sprawdzania ofert ustalono, że wykonawca najtańszej oferty zataił informacje, które mogły mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia. Informacja dotyczyła zatajenia faktu, że Gmina Miasto Szczecin odstąpiła od realizacji inwestycji, której wykonawcą była Polaqua, powołując się na brak możliwości wykonania umowy w terminie oraz nieprawidłową jej realizację. Jednocześnie inwestor naliczył też kary z tytułu odstąpienia od umowy oraz nienależytego wykonania lub zaniechania wykonania obowiązków – wyjaśniają przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

W związku z tym, 19 listopada 2021 r. GDDKiA odrzuciła ofertę firmy Polaqua. 29 listopada 2021 r. firma Polaqua odwołała się od decyzji GDDKiA. Odwołanie zostało 13 grudnia 2021 r. oddalone przez KIO, która uznała działania GDDKiA w tej sprawie za słuszne.

- Polaqua nie skorzystała z przysługującego jej prawa do zakwestionowania orzeczenia Krajowej Izby Odwoławczej i wniesienia skargi do Sądu Okręgowego w Warszawie. W związku z tym wyrok KIO o sygn. akt KIO 3467/21 stał się prawomocny – zaznaczają drogowcy.

W I połowie maja br. spośród pozostałych ofert GDDKIA za najkorzystniejsza uznała ofertę firmy Budimex na kwotę 489 175 059 zł. Polaqua ponownie złożyła odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej. Wniosła w nim o unieważnienie czynności odrzucenia jej oferty i unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej złożonej przez Budimex oraz powtórzenia czynności badania i oceny ofert, w tym wyboru swojej oferty jako najkorzystniejszej.

S1 Mysłowice - Bielsko-Biała. Krok do umowy na ostatni odcinek

- W ocenie GDDKiA, okoliczności sprawy wskazują, że brak jest podstaw prawnych i faktycznych do przeprowadzenia ponownego badania oferty i oceny dokumentów. Zamawiający musi respektować prawomocne orzeczenia KIO (w tym to z 13 grudnia 2021 r., o którym mowa powyżej). Ponowne badanie oferty i ocena dokumentów złożonych przez Polaqua naruszałoby zasadę równego traktowania wykonawców i zachowania uczciwej konkurencji. Dalsze czynności uzależnione są od rozstrzygnięcia Krajowej Izby Odwoławczej – podkreślają drogowcy.


Mapa drogi ekspresowej S1 w woj. śląskim. Odcinki oddane, w budowie i przetargu

Mapa drogi ekspresowej S1 w woj. śląskim. Odcinki oddane, w budowie i przetargu. Mapa: GDDKIA

Z wizytą na budowie drogi ekspresowej S1 Przybędza-Milówka

Odcinek Mysłowice węzeł Kosztowy II (z węzłem) - węzeł Bieruń (bez węzła)  to jedna z dwóch części na jakie ostatecznie (po problemach przetargowych) podzielono realizację drogi S1 Mysłowice – Oświęcim.

Zadanie obejmuje budowę 10-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S1 Mysłowice - Bieruń wraz z dwoma węzłami drogowymi: Kosztowy II i Lędziny. Powstaną też dwa Miejsca Obsługi Podróżnych: Lędziny Wschód (kategorii II) oraz Lędziny Zachód (kategorii III), 16 obiektów inżynierskich oraz niezbędna infrastruktura techniczna.  Najważniejszym celem inwestycji jest połączenie istniejącej drogi ekspresowej S1 pomiędzy Mysłowicami (węzeł Kosztowy II) a Bielsko-Białą (węzeł Suchy Potok).

Przypominamy, że postępowanie dla odcinka S1 pomiędzy Bieruniem a Oświęcimiem zakończyło się 30 listopada 2021 r. podpisaniem umowy z firmą Strabag.

S1 z Bierunia do Oświęcimia w ręce firmy Strabag. Terminy dla S1 Mysłowice – Bielsko Biała

W realizacji są również dwa pozostałe odcinki trasy Mysłowice – Bielsko- Biała:

  • S1 Oświęcim - Dankowice
  • S1 Dankowice - Bielsko-Biała

Terminy realizacji drogi ekspresowej S1 Mysłowice – Bielsko Biała

  • Droga ekspresowa S1 węzeł Kosztowy II (z węzłem) - węzeł Bieruń (bez węzła)
    - czerwiec 2022 r. - planowany termin podpisania umowy, termin ulegnie zmianie z uwagi na odwołanie firmy Polaqua
    - 2025 r. - planowany termin zakończenia

  • Droga ekspresowa S1 węzeł Bieruń (z węzłem) - węzeł Oświęcim (bez węzła) wraz z obwodnicą Bierunia
    - listopad 2021 r. - podpisanie umowy
    - 2023 r. - planowany termin udostępnienia do ruchu jezdni w układzie 1x1
    - grudzień 2024 r. - planowany termin zakończenia

  • Droga ekspresowa S1 węzeł Oświęcim (z węzłem) - Dankowice
    - maj 2020 r. - podpisanie umowy
    - sierpień 2023 r. - planowany termin zakończenia

  • Droga ekspresowa S1 Dankowice - węzeł Suchy Potok (z węzłem)
    - sierpień 2020 r. - podpisanie umowy
    - listopad 2023 r. - planowany termin zakończenia.

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S1 Jak dojadę - Bieruń Jak dojadę - Lędziny