Drugie podejście do obwodnicy Łomży w ciągu S61
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2021-07-26
Odcinek S61 Łomża Zachód - Kolno realizowała włoska firma TOTO w systemie projektuj i buduj (umowa z października 2018 r.). Wykonawca opracował dokumentację potrzebną do uzyskania decyzji ZRID, złożył wniosek, a Wojewoda Podlaski wydał decyzję ZRID w listopadzie 2020 r. Potem jednak wykonawca nie rozpoczął robót. W związku z tym GDDKiA w maju br. odstąpiła od umowy.
S61 obwodnica Łomży z dużym opóźnieniem. Włoskie TOTO wypada z budowy
W nowym przetargu, GDDKiA wymaga, aby prace projektowe oraz roboty wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie zostały ukończone w terminie nie dłuższym niż 30 miesięcy od daty zawarcia umowy. Do czasu objętego projektowaniem wlicza się okresy zimowe (tj. od 16 grudnia do 15 marca), natomiast nie wlicza się ich do etapu robót. Wśród kryteriów pozacenowych jest m.in. możliwość skrócenia terminu wykonania zadania maksymalnie o 3 miesiące, za co są przyznawane dodatkowe punkty.
- Zakładamy, że przetarg zostanie rozstrzygnięty do końca bieżącego roku, a umowa podpisana w pierwszych miesiącach przyszłego roku – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
W lipcu przybędzie ponad 50 km trasy S61 Via Baltica. Kiedy S61 z Warszawy do Budziska?
Mapa drogi ekspresowej S61, Via Baltica - obwodnica Łomży w przetargu. Mapa: GDDKIA
Zadaniem nowego wykonawcy będzie dokończenie projektowania oraz optymalizacja wykonanych wcześniej projektów wraz z wybudowaniem drogi ekspresowej S61 z drogą krajową nr 64 i całą infrastrukturą, uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie oraz oddanie do użytku nowego odcinka drogi ekspresowej S61 oraz drogi krajowej nr 64.
Wśród warunków przetargu jest kilka punktów zwrotnych w realizacji kontraktu, tzw. kamieni milowych. Jednym z nich jest - wykonanie robót oraz uzyskanie wszelkich wymaganych przepisami decyzji umożliwiających udostępnienie do ruchu minimum jednej jezdni drogi ekspresowej S61 (w przekroju 1x2) na całej długości trasy głównej w terminie 18 miesięcy od podpisania umowy.
Innym kamieniem milowym jest rozpoczęcie, wykonanie i uzyskanie pozwolenia na użytkowanie węzła Łomża Zachód w terminie 9 miesięcy od daty podpisania umowy. Umożliwi to jak najszybsze połączenie sąsiedniego odcinka budowanej drogi ekspresowej S61 Łomża Południe – Łomża Zachód (ma być gotowy w marcu 2022), z istniejącą drogą krajową nr 61.
Odcinek S61 Łomża Zachód - węzeł Kolno stanowiący kluczową część obwodnicy Łomży będzie miał długość 12,92 kilometra i powstanie jako dwujezdniowa droga ekspresowa z dwoma pasami ruchu w każdą stronę, rodzaj nawierzchni wybierze wykonawca. Inwestycja obejmuje też budowę dodatkowych jezdni, chodników, ciągów pieszo-rowerowych, ścieżek rowerowych, a także urządzeń ochrony środowiska. Wybudowane zostaną tu trzy węzły drogowe: Łomża Zachód, Nowogród i Łomża Północ oraz nowy, 1200-metrowy most nad doliną Narwi.
Obecna DK61 i most na Narwi w Łomży. Zdjęcia: GDDKIA
W ramach zadania powstanie również fragment jednojezdniowej drogi krajowej nr 64 na odcinku od węzła Łomża Północ do Elżbiecina o długości 6,96 km. Odcinek drogi krajowej nr 64 będzie miał jedną jezdnię, skrzyżowania w postaci rond z istniejącą drogą krajową nr 61 w rejonie miejscowości Marianowo oraz z istniejącą drogą krajową nr 64 w rejonie miejscowości Elżbiecin. Rodzaj nawierzchni wybierze wykonawca. Dzięki budowie obwodnicy miasta zwiększy się bezpieczeństwo ruchu drogowego i komfort życia mieszkańców Łomży, przez której centrum dzisiaj prowadzi cały ruch tranzytowy w kierunku państw bałtyckich i Rosji (Obwodu Kaliningradzkiego).
Via Carpatia w Polsce: Prawie 300 km trasy w realizacji
Budowa drogi ekspresowej S61 jest jedną z największych inwestycji realizowanych obecnie we wschodniej części Polski. Budowa ekspresowej trasy ma też znaczenie europejskie - łącząc się z drogę ekspresową S8 Wrocław - Warszawa - Białystok, tworzy międzynarodowy korytarz transportowy Via Baltica. Docelowo przejmie on ruch tranzytowy pomiędzy krajami bałtyckimi i Europą Zachodnią.
- Szybka i sprawna realizacja odcinka S61 stanowiącego obwodnicę Łomży, ma sprawić, że ruch po Via Baltice - od grudnia 2023 roku - będzie odbywał się bez większych problemów na całej jej długości. Natomiast budowa drugiej jezdni i zakończenie budowy odcinka od węzła Łomża Zachód do węzła Kolno nastąpi w 2024 roku – dodają przedstawiciele GDDKIA.