1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Via Carpatia połączy północ z południem Europy. W Polsce musi powstać S19, S61 i DK8

Via Carpatia połączy północ z południem Europy. W Polsce musi powstać S19, S61 i DK8

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl, MIB
  3. 2016-04-19
Via Carpatia połączy północ z południem Europy. W Polsce musi powstać S19, S61 i DK8
Via Carpatia połączy północ z południem Europy przez Litwę, Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię, Bułgarię i Grecję.
Via Carpatia to nowe połączenie północy z południem Europy, spinające Litwę, Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię, Bułgarię i Grecję. Trasa ma być bezpiecznym i sprawnym korytarzem transportowym na wschodnich rubieżach Unii Europejskiej co zapewni rozwój wymiany gospodarczej między krajami Regionu Bałtyckiego i Regionu Karpackiego. Na terenie Polski, w skład szlaku drogowego Via Carpatia wchodzą odcinki dróg: S61, DK8, S19 pomiędzy m. Budzisko, Suwałki, Białystok, Lublin, Rzeszów, Barwinek. Część z nich jest w realizacji, dla brakujących odcinków rząd szuka dofinansowania z UE.

Międzynarodowa współpraca na rzecz Via Carpatia

Polska wraz z innymi krajami Europy Środkowo-Wschodniej zaangażowana jest w rozwijanie międzynarodowego szlaku drogowego Via Carpatia, który w ramach negocjacji wytycznych UE dla sieci TEN-T z Komisją Europejską w 2013 r. został uwzględniony jako element tej sieci.

3 marca br. w Warszawie odbyła się międzynarodowa konferencja w sprawie dalszej współpracy w rozwoju korytarza oraz aktualizacji jego przebiegu. Wzięli w niej udział ministrowie transportu oraz przedstawiciele państw, przez które przebiega szlak Via Carpatia – Polski, Węgier, Ukrainy, Słowacji, Czech, Rumunii, Bułgarii, Litwy i Turcji. Inicjatorem spotkania była strona polska.

Podczas spotkania przedstawiciele państw uczestniczących w projekcie podpisali Deklarację w sprawie dalszej współpracy w rozwoju trasy via Carpatia oraz aktualizacji jego przebiegu.

- Jej celem jest potwierdzenie wysokiej rangi korytarza, w związku z koniecznością zapewnienia środków europejskich w obecnej perspektywie oraz wpisaniem korytarza do sieci bazowej TEN-T na całym przebiegu, przy kolejnej aktualizacji sieci. Deklaracja jest także potwierdzeniem priorytetu realizacji inwestycji wchodzących w skład Via Carpatia w krajowych programach inwestycyjnych. Wzmocnienie współpracy pomiędzy krajami, przez które przebiega korytarz, pomoże w ubieganiu się o środki europejskie, w tym o środki w ramach instrumentu CEF (Connecting Europe Facility). Ważnym elementem dzisiejszej Deklaracji jest przystąpienie Ukrainy i Turcji do współpracy w zakresie Via Carpatia oraz otwarcie inicjatywy na inne kraje, w tym spoza UE. Pozwoli to na wzmocnienie współpracy w ramach partnerstwa wschodniego i wymiany gospodarczej z państwami bliskiego wschodu – informuje resort infrastruktury.

- Via Carpatia jest szlakiem rozwoju państw Europy środkowo-wschodniej. Nasze wspólne zaangażowanie pozwala na budowanie szkieletu komunikacyjnego, dzięki któremu państwa uczestniczące w projekcie będą mogły się rozwijać. Ta inicjatywa wpisuje się w proces postępującej spójności gospodarczej i terytorialnej Unii Europejskiej - zaznaczył minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.

Trasa via Carpatia w Polsce

Na terenie Polski, w skład szlaku drogowego Via Carpatia wchodzą odcinki dróg:

  • Droga ekspresowa S61 (Suwałki – Budzisko – granica Polski z Litwą),
  • Droga krajowa nr 8 (Białystok – Suwałki),
  • Droga ekspresowa S19 (granica Polska – Białoruś – Kuźnica, Korycin – Knyszyn – Choroszcz (Białystok) – Bielsk Podlaski – Lublin – Rzeszów – Barwinek – granica Polska - Słowacja.

Trasa via Carpatia w Polsce - S19, S61 i DK8

Szlak drogowy Via Carpatia w Polsce w większości został włączony do sieci kompleksowej TEN-T. Odcinek Lublin – Rzeszów gdzie powstaje droga ekspresowa S19, ze względu na wysoki poziom ruchu, został zakwalifikowany do drogowej sieci bazowej TEN-T. Wyjątkiem jest odcinek drogi krajowej nr 8: Augustów – Korycin, który nie został włączony przez Komisję Europejską do sieci TEN-T z uwagi na uwarunkowania środowiskowe.

Część odcinków ma zapewnione pieniądze na budowę. Są to:

  • odcinek S61 Suwałki – Budzisko (tu wspólny przebieg mają Via Baltica i Via Carpatia) - finansowanie zapewnione z programu Łącząc Europę - CEF (Connecting Europe Facility)
  • odcinek S19 Lublin – Rzeszów – finansowanie zapewnione w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko
  • odcinek S19 Rzeszów – Babica – jest zapewnione finansowanie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko natomiast nie jest jeszcze zapewnione finansowanie w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych. Przypomnijmy, PBDK na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) został przyjęty 8 września 2015 r. a przyjęty dla niego budżet wynosi 107 mld zł. W opinii resoru infrastruktury i ekspertów jest to za mało na realizację wszystkich zaplanowanych inwestycji, stąd konieczne jest szukanie nowych rozwiązań i źródeł fiansowania.

Na pozostałe odcinki brakuje zapewnienia finansowania. Resort infrastruktury chce pozyskać fundusze ze środków europejskich. Pomóc ma w tym podpisana deklaracja na rzecz budowy europejskiej trasy północ – południe.

 Trasa via Carpatia - sieć dróg ekspresowych - S19, S61, S8, S12 i S17

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S19 Utrudnienia na drodze S61 Jak dojadę - Lublin