1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Zakopianka. Więcej czasu na wariant społeczny S7 Kraków – Myślenice

Zakopianka. Więcej czasu na wariant społeczny S7 Kraków – Myślenice

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2022-06-02
Zakopianka. Więcej czasu na wariant społeczny S7 Kraków – Myślenice
Na odcinku Kraków - Myślenice planowana jest budowa nowej drogi ekspresowej S7. Będą nowe węzły, tunele, połączenie z drogą ekspresową S52. Na zdjęciu S7 do Rabki. Zdjęcia: GDDKIA
Budowa drogi ekspresowej S7 ma być receptą na korki na Zakopiance. W najbliższych latach realizowany ma być jej ważny odcinek pomiędzy Krakowem i Myślenicami. Analizowane są różne warianty, którymi może pobiec nowa trasa S7. Szczególnie skupiono się na badaniu możliwości trasowania nowej drogi ekspresowej S7 na odcinku Kraków - Myślenice oraz powiązania jej z drogą S52 w rejonie Głogoczowa i włączeniu do istniejącego ciągu drogi S7 w sąsiedztwie Myślenic. Jaki przebieg S7 Kraków – Myślenice zyska poparcie społeczne?

Po raz pierwszy budowę drogi ekspresowej na odcinku Kraków - Zakopane wskazano w dokumentach rządowych już w 1963 r. Od 1996 r. analizowany odcinek Kraków - Myślenice widnieje w dokumentach jako część ciągu drogi ekspresowej S7. Relację tej drogi określa też obecnie obowiązujące rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych.

Powstaną szybkie drogi do Zakopanego i Chyżnego. Inwestycje na Zakopiance

Od ponad 50 lat, niezależnie od uwarunkowań gospodarczych i politycznych, realizacja drogi ekspresowej na przedmiotowym odcinku wskazywana jest jako kluczowy element najważniejszych powiązań komunikacyjnych Polski. Mieszkańcy Małopolski potrzebują w perspektywie najbliższych lat skutecznych i nowoczesnych rozwiązań komunikacyjnych usprawniających ruch.

W wakacje korki na Zakopiance. Nowy termin zakończenia budowy tunelu S7 Naprawa – Skomielna Biała

Aktualnie główną trasą między Krakowem a Myślenicami jest droga krajowa nr 7 (tzw. „Zakopianka”). To dwujezdniowa droga klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego), na której występują łuki o nienormatywnych promieniach, kolizyjne skrzyżowania, przejścia dla pieszych oraz pojedyncze zjazdy. Obsługuje ona zarówno ruch tranzytowy, jak i lokalny.


Obecna droga krajowa nr 7 DK7 Zakopianka na trasie Kraków - Myślenice

Obecna droga krajowa nr 7 - Zakopianka na trasie Kraków - Myślenice. Zdjęcia: GDDKIA


Natężenie ruchu na krajowej „siódemce” jest duże i będzie narastało w kolejnych latach, zwłaszcza w sezonie wakacyjnym czy ferii zimowych, tworzą się tam długie korki. Co więcej, prognozy wskazują, że ruch na tej drodze będzie sukcesywnie wzrastać. Stąd wynika potrzeba budowy drogi szybkiego ruchu, skorelowane rozwiązań drogowych w ciągu A4, S7, S52 i dróg dojazdowych która będzie w stanie zapewnić komfortowe warunki podróżowania i będzie dostosowana do prognozowanych natężeń ruchu pojazdów.

Receptą na korki na Zakopiance ma być rozbudowa obecnej lub budowa nowej trasy S7 pomiędzy Krakowem a Myślenicami. Obecnie trwają prace planistyczne dotyczące wyznaczenia korytarza w którym pobiegnie ekspresówka.

- Dostrzegając kierunki wskazane w strategicznych dokumentach planistycznych oraz obecne i przyszłe potrzeby społeczne, zainicjowaliśmy proces związany z planowaniem przedmiotowej inwestycji, który wielokrotnie będzie poddawany konsultacjom społecznym. Teren jest bardzo zurbanizowany, stąd też budzi wiele zasadnych emocji - powiedział Tomasz Żuchowski, szef GDDKiA.

Z końcem stycznia br. na spotkaniu online ze wszystkimi samorządami, na terenie których potencjalnie może przebiegać nowa droga projektanci zaprezentowali, a następnie przekazaliśmy wyniki Studium korytarzowego (SK) dla odcinka drogi ekspresowej S7 Kraków - Myślenice.

Przypominamy, że spośród wstępnych propozycji tras, do dalszych analiz w głównej części Studium Korytarzowego trafiło sześć korytarzy. Dla wszystkich rozpatrywanych rozwiązań założono przekrój dwujezdniowy po trzy pasy ruchu w każdym kierunku. Każdy z analizowanych korytarzy ma swój początek na autostradzie A4 na odcinku od węzła Kraków Łagiewniki do węzła Kraków Bieżanów. Przyjęto natomiast jeden koniec dla wszystkich korytarzy, tj. w miejscu istniejącego odcinka drogi ekspresowej S7 za Myślenicami. Dokładne przebiegi wariantów prezentowaliśmy tutaj: 

Sześć wariantów S7 Kraków – Myślenice do analizy – mapy przebiegów

Warianty, korytarze przebiegu nowej drogi ekspresowej S7 Karków - Myślenice

 Warianty, korytarze przebiegu nowej drogi ekspresowej S7 Karków - Myślenice. Mapa: GDDKIA

Rozbudowa A4, S52 – Północna Obwodnica Krakowa, nowa Zakopianka. Jakie jeszcze drogi powstaną w Małopolsce?

Ponadto przypominamy, że ostatecznie wybrano 7 możliwych miejsc wpięcia S7 do autostrady A4 w pobliżu Krakowa (z czego 6 wymagałoby budowy węzłów zespolonych).

Analizowane miejsca połączenia S7 z autostradą A4 w Krakowie:

  1. Nowy węzeł na autostradzie A4 w odległości ok. 4600 m na zachód od węzła „Balice I” (kilometraż 396+400) – roboczo nazwany „Morawica”,
  2. Przebudowa węzła „Kraków Południe” (w węzeł zespolony),
  3. Przebudowa węzła „Kraków Łagiewniki” (w węzeł zespolony),
  4. Przebudowa węzła „Kraków Wieliczka” (w węzeł zespolony),
  5. Przebudowa węzła „Kraków Bieżanów” (w węzeł zespolony),
  6. Przebudowa węzła „Niepołomice” (w węzeł zespolony),
  7. Przebudowa węzła „Targowisko” (w węzeł zespolony).

 Połaczenie drogi S7 Kraków - Myślenice z autostradą A4

Połączenie drogi S7 Kraków - Myślenice z autostradą A4. Mapa: GDDKIA


Przypomnijmy, Studium korytarzowe (SK) to wstępny, ale jednocześnie jeden z kluczowych etapów złożonego i skomplikowanego procesu, jakim jest przygotowanie inwestycji drogowej. To właśnie dokumentacja przygotowana na etapie SK pozwala podjąć decyzję o prowadzeniu dalszych prac oraz w jakim dokładnie obszarze projektanci mają wytyczyć możliwe warianty przebiegu drogi.

W opinii GDDKIA powinno być to rozwiązanie łączące istniejącą autostradę A4 na wysokości Krakowa z przebiegiem drogi ekspresowej S7 za Myślenicami (okolice węzła Stróża) oraz uwzględniające powiązania z projektowaną S52 w miejscowości Głogoczów. Ma to związek z faktem, że obecnie przygotowywane i realizowane przez drogowców zadania są uwarunkowane szeregiem dokumentów formalnych. Jednym z głównych, wpływających na kształt sieci dróg szybkiego ruchu, jest rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych ), w którym droga ekspresowa S7 posiada docelowy, kierunkowy przebieg: Gdynia (Morska) - S6 (Gdańsk) - Elbląg - Olsztynek - Płońsk - Warszawa - Radom - Kielce - A4 (Kraków Bieżanów) - (…) - A4 (Kraków) - Rabka-Zdrój (Zabornia).

- Cieszy nas tak duży odzew na zaprezentowane SK, zaangażowanie mieszkańców, samorządowców, polityków, gdyż zależy nam na merytorycznej dyskusji i sprawnej komunikacji ze wszystkimi osobami i instytucjami zainteresowanymi przedmiotową inwestycją. Przyszły, nowy odcinek S7 wywołuje ogromne zainteresowanie i słusznie. Nowa droga ma przynieść korzyści zarówno w skali ogólnopolskiej, jak i lokalnie, mieszkańcom aglomeracji krakowskiej, rozwojowi gospodarczemu. Jeśli jest wola i chęć samorządów do przygotowania takiego rozwiązania, które byłoby akceptowalne przez większość zainteresowanych, w tym mieszkańców jesteśmy na nie otwarci i moglibyśmy je dalej procedować z zachowaniem uwarunkowań społecznych, technicznych, ekonomicznych i środowiskowych. Nie jest to proste zadanie, jednakże możliwe do realizacji – podkreślają przedstawiciele krakowskiego oddziału GDDKIA.

W tym celu GDDKIA zdecydowała o wydłużeniu czasu na przygotowanie wariantu społecznego. Pierwotny termin na przedstawienie propozycji mija 30 czerwca br. - Zależy nam jednak na przemyślanych i profesjonalnie przeanalizowanych wariantach, uzgodnionych i zaopiniowanych przez ekspertów. Wychodząc naprzeciw zmieniamy ten termin na 30 września br. – informuje GDDKIA. - Zależy nam, aby przedłożony wariant społeczny, został skonsultowany ze środowiskiem naukowym, z osobami mającymi wiedzę i doświadczenie w tym obszarze oraz zaopiniowany przez wyższą uczelnię – dodają drogowcy.

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S7 Jak dojadę - Kraków Jak dojadę - Myślenice