Będzie więcej nowych inwestycji drogowych
-
conadrogach.pl
- PKD
- 2013-05-05
Ministerstwo Transportu zapowiada, że inwestycje przewidziane do umieszczenia w załączniku nr 5 do Programu Budowy Dróg Krajowych 2011-2015 stanowią tylko część planowanych efektów przyszłej perspektywy budżetowej. Obecne działania – jak wyjaśnia MTBiGM – są dopiero pierwszym krokiem dla przygotowania dokumentów programowych dla nowej perspektywy finansowej UE 2014-2020. Stąd w załączniku nr 5 zostały umieszczone tylko te zadania, których stan przygotowania pozwala ogłosić przetargi w roku 2013, a realizację rozpocząć w następnym roku. Zadania te stanowią jedynie wycinek inwestycji planowanych w przyszłej perspektywie finansowej – zapewnia ministerstwo. Kolejnym etapem będzie opracowanie nowego programu drogowego, który będzie realizowany do 2020 roku.
Wykaz zadań, na które GDDKiA może ogłosić przetargi już w tym roku, zawiera, nowy załącznik nr 5 do uchwały Rady Ministrów, ustanawiającej „Program budowy dróg krajowych na lata 2011-2015”. Znajdują się w nim m.in. drogi ekspresowe S3 na odcinku Sulechów-Lubawka, S5 między Poznaniem a Wrocławiem, S7 na odcinkach Olsztynek-Miłomłyn i Nidzica-Napierki oraz od Radomia do Skarżyska i dalej z Chęcin do granicy woj. świętokrzyskiego, S17 od Zakrętu do Kurowa, S19 w okolicy Lublina i Rzeszowa, S51 z Olsztynka do Olsztyna. Łączna wartość tych zadań to 32,1 miliardów złotych.
Proponowana lista powinna – zdaniem przedstawicieli Polskiego Kongresu Drogowego - być rozszerzona o kilka przedsięwzięć inwestycyjnych, których pilne rozpoczęcie uzasadnione jest przyjętymi kryteriami. Do takich inwestycji należą: Południowa i Wschodnia Obwodnica Warszawy, krótki odcinek S5 od A1 do obwodnicy Świecia, krótki odcinek S12 od Kurowa (węzeł na S17) do mostu w Puławach, obwodnica Słomnik i wlot do Krakowa na drodze S7.
Polski Kongres Drogowy przesłał też w ramach konsultacji społecznych projektu, autorskie opracowanie inż. Roberta Łubińskiego ze Szczecina. Odnosząc się do tych opinii i propozycji, wiceminister T. Jarmuziewicz zapewnił, że będą one brane pod uwagę przy tworzeniu nowego programu. Zasadą przy wyborze zadań, które w nim zostaną umieszczone, będzie doprowadzenie do powstania spójnej sieci drogowej w Polsce. Zadania wpisane do nowego programu zostaną szczegółowo opisane, towarzyszyć im będzie harmonogram prac tak zaplanowany by uciążliwość prowadzonych prac była jak najmniejsza.