Budowa autostrady A4 w starym śladzie – decyzjom przyjrzy się NIK
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl, PAP
- 2024-04-05
W środę (3 kwietnia) na konferencji prasowej we Wrocławiu członkowie Komitetu Społecznego A4 Tylko w Nowym Śladzie wspólnie z wicewojewodą dolnośląskim Piotrem Kozdrowickim zapowiedzieli, że złożą wniosek do Najwyższej Izby Kontroli o kontrolę procesu rekomendacji rozbudowy autostrady A4 w tzw. starym śladzie. Chodzi o kwestię wyboru przebiegu, korytarza A4 Wrocław - Legnica, po starym śladzie, czy po nowym śladzie.
To odpowiedź na decyzję Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad z listopada ubiegłego roku, w której zarekomendowała rozbudowę autostrady A4 pomiędzy Legnicą a Wrocławiem w istniejącym śladzie trasy. Rozbudowa objęłaby obecną dwujezdniową autostradę z dwoma pasami ruchu i bez pasa awaryjnego do trasy z trzema pasami ruchu i pasem awaryjnym. Prace miałyby być prowadzone pod ruchem. Pisaliśmy o tym wiecej:
GDDKIA zdecydowała, A4 Wrocław – Legnica będzie rozbudowana w obecnym śladzie
Mapa z wariantami rozbudowy autostrady A4 na zachód od Wroclawia. Mapa: GDDKIA
– Mamy istotne wątpliwości co do danych gromadzonych i przedstawianych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Na tyle istotne, że wręcz stawiamy tezę, że dane były celowo manipulowane z tego powodu, żeby usprawiedliwić wariant przebudowy autostrady A4 w starym śladzie, natomiast odrzucić z góry jako nieopłacalny i nieadekwatny wariant budowy nowej trasy, który uważamy za najlepsze rozwiązanie dla Dolnego Śląska – powiedział wicewojewoda Kozdrowicki.
Komitet Społecznego A4 Tylko w Nowym Śladzie stoi na stanowisku, że konieczne jest opracowanie jeszcze jednego wariantu przebiegu autostrady A4 w nowym śladzie. Miałby to być wariant, który zapobiegnie przeniesieniu ruchu tranzytowego na okoliczne drogi obok autostrady.
Prezentowane wcześniej warianty przebiegu autostrady zarówno nowym jak i starym śladem spotykały się z protestami mieszkańców, m.in. z gminy Kobierzyce, Kąty Wrocławskie, Środa Śląska, Mietków.
Kraków przeciwny pomysłom GDDKIA na rozbudowę autostrady A4 - mapy
Sąsiedni odcinek autostrady A4 od Krzyżowej do Legnicy o długości ok. 36 km zostanie rozbudowany w istniejącym śladzie. Obecną dwujezdniową, z dwoma pasami ruchu i bez pasa awaryjnego, autostradę zastąpi nowa, z trzema pasami ruchu i pasem awaryjnym. Równolegle do istniejącej A4, po wcześniejszej przebudowie węzłów i budowie nowych obiektów inżynierskich, powstanie nowa jezdnia, na którą zostanie przełożony ruch. To umożliwi rozbiórkę starej nawierzchni i budowę nowej drugiej jezdni. Zakończenie inwestycji planowane jest w 2030 r.
Rozbudowa dolnośląskiej autostrady A4 – zapadną ważne decyzje
Węzeł Złotoryja na A4 Legnica - Krzyżowa. Zdjęcia: GDDKIA