1. Strona główna
  2. Informacje
  3. W lipcu przybędzie ponad 50 km trasy S61 Via Baltica. Kiedy S61 z Warszawy do Budziska?

W lipcu przybędzie ponad 50 km trasy S61 Via Baltica. Kiedy S61 z Warszawy do Budziska?

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2021-07-13
W lipcu przybędzie ponad 50 km trasy S61 Via Baltica. Kiedy S61 z Warszawy do Budziska?
S61 Śniadowo – Łomża otwarcie 14 lipca, w następnych tygodniach odcinki Szczuczyn – Stawiski – Kolno. Zdjęcia: GDDKIA
Na mapie drogowej wschodniej Polski przybywa dróg ekspresowych. W lipcu kierowcy dostaną ponad 50 kilometrów drogi ekspresowej S61 na trasie Warszawa - Budzisko, w ciągu międzynarodowej trasy Via Baltica. Kolejne kilometry pojawią się przed końcem roku. Jak przedstawia się realizacja całej drogi ekspresowej S61 w województwach podlaskim i warmińsko-mazurskim, które odcinki stoją pod znakiem zapytania i kiedy pojedziemy kompletną trasą S61?

Trasa Via Baltica to międzynarodowy korytarz transportowy łączący kraje bałtyckie z zachodnią Europą. Na terenie Polski tworzą ją odcinki dróg ekspresowych S8 i S61 pomiędzy Warszawą i przejściem granicznym w Budzisku. Z ponad 311 km przyszłej Via Baltica, kierowcy mają już do dyspozycji blisko 130 km. Z tego prawie 100 km to droga ekspresowa S8 od węzła Powązkowska w Warszawie do Ostrowi Mazowieckiej, a pozostałe ok. 30 km to obwodnice Szczuczyna i Suwałk oraz odcinek Raczki - Suwałki. W realizacji jest blisko 169 km, ale już w lipcu kierowcy zyskają ponad 51 kilometrów ekspresowej arterii.



Mapa trasy Via Baltica w ciągu dróg ekspresoweych S8 i S61. Odcinki w budowie i oddane do ruchuMapa trasy Via Baltica w ciągu dróg ekspresoweych S8 i S61. Odcinki w budowie i oddane do ruchu. Mapa: GDDKIA

S6 przez Pomorze: trzy odcinki w budowie, pięć w projektowaniu, dwa przed umową


S61 Śniadowo – Łomża – otwarcie w połowie lipca

W środę 14 lipca do ruchu trafi odcinek pomiędzy Łomżą a Śniadowem. To 17 kilometrów dwujezdniowej drogi ekspresowej z dwoma pasami ruchu na każdej jezdni. W ramach inwestycji wybudowano węzeł Śniadowo na połączeniu z drogą wojewódzką nr 677 oraz dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP) - Chomentowo Zachód i Chomentowo Wschód. Nawierzchnia z betonu cementowego zapewni wyższą odporność na koleinowanie, co jest szczególnie ważne na trasie, z której w dużej mierze będą korzystać pojazdy ciężarowe.

Droga ekspresowa S61 Śniadowo - Łomża

Droga ekspresowa S61 Śniadowo - Łomża - otwarcie 14 lipca. Zdjęcia: GDDKIA

- Udostępnienie do ruchu tego odcinka możliwe jest dzięki ukończeniu prac na łącznicach węzła Łomża Południe, realizowanego w ramach sąsiedniego odcinka Łomża Południe - Łomża Zachód (obwodnica Łomży). To umożliwi połączenie z drogą wojewódzką nr 677 – wyjaśniają drogowcy.

W sierpniu zniknie ostatni fragment gierkówki. Kolejne kilometry jezdni A1 Tuszyn – Częstochowa

Jeszcze w lipcu kolejne 34 km drogi ekspresowej S61 Szczuczyn – Stawiski i Stawiski – Kolno

Kolejny odcinek drogi S61, z którego skorzystają kierowcy, połączy istniejące obwodnice Stawisk i Szczuczyna. To 18 km dwujezdniowej trasy, również z nawierzchnią betonową, przy czym na blisko 1,6 km obwodnicy Stawisk dobudowano drugą jezdnię. Nowa trasa biegnie wzdłuż obecnej DK61. Wybudowano na niej węzeł Grabowo, na połączeniu z DP1828B oraz dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP) - Zabiele Wschód i Zabiele Zachód.


Droga ekspresowa S61 Szczuczyn - Stawiski

Droga ekspresowa S61 Szczuczyn - Stawiski. Zdjęcia: GDDKIA

Przed końcem lipca na mapie drogowej pojawi się jeszcze 16 kilometrowy odcinek S61 Kolno – Stawiski. Węzeł Kolno połączy trasę S61 z istniejącym przebiegiem DK61 i DK63. Powstał nowy odcinek DK63 o długości ponad 2,2 km oraz przebudowano drogę powiatowej nr 1903B na długości ponad 1,1 km. Zbudowano dwa Miejsca Obsługi Podróżnych - Górki Zachód i Górki Wschód, oraz drugą jezdnię (zachodnią) na obwodnicy Stawisk na długości 3,4 km.


Droga ekspresowa S61 Kolno - Stawiski

Droga ekspresowa S61 Kolno - Stawiski. Zdjęcia: GDDKIA

Oddanie do ruchu odcinka sprawi, że kierowcy będą mieli do dyspozycji łącznie prawie 44 km trasy ekspresowej od węzła Kolno, na północ od Łomży, do końca obwodnicy Szczuczyna.

Budowa S2 – POW: Tunel na Ursynowie dopiero za dwa miesiące

Jesienią otwarcie odcinka obwodnicy Łomży tj. S61 Łomża Południe - Łomża Zachód

Jak pisaliśmy wcześniej z łącznic węzła Łomża Południe kierowcy skorzystają już w połowie lipca przy otwarciu odcinka Łomża -Śniadowo, a cały fragment, o łącznej długości ok. 7,2 km, będzie gotowy jesienią tego roku. W ramach tej inwestycji powstaje również prawie 9 km nowego przebiegu drogi krajowej nr 63, która połączy się z S61 na węźle Łomża Południe, wyprowadzając ruch w kierunku Zambrowa.


Droga ekspresowa S61 - obwodnica Łomzy na odc. Łomża Południe - Łomża Zachód
Droga ekspresowa S61 - obwodnica Łomży na odc. Łomża Południe - Łomża Zachód. Zdjęcia: GDDKIA

W kolejnych latach oddawane będą pozostałe odcinki trasy Via Baltica. Budowa drogi S61 potrwa nawet do 2024 roku

S61 Podborze - Śniadowo i Łomża - Kolno

Realizacja tych dwóch odcinków ułatwi korzystanie z fragmentów oddawanych w tym roku. Pierwszy z nich to budowa połączenia drogi ekspresowej S8 z S61 o długości blisko 19,5 km wraz z nowym węzłem Podborze na S8 i przebudową ok. 3 km tej trasy. W II połowie 2021 r. po uzyskaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) od Wojewody Mazowieckiego, będą mogły rozpocząć się prace budowlane na tym odcinku. Zakończenie planowane jest w drugiej połowie 2023 r.

Duże znaczenie ma też odcinek pomiędzy węzłami Łomża Zachód i Kolno stanowiący obwodnicę Łomży o długości 12,9 km z nowym mostem na Narwi. Niestety nad jego realizacją zawisły czarne chmury, i w maju br. GDDKIA odstąpiła od umowy z niesolidnym wykonawcą, który po uzyskaniu decyzji ZRID nie przystąpił do fazy budowy.

S61 obwodnica Łomży z dużym opóźnieniem. Włoskie TOTO wypada z budowy

- Zdając sobie sprawę ważności tego odcinka, zarówno dla mieszkańców Łomży jak i ciągłości S61, w lipcu zamierzamy ogłosić ponowny przetarg, który wyłoni nowego wykonawcę. Planujemy podpisać z nim umowę, w formule projektuj i buduj, na początku 2022 r. – obiecują drogowcy.

Zadaniem nowego wykonawcy – ze względu na strategiczne znaczenie tego fragmentu dla funkcjonowania całego szlaku Via Baltica – będzie osiągnięcie przejezdności tej części S61 z końcem 2023 r. - Nie wykluczamy nawet takiej sytuacji, że wykonawca zbuduje i w 2023 roku odda do ruchu jedną jezdnię, a całość rok później – zaznaczają przedstawiciele GDDKIA.

S61 Szczuczyn - Ełk Południe

Via Baltica na końcu obwodnicy Szczuczyna odbija od obecnej DK61 na północ w kierunku Ełku. Na budowie pierwszego z trzech odcinków, ponad 23- kilometrowego Szczuczyn - Ełk Południe położono już połowę długości nawierzchni betonowej, a na pozostałej części trwają intensywne prace. Zaawansowanie rzeczowe na całości odcinka szacuje się na około 64 proc., zaś przewidywany termin zakończenia wszystkich robót to II kwartał 2022 r.

Droga ekspresowa S61 Ełk - Szczuczyn

Droga ekspresowa S61 Ełk - Szczuczyn. Zdjęcia: GDDKIA

Roboty na wszystkich obiektach mostowych zostały rozpoczęte, a budowa kilku z nich zbliża się ku końcowi. Powstaną dwa węzły: Guty na połączeniu z DK61 oraz Ełk Południe na skrzyżowaniu z DK65 oraz MOP Niekrasy po obu stronach drogi.

S61 Ełk Południe - Wysokie

Intensywne prace trwają również na budowie kolejnego, 23-kilometrowego odcinka w okolicy Ełku. Procentowe zaawansowanie całej inwestycji wynosi obecnie około 28 proc. Przewidywany termin zakończenia to IV kwartał 2022 r. Przypomnijmy, prace ruszyły jesienią 2020 r., po uzyskaniu decyzji ZRID i obecnie wykonawca jest w końcowej fazie wymian gruntu. Wykonywane są wykopy, kolejne warstwy nasypu, podbudowa pomocnicza i zasadnicza. Na obiektach mostowych wykonywane są fundamenty, przyczółki, podpory i ustroje nośne. Powstaje również łącznik w ciągu przyszłej S16 i węzeł Ełk Wschód na połączeniu z S61.

Droga ekspresowa S61 Ełk - Wysokie

Droga ekspresowa S61 Ełk - Wysokie. Zdjęcia: GDDKIA


S61 Wysokie - Raczki

Trzeci z odcinków na terenie województwa warmińsko-mazurskiego ma nieco ponad 21 km długości. Wykonawca skupia swoje działania przede wszystkim na układaniu nawierzchni betonowej, przygotowaniu odcinków do jej układania i prowadzeniu prac wykończeniowych po ułożeniu nawierzchni. Na obiektach mostowych wykonane są już wszystkie ustroje nośne i trwają roboty wykończeniowe. Do użytkowania oddano już drogi poprzeczne, takie jak DK16, DW661 i drogi powiatowe DP1933N i DP1913N i DP1945N. - Zaawansowanie robót wynosi ok. 75 proc., a przewidywany termin oddania trasy głównej do użytkowania to IV kwartał 2021 r. – czytamy w raporcie GDDKIA.

Droga ekspresowa S61 Wysokie - Raczki

Droga ekspresowa S61 Wysokie - Raczki. Zdjecia: GDDKIA


S61 Suwałki - Budzisko

Ostatni, przygraniczny odcinek S61 ma długość ponad 24 km. Zaawansowanie rzeczowe prac szacowane jest na 59 proc.

Droga ekspresowa S61 Suwałki - Budzisko

Droga ekspresowa S61 Suwałki - Budzisko. Zdjęcia: GDDKIA

Trwają roboty ziemne, wykonywane są wykopy i nasypy, a na niektórych fragmentach trasy położono już pierwsze warstwy konstrukcji nawierzchni przyszłej drogi ekspresowej. Prowadzone są również prace przy obiektach inżynierskich. W ramach inwestycji wybudowane zostaną Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP) Żubryn Zachód i Żubryn Wschód oraz Budzisko Zachód i Budzisko Wschód.

Droga ekspresowa S61 docelowo będzie liczyć około 235 km. Odbijając od drogi ekspresowej S8 w miejscowości Ostrów Mazowiecka poprowadzi do granicy z Litwą w Budzisku przez Łomżę, Ełk i Suwałki, biegnąc przez województwo mazowieckie, podlaskie i częściowo warmińsko-mazurskie. Jest częścią międzynarodowej europejskiej drogi E67 i trasy Via Baltica, łączącej Finlandię, Estonię, Łotwę i Litwę przez Polskę z Europą Centralną i Zachodnią.

 

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S61 Jak dojadę - Łomża Jak dojadę - Śniadowo