Kolejne podejście do przebudowy Zakopianki, DK47 Nowy Targ – Szaflary
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2023-09-06
Droga DK47 z Nowego Targu do Szaflar to główna trasa do Zakopanego. Stale rośnie na niej liczba pojazdów. Ruch między 2015 a 2021 rokiem zwiększył się o 45 proc., do ponad 22 tysięcy pojazdów na dobę. W jeszcze większym stopniu zwiększył się ruch samochodów ciężarowych, bo o 73 proc., do 2,3 tysiąca pojazdów na dobę. Dodatkowe utrudnienia i korki tworzą się w sezonie turystycznym i w weekendy.
W 2024 roku planowane jest oddanie do ruchu DK47 z Rdzawki do Nowego Targu. Po zakończeniu tej inwestycji cały odcinek między Krakowem a Nowym Targiem będzie drogą dwujezdniową, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku.
Budowa Zakopianki na odc. DK47 Rdzawka - Nowy Targ zakończy się w 2024 r. Zdjęcia: sierpień 2023 r. GDDKIA
Wąskim gardłem pozostaje odcinek pomiędzy Nowym Targiem a Zakopanem. Dlatego drogowcy chcą zrealizować inwestycje, które pozwolą na zwiększenie przepustowości obecnej DK47. Do tej pory udało się podpisać umowę na przygotowanie projektu dla odcinka Szaflary – Zakopane.
Powstanie plan przebudowy Zakopianki w ciągu DK47. Budowa dopiero po 2028 r.
Są też plany przebudowy Zakopianki na odcinku między Nowym Targiem a Szaflarami. Okazuje się, że zadanie będzie realizowane w obecnym śladzie drogi. Tam, gdzie będzie to możliwe mają powstać dodatkowe pasy ruchu a skrzyżowania doczekają się rozbudowy. W maju br. drogowcy ogłosili przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej. Niestety wykonawcy drożej wycenili prace niż zakładała GDDKIA. Z końcem sierpnia ruszył kolejny przetarg.
- Ponownie ogłosiliśmy przetarg na przygotowanie koncepcji poprawy przepustowości prawie 7 km Zakopianki między Nowym Targiem a Szaflarami. Na oferty zainteresowanych firm czekamy do 3 października. Pierwsze postępowanie, ogłoszone w maju, unieważniliśmy ze względu na wartość złożonych wówczas ofert. Były wyższe niż przewidziany przez nas budżet – poinformował krakowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Wykonawca na przygotowanie projektu będzie miał maksymalnie 32 miesiące. Poprawa przepustowości drogi będzie przygotowywana w jej obecnym śladzie. Tam, gdzie będzie to możliwe, mają powstać dodatkowe pasy ruchu. Zostaną rozbudowane skrzyżowania, przebudowane zjazdy, powstanie ok. 1 200 metrów chodnika.
GDDKIA wskazała wariant przebiegu obwodnicy Nowego Targu. Droga połączy się z Zakopianką
Obecna Zakopianka, DK47 Nowy Targ - Szaflary. Zdjęcia: GDDKIA
Wszystko wskazuje na to, że rozpoczęcie pierwszych prac budowlanych ruszy nie wcześniej niż za pięć lat. Przy takim założeniu „nieco” rozbudowaną Zakopianką z Nowego Targu do stolicy polskich Tatr pojedziemy najwcześniej w 2030 roku. Do tego czasu kierowcy nadal będą stać w olbrzymich korkach.
Zakopianka - jak się zmieniała trasa Kraków - Zakopane
Sens przebudowy DK47 w jej obecnym przebiegu i odległe terminy jej realizacji budzą wiele kontrowersji i niepochlebnych komentarzy. Kierowcy czekają na budowę trasy po nowym śladzie. Jednak ustalenie przebiegu nowej Zakopianki pomiędzy góralskimi działkami byłoby dla drogowców i projektantów nie lada wyzwaniem. Taka sytuacja dotyczy planów budowy nowej Zakopianki, czyli S7 pomiędzy Krakowem a Myślenicami, gdzie do tej pory nie udało się znaleźć kompromisowego rozwiązania na etapie wyznaczenia korytarza dla planowanej drogi.
Projektanci wskażą warianty przebiegu nowej Zakopianki S7 Kraków – Myślenice
Propozycje wariantów przebiegu S7 Kraków - Myślenice. Mapa: GDDKIA