1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Kolejne podejście do przebudowy Zakopianki, DK47 Nowy Targ – Szaflary

Kolejne podejście do przebudowy Zakopianki, DK47 Nowy Targ – Szaflary

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2023-09-06
Kolejne podejście do przebudowy Zakopianki, DK47 Nowy Targ – Szaflary
W 2024 r. zakończy się budowa DK47 Rdzawka - Nowy Targ. Nadal będą korki na dalszym odcinku do Zakopanego. Zdjęcia: GDDKIA
Drogowcy po raz drugi ogłosili przetarg na przebudowę Zakopianki na odcinku drogi krajowej nr 47 pomiędzy Nowym Targiem a Szaflarami. Wcześniejszy przetarg został unieważniony ponieważ oferty cenowe przewyższały kosztorys Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKIA). Zadanie jest jednym z etapów rozbudowy głównej trasy prowadzącej do Zakopanego.

Droga DK47 z Nowego Targu do Szaflar to główna trasa do Zakopanego. Stale rośnie na niej liczba pojazdów. Ruch między 2015 a 2021 rokiem zwiększył się o 45 proc., do ponad 22 tysięcy pojazdów na dobę. W jeszcze większym stopniu zwiększył się ruch samochodów ciężarowych, bo o 73 proc., do 2,3 tysiąca pojazdów na dobę. Dodatkowe utrudnienia i korki tworzą się w sezonie turystycznym i w weekendy.  

W 2024 roku planowane jest oddanie do ruchu DK47 z Rdzawki do Nowego Targu. Po zakończeniu tej inwestycji cały odcinek między Krakowem a Nowym Targiem będzie drogą dwujezdniową, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku.


Budowa Zakopianki na odc. DK47 Rdzawka - Nowy Targ zakończy się w 2024 r.

Budowa Zakopianki na odc. DK47 Rdzawka - Nowy Targ zakończy się w 2024 r. Zdjęcia: sierpień 2023 r. GDDKIA

Wąskim gardłem pozostaje odcinek pomiędzy Nowym Targiem a Zakopanem. Dlatego drogowcy chcą zrealizować inwestycje, które pozwolą na zwiększenie przepustowości obecnej DK47. Do tej pory udało się podpisać umowę na przygotowanie projektu dla odcinka Szaflary – Zakopane.

Powstanie plan przebudowy Zakopianki w ciągu DK47. Budowa dopiero po 2028 r.

Są też plany przebudowy Zakopianki na odcinku między Nowym Targiem a Szaflarami. Okazuje się, że zadanie będzie realizowane w obecnym śladzie drogi. Tam, gdzie będzie to możliwe mają powstać dodatkowe pasy ruchu a skrzyżowania doczekają się rozbudowy. W maju br. drogowcy ogłosili przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej. Niestety wykonawcy drożej wycenili prace niż zakładała GDDKIA. Z końcem sierpnia ruszył kolejny przetarg.

- Ponownie ogłosiliśmy przetarg na przygotowanie koncepcji poprawy przepustowości prawie 7 km Zakopianki między Nowym Targiem a Szaflarami. Na oferty zainteresowanych firm czekamy do 3 października. Pierwsze postępowanie, ogłoszone w maju, unieważniliśmy ze względu na wartość złożonych wówczas ofert. Były wyższe niż przewidziany przez nas budżet – poinformował krakowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Wykonawca na przygotowanie projektu będzie miał maksymalnie 32 miesiące.  Poprawa przepustowości drogi będzie przygotowywana w jej obecnym śladzie. Tam, gdzie będzie to możliwe, mają powstać dodatkowe pasy ruchu. Zostaną rozbudowane skrzyżowania, przebudowane zjazdy, powstanie ok. 1 200 metrów chodnika.

GDDKIA wskazała wariant przebiegu obwodnicy Nowego Targu. Droga połączy się z Zakopianką

Obecna DK47 Nowy Targ - szaflary

Obecna Zakopianka, DK47 Nowy Targ - Szaflary. Zdjęcia: GDDKIA

Wszystko wskazuje na to, że rozpoczęcie pierwszych prac budowlanych ruszy nie wcześniej niż za pięć lat. Przy takim założeniu „nieco” rozbudowaną Zakopianką z Nowego Targu do stolicy polskich Tatr pojedziemy najwcześniej w 2030 roku. Do tego czasu kierowcy nadal będą stać w olbrzymich korkach.

Zakopianka - jak się zmieniała trasa Kraków - Zakopane

Sens przebudowy DK47 w jej obecnym przebiegu i odległe terminy jej realizacji budzą wiele kontrowersji i niepochlebnych komentarzy. Kierowcy czekają na budowę trasy po nowym śladzie. Jednak ustalenie przebiegu nowej Zakopianki pomiędzy góralskimi działkami byłoby dla drogowców i projektantów nie lada wyzwaniem. Taka sytuacja dotyczy planów budowy nowej Zakopianki, czyli S7 pomiędzy Krakowem a Myślenicami, gdzie do tej pory nie udało się znaleźć kompromisowego rozwiązania na etapie wyznaczenia korytarza dla planowanej drogi.

Projektanci wskażą warianty przebiegu nowej Zakopianki S7 Kraków – Myślenice

Propozycje wariantów przebiegu S7 Kraków - Myślenice - mapa

Propozycje wariantów przebiegu S7 Kraków - Myślenice. Mapa: GDDKIA

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze 47 Jak dojadę - Nowy Targ Jak dojadę - Szaflary