Nowa droga do S8, skrót Wrocław – Warszawa, na stołach projektantów
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2023-10-19
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych wybrała projektanta dla przedłużenia drogi ekspresowej S8 w woj. łódzkim. To już kolejne podejście do wyboru wykonawcy, wcześniejszy wybór po wpłynięciu odwołania został unieważniony przez Krajową Izbę Odwoławczą.
Teraz drogowcy chcą żeby opracowaniem Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) zajął się Transprojekt Gdański. Koszt opracowania dokumentacji to nieco ponad 32 miliony złotych.
- Oferenci mają jeszcze 10 dni na złożenie ewentualnego odwołania. Jeśli tego nie uczynią, będziemy mogli podpisać umowę – informuje łódzki oddział GDDKIA. Wcześniej GDDKiA przyjmowała, że podpisanie umowy odbędzie się w III kwartale 2023 r., a w 2025 r. złożony zostanie wniosek o wydanie DŚU.
GDDKIA otwiera worek z przetargami na nowe odcinki S12 w woj. mazowieckim
Mapa z nową drogą ekspresową - łącznik S8. Mapa: GDDKIA
Mapa: GDDKIA
Łącznik drogi ekspresowej S8 do węzła Łódź Południe (A1/S8) do węzła Kozenin (S12/S74) to odcinek nowej drogi ekspresowej S12, spinający sieć tras najwyższej klasy w ścisłym centrum kraju.
Łącznik między węzłami Łódź Południe i Kozenin, to niemal 60 km, dwujezdniowej drogi ekspresowej o dwóch pasach ruchu w każdym kierunku. Wyposażona będzie ona w niezbędne urządzenia, takie jak bezkolizyjne węzły drogowe, nowoczesny system zarządzania ruchem, a także wszelkie instalacje służące ochronie środowiska.
Ważna autostrada będzie rozbudowana. Już powstaje projekt
Nowa droga przede wszystkim będzie miała wpływ na połączenie Dolnego Śląska z Warszawą. Aktualnie większość kierowców jadących z Wrocławia, po dotarciu do węzła Łódź Południe wybiera dalszą trasę do stolicy przez autostradę A1 i mocno obciążoną ruchem A2. Bezpośrednie połączenie S8 do okolic Tomaszowa Mazowieckiego ułatwi podróż, przejmując część ruchu z bardzo zatłoczonej A2 (na odcinku Łódź - Warszawa), a także z A1 między węzłem Łódź Południe i Piotrkowem Trybunalskim.
To nie koniec korzyści, jakie przyniesie budowa tego 60 kilometrowego łącznika. Dalsza część nowej trasy do planowanego węzła Kozenin u zbiegu S12 i S74 bardzo ułatwi i usprawni przejazd od strony Wielkopolski w kierunku woj. świętokrzyskiego i podkarpackiego.