Trasa Via Baltica coraz dłuższa. Budowa nowych odcinków S61 - kiedy otwarcie?
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2022-01-27
Z ponad 311 km przyszłej Via Baltica, kierowcy mają już do dyspozycji ponad 160 km – jest to fragment drogi ekspresowej S8 od Warszawy do m. Ostrów Mazowiecka i nowe odcinki drogi ekspresowej S61 przecinające woj. warmińsko-mazurskie i podlaskie aż do granicy w Budzisku. W realizacji pozostaje jeszcze ponad 160 kilometrów trasy S61.
S61 – odcinki oddane do ruchu w ostatnim roku
W połowie lipca 2021 r. na Podlasiu oddano do użytku 17-kilometrowy fragment drogi ekspresowej S61 Śniadowo – Łomża Południe. Niespełna miesiąc później – 9 sierpnia 2021 r., udostępniono kierowcom dwa kolejne odcinki - od węzła Kolno do Stawisk ( (16,42 km) oraz od Stawisk do Szczuczyna (18 km). Dzięki temu Via Baltica wydłużyła się o kolejne 51,42 km dwujezdniowej drogi ekspresowej S61. W połączeniu z oddanymi do ruchu w poprzednich latach: obwodnicą Szczuczyna, Suwałk i fragmentem obwodnicy Augustowa, daje to około 85 km drogi ekspresowej S61 w użytkowaniu.
W 2021 r. przybyło ponad 425 km nowych tras. Mapa z nowymi odcinkami autostrad i dróg ekspresowych
Na początku stycznia 2022 na mapie pojawił się nowy odcinek drogi S61 na terenie woj. warmińsko-mazurskiego tj. S61 Wysokie - Raczki o długości 20,2 km. To pierwszy z trzech odcinków trasy S61 realizowanych na terenie województwa warmińsko-mazurskiego, który został oddany do ruchu.
20 km drogi ekspresowej S61 połączyło dwa województwa
Droga ekspresowa S61 Wysokie - Raczki. Zdjecia: GDDKIA
Odcinki w budowie, nowa umowa i terminy oddania drogi S61
Trwa realizacja pozostałej części drogi ekspresowej S61. W województwie podlaskim ostatnie prace prowadzone są na odcinku Łomża Południe – Łomża Zachód (7,18 km). W budowie jest jeszcze fragment od obwodnicy Suwałk do granicy państwa w Budzisku o długości 24,15 km. Ma on być gotowy we jesienią 2022 roku.
Stan realizacji odcinków drogi ekspresowej S61 w woj. warmińsko-mazurskim, podlaskim, mazowieckim
Mapa drogi ekspresowej S61. Mapa: GDDKIA
Na terenie woj. warmińsko-mazurskiego w 2022 roku powinna zakończyć się budowa odcinka S61 Szczuczyn - Ełk Południe. Z kolei w 2023 planowane jest oddanie do ruchu odcinka Ełk Południe - Wysokie.
Natomiast w woj. mazowieckim na styku z woj. podlaskim w połowie grudnia 2021 r. wykonawca przejął plac budowy kolejnej części S61 od Podborza (na S8) do Śniadowa, o długości 19,46 km. Zadanie obejmuje również przebudowę 3 km drogi ekspresowej S8 w rejonie Ostrowi Mazowieckiej i realizację nowego węzła drogowego Podborze, gdzie połączą dwie drogi ekspresowe - S8 i S61. Droga ma być oddana do ruchu pod koniec 2023 roku.
Węzeł Podborze gdzie połaczą się S8 i S61 będzie rozbudowany. Zdjećia: GDDKIA
W tym roku powinna ruszyć budowa ostatniej już części S61 w woj. podlaskim - obwodnicy Łomży, czyli odcinka od węzła Łomża Zachód do węzła Kolno (12,92 km). W lipcu 2021 roku ruszył przetarg na ten fragment S61 i w połowie grudnia drogowcy wybrali najkorzystniejszą ofertę – firmy NDI (660 mln zł). Podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest na początek tego roku, a następnie - w oparciu o wcześniej wydany zrid – rozpoczęcie budowy.