1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Przygotowanie i budowa nowych dróg w 2021. Jakie odcinki będą oddane, czego zabraknie?

Przygotowanie i budowa nowych dróg w 2021. Jakie odcinki będą oddane, czego zabraknie?

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2020-12-31
Przygotowanie i budowa nowych dróg w 2021. Jakie odcinki będą oddane, czego zabraknie?
Ponad 385 km - tyle dróg planuje GDDKIA oddać do ruchu w 2021 r. Docelowo sieć tras szybkiego ruchu ma mieć 8 tys., jesteśmy ledwo za półmetkiem. Zdjęcia: GDDKIA
W 2020 roku sieć dróg krajowych powiększyła się jedynie o 138 nowych kilometrów. Pod tym względem 2021 rok rysuje się dużo lepiej. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje oddać do ruchu 385 nowych kilometrów, z czego około 350 km będą stanowić drogi szybkiego ruchu. Gdzie powstaną nowe autostrady i drogi ekspresowej w 2021, jakich dróg zabraknie? Sprawdzamy, które drogi będą w budowie i jakie są planowane nowe drogi ekspresowe?

Nowe odcinki A1, S19, S61, S7, S3 i S5 w 2021 roku

W 2021 roku na mapie drogowej Polski pojawi się 308 kilometrów nowych dróg ekspresowych i prawie 40 km autostrady A1. Ponadto obwodnicami ominiemy Myślibórz, Niemodlin, Stalową Wole i Nisko oraz Łańcut.

Z nowych odcinków otwarte będzie prawie 40 kilometrów autostrady A1 w woj. łódzkim (odcinki: Tuszyn – Piotrków Trybunalski, Kamieńsk – Radomsko i Radomsko – granica województwa łódzkiego i śląskiego). To połowa budowanej bursztynowej trasy pomiędzy Tuszynem a Częstochową. Na pozostałej jej części kierowcy będą korzystać z nowej jezdni.

- W 2021 roku kierowcy pojadą pierwszymi kompletnymi odcinkami A1 po dwóch jezdniach i trzech pasach ruchu na każdej, a na kolejnych będą mieć do dyspozycji co najmniej jedną jezdnię i po dwa pasy ruchu. Z całej ponad 80-kilometrowej trasy skorzystamy listopadzie 2022 roku, po zakończeniu prac na najdłuższym odcinku pomiędzy Piotrkowem Trybunalskim i Kamieńskiem, na który umowę podpisaliśmy w kwietniu 2019 roku - informują drogowcy. 

W 2021 roku oddawane będą zarówno odcinki na które czekamy z niecierpliwością z powodu opóźnień w budowie, jaki i nowe inwestycje realizowane terminowo przez wykonawców. Niestety nie uda się udostępnić całych ciągów dróg, nadal na mapie będą „czerwone odcinki” oznaczające budowę. Będzie tak m.in. z drogą ekspresową S5 w woj. kujawsko-pomorskim, S7 Warszawa – Kraków i oraz S19 Lublin – Rzeszów (część odcinków według umów ma być udostępniona w 2022 r.).

Kierowców ucieszy zapewne oddanie bardzo opóźnionych odcinków dróg S3 Lubin – Polkowice, S5 Bydgoszcz – Szubin i tunelu na Ursynowie – ostatniego odcinka Południowej Obwodnicy Warszawy. Najwięcej kilometrów przybędzie jednak na wschodzie kraju, będą to nowe odcinki międzynarodowych tras via Carpatia i via Baltica tj. S19 na trasie Lublin - Rzeszów i S61 na południe i północ od Łomży oraz odcinki S7 pomiędzy Mławą a Płońskiem i ponad 20 kilometrów na trasie Warszawa - Kraków.

Zestawienie dróg, które GDDKIA planuje otworzyć w 2021 roku:

  • A1 Tuszyn - Piotrków Trybunalski Południe (15,9 km),
  • A1 Kamieńsk - Radomsko (16,7 km),
  • A1 Radomsko - granica woj. łódzkiego i śląskiego (7 km),

  • S1 Pyrzowice - Podwarpie, III etap (9,7 km),
  • S2 Puławska - Warszawa Wilanów (4,6 km),
  • S3 Brzozowo - Miękowo (22,1 km),
  • S3 Miękowo - Rzęśnica (4 km),
  • S3 Kaźmierzów - Lubin Północ (14,4 km),
  • S5 Bydgoszcz Błonie - Szubin Północ (9,7 km),
  • S7 Mława - Strzegowo (21,5 km),
  • S7 Strzegowo - Pieńki (22 km),
  • S7 Pieńki - Płońsk (13,8 km),
  • S7 Tarczyn Północ - początek obwodnicy Grójca (7,9 km),
  • S7 Szczepanowice - Widoma (13,1 km),
  • S11 obwodnica Kępna (6,8 km),
  • S17 obwodnica Tomaszowa Lubelskiego (9,6 km),
  • S19 Lublin - Niedrzwica Duża (11,9 km),
  • S19 obwodnica Kraśnika (9,6 km),
  • S19 Kraśnik - Janów Lubelski (18,1 km),
  • S19 obwodnica Janowa Lubelskiego (6,4 km),
  • S19 Janów Lubelski - Lasy Janowskie (8,3 km),
  • S19 Lasy Janowskie - Zdziary (9,5 km),
  • S19 Rudnik nad Sanem - Nisko Południe (6,5 km),
  • S61 Śniadowo - Łomża Południe (17 km),
  • S61 Łomża Południe - Łomża Zachód (7,2 km),
  • S61 Kolno - Stawiski (16,4 km),
  • S61 Stawiski - początek obwodnicy Szczuczyna (18 km),
  • S61 Wysokie - Raczki (20,2 km),

  • obwodnica Myśliborza w ciągu DK26 (3,4 km),
  • obwodnica Niemodlina w ciągu DK46 (11,5 km),
  • obwodnica Stalowej Woli i Niska w ciągu DK77 (15,2 km),
  • obwodnica Łańcuta w ciągu DK94 (5,8 km),
  • wiadukt w Legionowie w ciągu DK61 (1,8 km).

Zabraknie Zakopianki, Trasy Kaszubskiej i odcinków obwodnic Warszawy i Łodzi?

Z analiz serwisu conadrogach.pl wynika, że w zestawieniu nowych tras 2021 roku brakuje Zakopianki Lubień – Naprawa i z tunelem w górach, odcinków ekspresowej szóstki z Gdyni w stronę Lęborka oraz części zachodniej obwodnicy Łodzi w ciągu S14. Zabraknie też 6 km odcinka Wschodniej Obwodnicy Warszawy tj. S17 Zakręt – Lubelska. Te trasy też miały być gotowe w 2021 roku. Pojawia się zatem pytanie czy terminy dla tych inwestycji są zagrożone, czy może GDDKIA przewiduje aneksy do umów i dlatego nie ujęła ich w zestawieniu? Wiemy, ze dla S17 obwodnicy Warszawy pojawiły się roszczenia wykonawcy o wydłużenie czasu na prace. W przypadku Zakopianki przed świętami podpisano umowę z nowym wykonawcą prac, który ma czas do III kwartału przyszłego roku a budowa tunelu na Zakopiance może przeciągnąć się do 2022 roku. Z kolei zaawansowanie prac na 6 Gdynia – Bożepole Wielkie przekroczyło 50 procent, co może stawiać pod znakiem zapytania ukończenie budowy w przeciągu najbliższego roku.

Ekspresowa Zakopianka z tunelem w 2021 r.? Strabag przystępuje do prac na S7 Lubień – Naprawa

Mapa z planowanymi do otwarcia w 2021 r. odcinkami autostrady A1, dróg ekspresowych i obwodnic. Mapa: GDDKIA

Co w budowie?

Na koniec 2020 w realizacji było 96 zadań o łącznej długości ponad 1225,2 km. W postępowaniach przetargowych są 42 zadania o łącznej długości 545,9 km.

Przetarg projektuj i buduj dla S6 ze Słupska. Kolejne przetargi na w 2021

W przyszłym roku kontynuowana będzie budowa kolejnych ciągów dróg i obwodnic. Na wschodzie to autostrada A2 Mińsk Mazowiecki – Siedlce oraz fragmenty tras S19, S61 i S17, na Pomorzu budowa arterii S6, z kolei na zachodzie przebudowa autostrady A18 i krańcowych odcinków S3.

Droga S3 w budowie: tunele na południu, obwodnice na północy

W centrum kraju roboty obejmą autostradę A1 Tuszyn – Częstochowa, drogę S5 i S7.

Realizacja drogi S7 z Krakowa i Warszawy. Opóźnienia, plany i budowa S7 Gdańsk – Chyżne

Ponadto nadal prowadzone będą prace m.in. dla S17 wschodniej obwodnicy Warszawy, S52 północnej obwodnicy Krakowa, S14 zachodniej obwodnicy Łodzi i S11 obwodnicy Olesna.

W budowie 25 km drogi ekspresowej S11 na Opolszczyźnie

Na Śląsku prace obejmują nową drogę S1 Mysłowice – Bielsko-Biała i obwodnicę Węgierskiej Górki.

S1 w 2023 roku. Pięć odcinków w realizacji, Mysłowice – Oświęcim z problemami w przetargu

Cel - 8 tys. dróg szybkiego roku do 2030 roku jest nierealny. Jakie drogi w przetargach i planach?

Choć nowych dróg w Polsce wciąż przybywa, to jednak tempo rozbudowy sieci dróg szybkiego ruchu z pewnością nie jest optymalne. Łączna długość dróg szybkiego ruchu (czyli autostrad i dróg ekspresowych) przekroczyła 4200 km ( w tym 1712 km autostrad i 2557 km dróg ekspresowych). Docelowa ich sieć projektowana na 2030 roku ma wynosić ponad 8000 km. Oznacza to, że przez najbliższe 10 lat rokrocznie powinno być oddawanych po ok. 400 km ekspresowych tras. Takie są plany, rzeczywistość rysuje niestety inne scenariusze, przykładowo w tym roku udostępniono jedynie 120 km takich dróg. Jedną z przyczyn są problemy wykonawców, który nierzadko kończą się zerwaniem kontraktów. W mijającym roku najwięcej takich przypadków dotyczyło drogi ekspresowej S7, dla której stanęła budowa odcinków na południe od Warszawy, na północ od Krakowa i Zakopianki.

- W tym roku musieliśmy odstąpić od trzech umów na realizację drogi ekspresowej S7. Na pierwszym z tych kontraktów, Lubień - Naprawa, podpisaliśmy już umowę na dokończenie estakady, a także na dokończenie połączenia nowego odcinka z istniejącym, budowę MOP-ów oraz wykonanie pozostałych prac niezrealizowanych przez poprzedniego wykonawcę. Na drugim Widoma - Kraków na początku grudnia odstąpiliśmy od umowy z włoską firmą Webuild (poprzednia nazwa Salini). To z braku należytego wykonywania robót i braku pozytywnej reakcji na wezwania do poprawy oraz powstałą zwłokę w realizacji prac na tym odcinku. Kilka dni temu ogłosiliśmy przetarg na kontynuację tej budowy. Na trzecim odcinku S7, pomiędzy węzłami Lesznowola i Tarczyn, po zinwentaryzowaniu placu budowy, jeszcze przed Świętami Bożego Narodzenia, ogłosiliśmy przetarg na dokończenie niezrealizowanych prac – wyliczają przedstawiciele GDDKIA.

Pocieszające jest, że pandemia koronawirusa nie zatrzymała inwestycji drogowych. Olbrzymi rynek budownictwa drogowego i kontrakty zlecane przez GDDKiA mają napędzać polską gospodarkę w tych trudnych czasach. Według zapowiedzi drogowców w przyszłym roku ogłoszone będą przetargi, które wydłużą istniejąca sieć autostrad i ekspresówek o 350 km. Są wśród nich: ponad 100 km drogi ekspresowej S19, po około 50 km drogi S17 Zamość – Hrebenne i S10 Bydgoszcz - Toruń. Będą też przetargi na brakujące odcinki trasy S6 pomiędzy Koszalinem a Słupskiem, około 20 km fragment drogi S74 oraz obwodnice.

Rok 2021 pod znakiem przetargów na S19, S17, S6 i S10

W dalszej perspektywie planowana jest realizacja dróg ekspresowych S11 Koszalin – Bytom, S10 Szczecin – Warszawa, S12 Łódź - Dorohusk, S74 z woj. łódzkiego do podkarpackiego i S16 przez Mazury. Ponadto rozbudowane mają być autostrady A2 Łódź – Warszawa, A4 z Wrocławia na zachód i obwodnica Krakowa, drogi nr 8 Wrocław – Kłodzko. O nowe odcinki na północy i południu wydłuży się droga ekspresowa S5. Trzeba jednak pamiętać, że inwestycje te będą możliwe po zapewnieniu pieniędzy na ich realizację.

Mega inwestycje na drogach Dolnego Śląska. Ruszają przetargi na A4 i S5

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na autostradzie A1 Utrudnienia na drodze S17