1. Strona główna
  2. Informacje
  3. S5 dłuższa o zachodnią obwodnicę Bydgoszczy. Kiedy odcinki S5 do autostrady A1?

S5 dłuższa o zachodnią obwodnicę Bydgoszczy. Kiedy odcinki S5 do autostrady A1?

  1. Michał Zawadzki
  2. conadrogach.pl
  3. 2021-01-02
S5 dłuższa o zachodnią obwodnicę Bydgoszczy. Kiedy odcinki S5 do autostrady A1?
S5 Bydgoszcz Błonie - Opławiec domknęła północno-zachodnią obwodnicę Bydgoszczy. Zdjęcia: GDDKIA
Od 31 grudnia kierowcy mogą korzystać z 13,5 km odcinka obwodnicy Bydgoszczy. To dwujezdniowa droga ekspresowa S5 między węzłami Bydgoszcz Opławiec i Bydgoszcz Błonie, która pozwala ominąć miasto od zachodu. Po otwarciu nowego odcinka obwodnica Bydgoszczy w ciągu S5 liczy ponad 36 km. Droga ekspresowa S5 łączy już Wrocław z Poznaniem, a docelowo połączy Poznań z Bydgoszczą i Bydgoszcz z Grudziądzem i autostradą A1.

S5 Bydgoszcz Opławiec - Bydgoszcz Błonie domknęła północno-zachodnią obwodnicę Bydgoszczy

Obwodnica Bydgoszczy omija miasto od zachodu, północy i południa, tworząc ponad 36-kilometrową trasę okrążającą miasto wraz z terenami powiatu bydgoskiego. Obwodnica prowadzi od węzła Bydgoszcz Północ, przez węzły Maksymilianowo, Bydgoszcz Opławiec, Bydgoszcz Zachód, Bydgoszcz Miedzyń, Bydgoszcz Błonie i kończy się na węźle Bydgoszcz Południe.

Nowa droga ekspresowa S10 Szczecin – Bydgoszcz – Toruń – Warszawa. Kiedy?

Oddany odcinek S5 Bydgoszcz Opławiec i Bydgoszcz Błonie jest dwujezdniową drogą ekspresową o dwóch pasach ruchu w każdą stronę z rezerwą na trzeci. Na trasie powstały liczne obiekty inżynierskie, w tym trzy przejścia dla zwierząt oraz dwa węzły drogowe: Bydgoszcz Zachód w Pawłówku oraz Bydgoszcz Miedzyń w Lisim Ogonie. W miejscowości Szczutki w obu kierunkach zbudowano Miejsca Obsługi Podróżnych. Wszystkie drogi lokalne przebiegają bezkolizyjnie wiaduktami nad trasą ekspresową. Zbudowano również w miejscowości Osówiec przejście dla zwierząt. Ta część obwodnicy jest kompletna. W Pawłówku w budowie jest jeszcze łącznica wyprowadzająca samochody od strony Lisiego Ogona w stronę Piły (na DK nr 10). Przejezdny jest też odcinek Bydgoszcz Błonie – Bydgoszcz Zachód. Prace wykończeniowe na obwodnicy potrwają jeszcze do wiosny 2021 r., ale już teraz ruch tranzytowy, szczególnie relacji Poznań – Gdańsk, omija centrum miasta. Według prognoz, nowo powstałą drogą S5 może przejeżdżać w najbliższych latach ponad 20 tys. pojazdów na dobę.

Mapa drogi ekspresowej S5 z gotową obwodnicą Bydgoszczy

Mapa drogi ekspresowej S5 z gotową obwodnicą Bydgoszczy. Mapa: GDDKIA

W ostatnim kwartale 2020 roku oddano również dwa odcinki drogi ekspresowej S5 o łącznej długości prawie 33 km. Od 12 października kierowcy korzystają z ponad 19-kilometrowego odcinka Szubin Północ - Żnin Północ. W grudniu, w ramach dwóch zmian w organizacji ruchu, udostępniono pozostały fragment drogi S5 w obrębie węzła Szubin Północ, na którym ruch odbywa się w pełnym zakresie. Prace wykończeniowe potrwają jeszcze do wiosny 2021 roku. Wciąż obowiązuje ograniczenie prędkości do 70 km/h.

Łączna wartość inwestycji – budowy drogi ekspresowej S5 na czterech odcinkach z Nowych Marz do węzła Bydgoszcz Błonie wynosi ponad 2 mld zł. Dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego to nieco ponad 1 mld zł. Wartość kontraktu dla odcinka obwodnicy Bydgoszczy pomiędzy węzłami Bydgoszcz Opławiec i Bydgoszcz Błonie to ponad 328 mln zł.

Obwodnica Bydgoszczy w ciągu drogi ekspresowej S5

Nowa obwodnica Bydgoszczy w ciągu drogi ekspresowej S5. Zdjecia: GDDKIA

Przygotowanie i budowa nowych dróg w 2021. Jakie odcinki będą oddane, czego zabraknie?

Komfortowy dojazd ul. Grunwaldzką do ekspresowej obwodnicy 

Dla sprawnego połączenia centrum Bydgoszczy z obwodnicą władze miasta rozbudowały ulicę Grunwaldzką oraz węzeł Zachodni. W ten sposób centrum Bydgoszczy z węzłem Bydgoszcz Pawłówek jest skomunikowane arterią wyposażoną w dwa pasy w każdym kierunku. Dodatkowo od ul. Skośnej do Flisackiej powstał buspas, który pozwolił lepiej skomunikować ta cześć miasta ze ścisłym centrum. Cała ulica Grunwaldzka została wyposażona w drogi rowerowe. Na wszystkie te inwestycje miasto Bydgoszcz wydało około 170 mln zł.

Obwodnica zmieni układ dróg w Bydgoszczy, będzie spokojniej i płynniej w centrum

Otwarcie obwodnicy jako nowej drogi ekspresowej S5 oznacza zmiany w układzie dróg przebiegających przez miasto. Status drogi krajowej stracą między innymi ulice Jana Pawła II, Wyszyńskiego, Armii Krajowej, Kujawska, Wały Jagiellońskie, Poznańska, Grudziądzka, Kruszwicka, Grunwaldzka do węzła zachodniego oraz ul. Nad Torem wraz z Koronowska do granicy miasta. Drogowcy zakładają, że ruch tranzytowy na tych ulicach może zmniejszyć się o kilkanaście procent. To również mniejszy hałas, większa przepustowość ważnych skrzyżowań takich jak rondo Toruńskie i Fordońskie, Kujawskie oraz większa punktualność komunikacji miejskiej. Wyprowadzenie ruchu ciężkiego poza miasto poprawi też bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu. W przyszłości możliwe będzie też uspokojenie lub ograniczenie ruchu na ulicach w obrębie Starego Miasta np. na ul. M. Wierzbickiego i Poznańskiej.

- Ulicami prowadzącymi do centrum nie będą mogły poruszać się ciężarówki jadące tranzytem. Najważniejsze tereny przemysłowe będą komunikowane od strony obwodnicy (Czersko-Polskie, BPPT, Osowa Góra). Z myślą o tych zmianach już w poprzednich latach bydgoskie ulice zostały wyposażone w system preselekcji wagowej. Infrastruktura umożliwiające rejestrację pojazdów, wstępne sprawdzenie ciężaru oraz zatoki dla inspektorów transportu drogowego zbudowaliśmy na: Grunwaldzkiej, Jana Pawła II, Armii Krajowej, Szubińskiej i Nowotoruńskiej – przypominają przedstawiciele bydgoskiego magistratu.

Kiedy odcinki S5 do autostrady A1?

Trwa również budowa pozostałych trzech odcinków drogi ekspresowej S5, na których konieczny był wybór nowych wykonawców. Prace wznowiono wiosną. Odcinek Bydgoszcz Błonie - Szubin Północ o długości prawie 10 km, powstaje planowo, a termin jego ukończenia to IV kwartał 2021 r. Pozostałe dwa fragmenty trasy S5: Nowe Marzy - Świecie Południe oraz Świecie Południe - Bydgoszcz Północ, o łącznej długości ok. 44 km, przeszły w ostatnich tygodniach kilka zmian organizacji ruchu w związku z postępami prac. Ukończenie tych odcinków jest planowane na III kwartał 2022 r.

Budowa siedmiu odcinków drogi ekspresowej S5 w woj. kujawsko-pomorskim to łączny koszt ok. 3,4 mld zł, z czego dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko to prawie 1,8 mld zł.

Nowe odcinki drogi S5: Warianty dla S5 Nowe Marzy - Ostróda i Wrocław – Bolków

Droga ekspresowa S5, budowana w województwie kujawsko-pomorskim, spinać będzie cztery aglomeracje: Wrocław, Poznań, Bydgoszcz oraz Gdańsk, a w przyszłości także Olsztyn. W październiku ukończono Studium korytarzowe planowanej drogi ekspresowej S5, która w kolejnej dekadzie połączy autostradę A1 na wysokości węzła Nowe Marzy z drogą ekspresową S7 w Ostródzie.

Mega inwestycje na drogach Dolnego Śląska. Ruszają przetargi na A4 i S5

Plany „wydłużenia” drogi ekspresowej S5 dotyczą również jej południowego przebiegu. Obecnie ruszył przetarg na opracowanie dokumentacji i wybór korytarza trasy S5 od Sobótki (pod Wrocławiem) do Bolkowa, gdzie połączy się z drogą ekspresową S3.

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S5 Jak dojadę - Bydgoszcz