1. Strona główna
  2. Informacje
  3. W przetargach cała trasa S10 Bydgoszcz – Toruń. Odcinki S10 i terminy realizacji

W przetargach cała trasa S10 Bydgoszcz – Toruń. Odcinki S10 i terminy realizacji

  1. Michał Zawadzki
  2. conadrogach.pl
  3. 2021-07-19
W przetargach cała trasa S10 Bydgoszcz – Toruń. Odcinki S10 i terminy realizacji
Wszystkie cztery odcinki drogi S10 Bydgoszcz - Toruń objęte przetargami. Projektuj i buduj zaplanowane na lata 2022-2026. Mapa: GDDKIA
W ostatnich dniach drogowcy ogłosili przetarg na czwarty, ostatni odcinek drogi ekspresowej S10 pomiędzy Toruniem a Bydgoszczą, stanowiący część obwodnicy Torunia. Wykonawcy najpierw zaprojektują trasę a potem zajmą się jej budową. Gotową ekspresówką kierowcy pojadą za pięć lat.

Ostatni z czterech odcinków drogi ekspresowej S10 tj. od węzła Toruń Zachód do węzła Toruń Południe, wchodzi w następny etap realizacji. Drogowcy poszukują wykonawcy prac w formule projektuj i buduj.

Przypomnijmy, przetargi na projekt i budowę drogi ekspresowej S10 Bydgoszcz – Toruń ruszyły w połowie czerwca br. Zadanie jest podzielone na cztery odcinki realizacyjne drogi S10. Droga o łącznej długości ok. 50 km, łącząca dwa największe miasta województwa, powstanie do 2026 r. Jako pierwszy ruszył przetarg na odcinek  Bydgoszcz Południe - Emilianowo. Następnie na S10 Solec - Toruń Zachód. Z kolei 7 lipca rozpoczął się przetarg na fragment Emilianowo – Solec.

Przypomnijmy, trasa pomiędzy Bydgoszczą i Toruniem pierwotnie miała powstać w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Jednak w czerwcu 2020 r. Rada Ministrów zwiększyła limit wydatków przewidzianych na realizację Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) o ponad 21 mld zł. Pieniądze te mają trafić między innymi na budowę dróg ekspresowych S6 od Koszalina do obwodnicy Trójmiasta oraz S10 Toruń - Bydgoszcz, które planowano zrealizować w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego (PPP).  

S6 przez Pomorze: trzy odcinki w budowie, pięć w projektowaniu, dwa przed umową

 

Realizacja drogi ekspresowej S10 Bydgoszcz – Toruń w podziale na zadania:

  1. S19 Bydgoszcz Południe - Emilianowo

    Pierwszy odcinek S10 prowadzi od węzła Bydgoszcz Południe do węzła Emilianowo. Zadanie obejmuje budowę 8,9 km drogi ekspresowej wraz z nowym węzłem Emilianowo oraz dwoma Miejscami Obsługi Podróżnych. Rozbudowany zostanie także 5,4 km odcinek drogi krajowej nr 25, na którym powstaną dwa nowe węzły - Zielona i Brzoza. Węzeł Emilianowo zapewni dojazd do planowanego niedaleko terminalu intermodalnego oraz dojazd do Bydgoskiego Parku Przemysłowo-Technologicznego.

    28 lipca 2021 r. - termin składania ofert w przetargu na S10 Bydgoszcz Południe - Emilianowo wraz z rozbudową DK25 w Brzozie 

  2. S10 Emilianowo – Solec Kujawski

    Odcinek S10 Emilianowo - Solec będzie miał długość dokładnie 8,64 km długości. Droga rozpocznie się na wschód od planowanego węzła Emilianowo i prowadzi w kierunku Torunia do Solca Kujawskiego, kończąc się przed planowanym węzłem Solec. W ramach tej inwestycji powstanie również Obwód Utrzymania Drogi oraz nowy węzeł Makowiska. Odcinek będzie stanowił szybkie połączenie Bydgoskiego Parku Przemysłowo-Technologicznego z Solcem Kujawskim.

    11 sierpnia 2021 r. - termin składania ofert w przetargu na S10 Emilianowo – Solec

  3. S10 Solec - Toruń Zachód

    Odcinek będzie miał długość 21,2 km. Droga rozpocznie się na południe od miejscowości Solec Kujawski nowym węzłem Solec. Dalej pobiegnie na południowy wschód wzdłuż linii kolejowej, kończąc się kilometr przed węzłem Toruń Zachód. W trakcie budowy powstaną m.in. nowe przejście dla zwierząt dużych nad drogą i torami kolejowymi oraz dwa Miejsca Obsługi Podróżnych na wysokości miejscowości Cierpice.

    4 sierpnia 2021 r. - termin składania ofert w przetargu na S10 Solec - Toruń Zachód 

  4. S10 Toruń Zachód - Toruń Południe

    Odcinek będzie miał długość niemal 12 km. Rozpocznie się na wschód od istniejącego węzła Toruń Zachód i prowadzić będzie w znacznej mierze śladem pasa rezerwowego, pozostawionego przed laty przy budowie S10 południowej obwodnicy Torunia. Droga biegnąć będzie w kierunku węzła Toruń Południe, gdzie kierowcy wjeżdżają na autostradę A1. W ramach budowy powstaną również dwa zupełnie nowe węzły. Pierwszy to Toruń Podgórz w miejscu obecnego wiaduktu będącego przedłużeniem ul. Drzymały, prowadzącej na poligon wojskowy. Drugi to węzeł Toruń Czerniewice, który ułatwi kierowcom wjazd na S10 oraz A1 z drogi krajowej nr 91 (ul. Łódzka).

    18 sierpnia 2021 r. - termin składania ofert w przetargu na S10 Toruń Zachód – Toruń Południe.

Droga ekspresowa S10 przez Włocławek. Taki wariant GDDKIA uznaje za najkorzystniejszy

S10 Bydgoszcz – Toruń w zgodzie ze środowiskiem

Ogłoszenie czterech przetargów jest możliwe dzięki zakończeniu trwającej od marca 2020 r. procedury rozpatrywania odwołań od wydanej decyzji środowiskowej. Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska (GDOŚ), decyzją z 4 czerwca 2021 r., wprowadził szereg zmian do wydanej przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Bydgoszczy decyzji środowiskowej z 24 lutego 2020 r.  

GDDKiA została zobowiązana do wykonania dodatkowych trzech górnych przejść dla zwierząt dużych, a także kilku przepustów dla małych zwierząt. Jedno z górnych przejść przebiegać będzie nie tylko nad S10, ale też nad znajdującą się obok linią kolejową. Oprócz tego zwiększone zostały parametry przejścia dla zwierząt zintegrowanego ze Strugą Młyńską w okolicy Solca Kujawskiego oraz przejścia dla zwierząt w miejscu przekroczenia Strugi.     

Decyzja GDOŚ poszerzyła również wskazany w decyzji środowiskowej zakres kompensacji przyrodniczej, w tym zwiększyła liczbę budek lęgowych dla ptaków i skrzynek rozrodczych dla nietoperzy. Zobowiązuje inwestora również do wykonania dodatkowego siedliska zastępczego dla płazów i nakłada obowiązek wykonania mikrosiedlisk dla gadów.  

Zgodnie z decyzją GDOŚ, przed rozpoczęciem realizacji przedsięwzięcia konieczne będzie przeprowadzenie ponownej inwentaryzacji przyrodniczej, w tym m.in. całorocznej inwentaryzacji ssaków kopytnych i wilków, ptaków oraz inwentaryzacji wiosennych tras migracji płazów.   

Ponadto poprzez zakaz lokalizowania zbiorników retencyjnych na terenach ochronnych ujęć wody, konieczna jest zmianya systemu odwodnienia na części zakresu zadania - w rejonie obwodnicy Torunia i w niewielkim stopniu w rejonie Solca Kujawskiego.    

Szacunkowy dodatkowy koszt robót budowalnych wynikających z decyzji GDOŚ wynosi ponad 220 mln zł.  

Dzięki wybudowaniu całej S10 Bydgoszcz - Toruń, ruch tranzytowy z mocno obciążonej obecnej drogi krajowej nr 10 zostanie przeniesiony na nowoczesną i bezpieczną drogę szybkiego ruchu. Jednocześnie poprawi się też dojazd z Bydgoszczy do autostrady A1, a z Torunia do portu lotniczego w Bydgoszczy i drogi ekspresowej S5. 

Droga ekspresowa S10 na obwodnicy Wyrzyska - będzie... za kilka lat

Droga ekspresowa S10 stanowi jedno z głównych połączeń drogowych Polski i jest elementem transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T. W docelowym kształcie S10 połączy Szczecin, Piłę, Bydgoszcz, Toruń, Płońsk, kończąc się na Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej. Tym samym w przyszłości będzie najszybszą drogą dojazdu ze Szczecina do Warszawy. Odcinek S10 Bydgoszcz - Toruń zlokalizowany jest w sercu województwa kujawsko-pomorskiego i połączy dwa największe jego miasta.

Trzeba dodać, że w woj. kujawsko-pomorskim przygotowywana jest realizacja odcinka drogi S10 na zachód od Bydgoszczy. 30 czerwca do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Bydgoszczy trafił o wydanie decyzji środowiskowej dla fragmentu S10 Wyrzysk – Bydgoszcz.

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S10 Jak dojadę - Bydgoszcz Jak dojadę - Toruń