Wniosek o decyzję środowiskową dla S16 Mrągowo – Ełk dopiero w 2021 r.
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2020-11-28
77-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S16 Mrągowo - Orzysz - Ełk będzie z dwoma jezdniami w obie strony, o prędkości projektowej do 100 km/h i dostosowaniu nośności do najcięższych pojazdów. Prowadzone prace planistyczne to dopiero początek drogi do realizacji zadania.
W II połowie października br. został zatwierdzony protokół z posiedzenia Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI) w sprawie przyjęcia Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami Koncepcji programowej (STEŚ-R etap I) dla budowy drogi ekspresowej S16 Mrągowo - Orzysz - Ełk.
S61 Via Baltica w woj. warmińsko-mazurskim. Ruszyła budowa odcinka przy Ełku
Komisja postanowiła przyjąć przedłożoną dokumentację oraz zarekomendować do realizacji wariant B. Uzyskał on najkorzystniejsze wyniki w kryterium „środowisko przyrodnicze i społeczne” oraz w kryterium „funkcjonalnym” obejmującym swym zakresem długość trasy, dostępność transportową oraz wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego. GDDKiA Droga w rekomendowanym wariancie przebiega na trasie Mrągowo - Kosewo - Baranowo (od strony południowej) - Mikołajki - Woźnice - Drozdowo - Orzysz (od strony północnej) - Strzelniki - Klusy - Chrzanowo - Ełk. Dostęp do drogi będzie możliwy poprzez węzły znajdujące się w następujących lokalizacjach: Baranowo, Mikołajki, Woźnice, Drozdowo, Orzysz (DK63), Strzelniki, Klusy oraz Chrzanowo. Jest to trasa o długości 77,47 km.
Mapa przebiegu drogi ekspresowej S16 Mrągowo - Orzysz - Ełk. Wybrany został wariant B. Mapa: GDDKIA
Droga S5 będzie dłuższa. Odcinki w użytkowaniu, budowie i nowe planowane
- Można obrazowo powiedzieć, że od Mrągowa nie oddalamy się bardzo od istniejącej drogi nr 16 w okolicach Kosewa, potem mijamy Baranowo od strony południowej, Mikołajki nad jeziorem Tałty, Woźnice, później Drozdowo, Orzysz od strony północnej, Strzelniki, Klusy, Chrzanowo i Ełk – mówi Mirosław Nicewicz, dyrektor GDDKiA w Olsztynie.
Kolejnym krokiem będzie złożenie wniosku o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU) dla tej inwestycji. - Pierwotnie planowaliśmy złożyć ten wniosek jeszcze w październiku, jednak konieczność wprowadzenia w materiałach do wniosku o DŚU korekt wynikających z uwag zawartych w protokole KOPI przesuwa ten termin na początek przyszłego roku – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia (tzw. decyzji środowiskowej) zostanie dołączony raport o oddziaływaniu na środowisko. Jak zapewnia GDDKIA w opracowaniu dokonano szczegółowych prognoz oddziaływania budowy drogi ekspresowej S16 na jakość wód i powietrza oraz w zakresie hałasu, a także zawarto informacje na temat oddziaływania na inne komponenty środowiska (rośliny, zwierzęta, klimat, krajobraz, zdrowie i życie ludzkie). - Na podstawie wymienionych analiz wskazane zostały w raporcie proponowane rozwiązania ograniczające negatywny wpływ drogi na środowisko. Określona została m.in. lokalizacja i parametry przejść dla zwierząt, zabezpieczeń akustycznych, urządzeń ochrony wód, nasadzeń zieleni, zakres nadzoru przyrodniczego itp. Na podstawie tego raportu zostanie przeprowadzona przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie ocena oddziaływania na środowisko – wyjasniają drogowcy.
Kolejnym etapem po uzyskaniu decyzji środowiskowej będzie szczegółowy projekt techniczny jako II etap rozszerzonego Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ-R etap II). Projekt techniczny zawiera rozwiązania geometryczne dróg, konstrukcji obiektów drogowych, obiektów inżynierskich, granice terenu zajmowanego pod inwestycję oraz przedmiary robót i kosztorysy dla kluczowych elementów przedsięwzięcia. Na II etapie STEŚ-R wykonywane są także badania geologiczne dla wskazanego w DŚU przebiegu trasy.
Szacowany koszt tej inwestycji to 3 mld 700 mln złotych. Jak obiecuje resort infrastruktury, są duże szanse na znalezienie finansowania w ramach nowego programu budowy dróg krajowych z perspektywą do 2030 roku.
Budowa ekspresówki przez serce Mazur budzi dużo kontrowersji. Działacze "Ratujmy Mazury" chcą zmiany przebiegu trasy:
S16 to nie jest droga dla Mazur, to droga przez Mazury - apel o wstrzymanie prac
Przypominamy, że na terenie woj. warmińsko-mazurskiego w realizacji jest odcinek trasy Borki Wielkie Mrągowo:
PORR z umową na budowę S16 Borki Wielkie – Mrągowo
Nowa ekspresówka S16 planowana jest także na terenie woj. podlaskiego. Pobiegnie ona od Ełku do Knyszyna i połaczy drogi ekspresow S19 i S61. Trasa jest na wstępnym etapie prac przygotowawczych - trwa wybór korytarza przebiegu. Pisaliśmy o tym więcej tutaj:
S16 Ełk – Knyszyn połączy S61 z S19. Jak pobiegnie?