GDDKIA wybiera projektanta węzła A4 Kraków Południe. Nowy węzeł z Zakopianką najwcześniej za pięć lat
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2021-01-29
Węzeł Kraków Południe rozprowadza ruch pomiędzy Południową Autostradową Obwodnicą Krakowa w ciągu autostrady A4, DK7 (Zakopianką) i miastem Kraków. Według prowadzonych obserwacji natężenia ruchu, na tym odcinku autostrady przejeżdża już średnio ponad 70 tys. pojazdów na dobę. W godzinach szczytów komunikacyjnych jeden z pasów autostrady na obu jezdniach jest blokowany przez pojazdy oczekujące na włączenie się do DK7 w kierunku południowej granicy Polski (DK7 i DK47) oraz w kierunku Bielska Białej i Cieszyna (zjazd z DK7 na DK52 w Głogoczowie). Zatłoczona jest także ul. Zakopiańska, na której koncentruje się ruch z centrum miasta. Te potoki ruchu łączą się na miejskim odcinku DK7, gdzie na długości 1,3 km są cztery skrzyżowania z sygnalizacjami świetlnymi, co powoduje spiętrzenie ruchu, a kolejka samochodów czekających na zjazd z autostrady na południe Polski sięga często kilku kilometrów. Według generalnego pomiaru ruchu z 2015 r. średnio na odcinku „Zakopianki” pomiędzy Krakowem i Głogoczowem przejeżdżało średnio ponad 40 tys. pojazdów na dobę.
Poprawa płynności ruchu na węźle A4 Kraków Południe, łącznicach i DK7 możliwa jest tylko wówczas, gdy zwiększona będzie przepustowość na łącznicach autostrady z kierunku Katowic i Rzeszowa w kierunku Zakopanego. Niezbędne jest uzupełnienie węzła o brakujące łącznice Rzeszów - Centrum Krakowa oraz Centrum Krakowa - Rzeszów. Brak tych relacji skutkuje zawracaniem pojazdów na ul. Zakopiańskiej i ma negatywny wpływ na przepustowość i bezpieczeństwo ruchu. Konieczna jest także likwidacja sygnalizacji świetlnej na łącznicy oraz przebudowa skrzyżowania z sygnalizacją świetlną na ulicy Taklińskiego i Poronińskiej. W ramach rozbudowy węzła uwzględnione są: budowa estakady, ronda na skrzyżowaniu ulic Poronińskiej i Taklińskiego z ul. Zakopiańską, podziemnego przejścia dla pieszych, murów oporowych, ekranów akustycznych, dróg serwisowych oraz przebudowa łącznic. Miasto Kraków, w granicach którego zlokalizowana będzie inwestycja, deklaruje partycypację w kosztach odszkodowań i części robót. Zostanie zawarte porozumienie z Miastem w sprawie współfinansowanie tego zadania.
Zanim jednak ruszy budowa, najpierw musi powstać projekt, musza być wydane konieczne zgody i decyzje. Obecnie GDDKIA poszukuje firmy projektowej, która przygotuje inwestycję do wejścia w fazę budowy. Zakres prac projektowych obejmuje m.in. wykonanie opracowań geodezyjno-kartograficznych, geotechnicznych, geologicznych, Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R), opracowań środowiskowych, w tym materiałów do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) wraz z uzyskaniem ostateczności decyzji DŚU oraz ewentualnie raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko wymaganego do wniosku o DŚU. Wykonawca będzie musiał przygotować wielobranżowy projekt budowlany, materiały do wniosku o uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) lub pozwolenia na budowę wraz z uzyskaniem decyzji. Podczas przetargu na roboty budowlane wyłoniona w tym przetargu firma będzie odpowiadała na pytania oferentów, a w trakcie budowy sprawowała nadzór autorski.
W przetargu na opracowanie kompleksowej dokumentacji projektowej dla rozbudowy węzła autostradowego Kraków Południe, na skrzyżowaniu A4 i drogi krajowej nr 7 (Zakopianki) wpłynęły cztery oferty. Najtańszą o wartości ponad 1,57 mln zł złożyło konsorcjum MPRB (lider), Mosty Kraków oraz MP Infra (partnerzy). Najwyżej koszty przedsięwzięcia wyceniła firma Voessing Polska, na ponad 4 mln 169 tys. zł. Obecnie komisja przetargowa zajmuje się sprawdzaniem i oceną złożonych ofert. Po wyborze najkorzystniejszej i przy braku odwołań możliwe będzie podpisanie umowy. Prace przygotowawcze w przypadku rozbudowy węzła A4 Kraków Południe zaplanowane są na lata 2021-2024, a realizacja robót na lata 2025-2026.
Zniknie niebezpieczne skrzyżowanie na Zakopiance koło Myślenic
Rozbudowa węzła A4 Kraków Południe to nie jedyna inwestycja, która ma usprawnić podróżowanie po obwodnicy Krakowa i drodze krajowej nr 7 w kierunku Tatr. Dla odcinka od granicy miasta Krakowa na południe trwa już opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla rozbudowy DK7 w Libertowie. Do zakresu etapu dokumentacyjnego należy tu także uzyskanie decyzji środowiskowej i przygotowanie koncepcji programowej. Powstanie dwupoziomowy węzeł i bezkolizyjne przejście dla pieszych. Ogłoszenie przetargu w systemie projektuj i buduj planowane jest pod koniec 2021r, a zakończenie budowy w 2025 r.
Będzie dwupoziomowy węzeł na Zakopiance Kraków - Myślenice
Dzięki przebudowie węzła autostradowego i budowie tuż za nim nowego układu komunikacyjnego z węzłem w Libertowie, poprawi się płynność przejazdu i bezpieczeństwo na ważnym dla ruchu tranzytowego, turystycznego i lokalnego odcinku „Zakopianki”. W sposób kompleksowy rozwiązane zostanie rozprowadzenie ruchu, kumulującego się przed wyjazdem z Krakowa na Podhale czy dalej na Słowację.
GDDKIA: Chcemy oddać tunel na Zakopiance do końca roku
W przygotowaniu jest też rozbudowa autostradowej obwodnicy Krakowa. Drogowcy wybrali najkorzystniejszą ofertę na projekt i budowę dodatkowego pasa ruchu na autostradzie A4 od węzła Kraków Południe do wiaduktu w ciągu ul. Kąpielowej. Pisaliśmy o tym więcej tutaj:
A4 Autostradowa Obwodnica Krakowa będzie rozbudowana. Wkrótce pierwsza umowa