Nowe trasy ekspresowe na Podlasiu. Za kilka lat S61 i S19
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2019-10-24
Sieć dróg ekspresowych w województwie podlaskim rozwija się w oparciu o kilka korytarzy transportowych, w tym międzynarodowych tras via Baltica i via Carpatia. W najbliższych latach mają powstać ciągi dróg ekspresowych S61, S19 i S16.
S61 – via Baltica
W realizacji – w formie podpisanych umów z wykonawcami w systemie „Projektuj i buduj” (z dwoma wyjątkami), czy nawet już fizycznie w budowie – jest 200-kilometrowa droga ekspresowa S61. To „kręgosłup” całego międzynarodowego korytarza transportowego Via Baltica od Warszawy do Budziska (granica z Litwą). S61 przebiega przez województwo mazowieckie, podlaskie i warmińsko – mazurskie. Jedynym jej gotowym odcinkiem jest fragment obwodnicy Augustowa łączący się z oddaną do użytku 13 kwietnia bieżącego roku – obwodnicą Suwałk. Natomiast w budowie – od października ub.r. jest druga jezdnia obwodnicy Szczuczyna, od sierpnia br. 17-km odcinek Śniadowo – Łomża Południe, a od września Szczuczyn – Stawiski. Dla pozostałych odcinków wydawane są decyzję ZRID. - Do końca tego roku 2019 roku budową objętych będzie w sumie ponad 47 km drogi ekspresowej S61 w woj. podlaskim – zapowiadają drogowcy.
S61 - obwodnica Suwałk udostępniona do ruchu. ZDjecia: GDDKIA
S19 - via Carpatia
W fazie przygotowań jest droga ekspresowa S19 od Kuźnicy Białostockiej (przejście graniczne z Białorusią) – przez Białystok – Bielsk Podlaski i dalej na południe aż do Lublina. Jej podlaska część to około 175 km (licząc najkrótsze warianty), która w zależności od odcinka jest na etapie składania wniosku o decyzję środowiskową, procedowania wniosku w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska albo – jak odcinek Białystok Zachód – Ploski, ma wydaną decyzję środowiskową (14 sierpnia bieżącego roku).
Via Carpatia ominie Białystok z daleka. 40 km S19 Choroszcz – Ploski z decyzją środowiskową
S16 - połączy S61 z S19
Ostatnią częścią sieci dróg szybkiego ruchu na Podlasiu jest droga ekspresowa S16 łącząca drogę ekspresową S61 w Ełk rejonie Ełki z drogą ekspresową S19 w rejonie Białegostoku. Droga ta jest na wstępnym etapie prac przygotowawczych (projektowane są pierwsze korytarze, którymi mogłaby przebiegać, a które można byłoby poddać analizie i ocenie).
Drogi ekspresowe w woj. podlaskim: oddane (czarny), w realizacji (czerwony), planowane (niebieski). Mapa: GDDKIA
S8 - gotowy korytarz Warszawa - Białystok
Droga ekspresowa S8 łącząca Białystok z Warszawą (prawie 180 km) to pierwsza ze zrealizowanych tras ekspresowych w woj. podlaskim. Podlaski odcinek S8, od granicy z województwem mazowieckim do Białegostoku ma 77,5 km długości i ostatnie jego fragmenty zostały udostępnione kierowcom pod koniec 2017 roku.
Betonowy odcinek Wyszków – Poręba domknął drogę S8 Warszawa - Białystok
Przebudowy na DK63, DK65 i DK66
Oprócz dróg ekspresowych GDDKiA zarządza na Podlasiu przeszło 852 kilometrami dróg krajowych, które łączą najważniejsze ośrodki w województwie, niekiedy prowadzą do przejść granicznych. W ostatnim okresie sporo z nich zostało zmodernizowanych, lub jest w trakcie rozbudowy, czy przebudowy.
W 2018 roku zakończona została m.in. przebudowa 11-kilometrowego odcinka DK 65 od Moniek do Knyszyna, rozpoczęły się wtedy prace przy przebudowie DK63 „przejście przez Kolno", które zakończą się jeszcze w 2019 roku. Również bieżącym roku ruszyła modernizacja 33 km odcinka DK66 prowadzącego od Bielska Podlaskiego do przejścia granicznego z Białorusią w Połowcach oraz 3 km „przejścia przez Mońki” na DK65.
Na Podlasiu prace na ostatnim odcinku DK66 Bielsk Podlaski – granica z Białorusią
We wrześniu br. rozpoczęła się rozbudowa drogi krajowej nr 63 na blisko 8-kilometrowym odcinku Wygoda – Zambrów oraz blisko 3-kilometrowego „przejścia przez Szepietowo, czyli drogi krajowej nr 66.W planach jest jeszcze m.in. 4-kilometrowe „przejście przez Wysokie Mazowieckie” oraz przebudowa drogi krajowej nr 63 na odc. Grochy - Pogorzele - Przeździecko – Mroczki, o długości 4,3 km.