Podlaskie odcinki S61 i S19 wreszcie w realizacji. S16 i obwodnice w przygotowaniu
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2021-01-05
S61 – odcinki gotowe i w budowie
Od połowy maja 2020 roku kierowcy korzystają z rozbudowanej o drugą jezdnię obwodnicy Szczuczyna. Dzięki temu Via Baltica wydłużyła się o kolejne 8 km, co w połączeniu z oddaną w 2019 roku obwodnicą Suwałk oraz w 2014 roku fragmentem obwodnicy Augustowa, daje około 33,5 km S61 w użytkowaniu.
Trwa realizacja pozostałej części drogi ekspresowej S61. Na terenie województwa podlaskiego i części mazowieckiego, w budowie jest jeszcze ponad 82,8 kilometra S61 (odcinki: Śniadowo - Łomża Południe, Łomża Południe - Łomża Zachód, węzeł Kolno - Stawiski i Stawiski - Szczuczyn oraz Suwałki - Budzisko).
Można budować obwodnicę Łomży w ciągu S61
Kolejny plac budowy na S61 to odcinek Łomża Zachód - węzeł Kolno o długości 12,9 km, który został w grudniu ubiegłego roku przekazany wykonawcy. Z kolei fragment Podborze - Śniadowo (o dł. 19,5 km) jest w trakcie uzyskiwania decyzji o realizacji inwestycji drogowej (ZRID).
Według harmonogramu, w drugiej połowie tego roku powinny być otwarte trzy odcinki drogi S61 o łącznej długości ponad 51 km (Śniadowo - Łomża Południe, węzeł Kolno - Stawiski i Stawiski - Szczuczyn).
Przygotowanie i budowa nowych dróg w 2021. Jakie odcinki będą oddane, czego zabraknie?
Wystartowały przetargi i umowy na „projektuj i buduj” dla S19
Rok 2020 był przełomowym dla budowy drogi ekspresowej S19 na Podlasiu. Ruszyło aż 10 przetargów na kolejne fragmenty S19 (i dróg powiązanych) o łącznej długości ok. 151 km (długość wszystkich dróg realizowanych w ramach zadania). Z tego 134 km samej S19 jako dwujezdniowej ekspresówki i ok. 17 km dróg krajowych nr 65 i 66 w klasie GP (ruch główny przyspieszony).
Pierwsze przetargi na trzy odcinki S19 wokół Białegostoku i na południe od miasta (ponad 37 km „eski” i prawie 14 km DK65 w kategorii GP) zakończyły się w listopadzie i grudniu podpisaniem umów z wykonawcami w systemie Projektuj i buduj, co de facto oznacza rozpoczęcie realizacji tej części S19 (odc.: Białystok Zachód - Księżyno, Księżyno - Białystok Południe z budową DK65 do Grabówki oraz Białystok Południe – Ploski).
Rok 2021 pod znakiem przetargów na S19, S17, S6 i S10
Mapa stanu budowy drog ekspresowych w woj. podlaskim (czarnny - w użytkowaniu, czerwony - budowa, zielony - przetarg, niebieski - przygotowanie). Mapa: GDDKIA
Północna obwodnica Białegostoku
- 9 marca 2020 do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych na odcinek drogi ekspresowej S19 od Sokółki do Dobrzyniewa Dużego. To tzw. wariant 5, prowadzący „eskę” - w przybliżeniu - po śladzie istniejącej DK19 na odcinku Sokółka - obwodnica Wasilkowa – przypominają drogowcy.
Dzięki takiemu przebiegowi S19 realnym staje się powstanie bliskiej, północnej obwodnicy Białegostoku, która przejmie ruch tranzytowy pomiędzy miastem a przejściem granicznym w Kuźnicy oraz ruch z DK8 na kierunku do i z Augustowa, wyprowadzając go na drogę ekspresową S8 na węźle Białystok Zachód.
Oznacza to istotne odciążenie tzw. Trasy Generalskiej w granicach Białegostoku. Długość drogi ekspresowej S19 we wnioskowanym wariancie 5 wynosi ok. 44 km. Jak informuje GDDKIA, podstawowym założeniem przy wytyczaniu tego przebiegu trasy było wykorzystanie na odcinku Sokółka - Wasilków - w. Białystok Północ (dawniej w. Sochonie) w możliwie największym stopniu korytarza istniejącej drogi krajowej nr 19.
W planach S16 Ełk - Knyszyn
Jedną z rozpoczynających się inwestycji w województwie podlaskim (ale i częściowo w woj. warmińsko-mazurskim) jest odcinek drogi ekspresowej S16, która połączy Ełk z Knyszynem koło Białegostoku oraz drogi ekspresowe S19 i S61.
S16 Ełk – Knyszyn połączy S61 z S19. Jak pobiegnie?
W 2020 roku wykonane zostało Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z materiałami do decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych dla tej drogi. Analizowane były ostatecznie 3 warianty, wszystkie położone wzdłuż istniejącej DK65 Białystok - Ełk, od Knyszyna do węzła Guty na S61 (na północny wschód od obwodnicy Szczuczyna). Przygotowana dokumentacja została przedstawiona społeczeństwu w ramach tzw. spotkań informacyjnych oraz zorganizowanej przez GDDKiA Podlaskiej Debaty Drogowej.
Zdecydowana większość (ponad 90 proc.) opinii i wniosków sprzeciwia się przebiegowi drogi S16 przez Biebrzański Park Narodowy w rejonie Osowca. Z tego względu będą prowadzone prace przygotowawcze obejmujące 2 korytarze – oprócz opracowanego już korytarza Knyszyn - Ełk, we wrześniu rozpoczęły się prace nad korytarzem Knyszyn - Raczki po DK8 (we wrześniu ruszyła roczna inwentaryzacją przyrodnicza). W tym roku rozpocznie się kolejny cykl spotkań informacyjnych, tym razem dla korytarza Knyszyn - Korycin - Raczki (przejście Biebrzy w rejonie Sztabina). Po zakończeniu ww. prac opracowany zostanie m.in. raport oddziaływania na środowisko dla dwóch korytarzy: Knyszyn - Ełk (przejście Biebrzy w rejonie Osowca) oraz Knyszyn - Korycin - Raczki (przejście Biebrzy w rejonie Sztabina). Wówczas można będzie wskazać korytarz optymalny.
Program 100 obwodnic w woj. podlaskim
W 2020 roku ruszyły przetargi na projekt i budowę obwodnic Suchowoli oraz Sztabina w ciągu drogi krajowej nr 8. Obwodnica Suchowoli będzie miała 15,1 km długości, natomiast Sztabina - 4,23 km. Oba odcinki zostaną wybudowane jako jednojezdniowa droga klasy GP.
W ramach rządowego Programu 100 obwodnic w woj. podlaskim powstaną jeszcze obwodnice: Białobrzeg, Augustowa i Zambrowa, które obecnie są na etapie prac przygotowawczych.
- W przypadku obwodnicy Zambrowa ogłosiliśmy w grudniu przetarg na opracowanie uproszczonego Studium korytarzowego wraz z rozszerzonym Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym (tzw. STEŚ-R), w wyniku którego uzyskamy dokumentację umożliwiającą ogłoszenie przetargu na projekt i budowę obwodnicy w ciągu dróg krajowych nr 63 i nr 66 – dodają drogowcy.