1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Podlaskie odcinki S61 i S19 wreszcie w realizacji. S16 i obwodnice w przygotowaniu

Podlaskie odcinki S61 i S19 wreszcie w realizacji. S16 i obwodnice w przygotowaniu

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2021-01-05
Podlaskie odcinki S61 i S19 wreszcie w realizacji. S16 i obwodnice w przygotowaniu
Podlaska S61 w budowie, w 2020 r ruszyły przetargi na odcinki S19 Via Carpatia. Zdjęcia: GDDKIA
Miniony rok okazał się przełomowym dla dwóch dużych projektów drogowych w województwie podlaskim. Mowa o drogach ekspresowych S61 i S19 leżących w ciągu międzynarodowych korytarzy via Batica i via Carpatia. W realizacji są już wszystkie podlaskie odcinki S61, a w procedurach przetargowych – większa część S19 (10 odcinków). Z pierwszych nowych odcinków skorzystamy już w tym roku. W przygotowaniu jest też nowa trasa S16, która połączy Ełk z Knyszynem koło Białegostoku oraz S19 i S61.

S61 – odcinki gotowe i w budowie

Od połowy maja 2020 roku kierowcy korzystają z rozbudowanej o drugą jezdnię obwodnicy Szczuczyna. Dzięki temu Via Baltica wydłużyła się o kolejne 8 km, co w połączeniu z oddaną w 2019 roku obwodnicą Suwałk oraz w 2014 roku fragmentem obwodnicy Augustowa, daje około 33,5 km S61 w użytkowaniu.

Trwa realizacja pozostałej części drogi ekspresowej S61. Na terenie województwa podlaskiego i części mazowieckiego, w budowie jest jeszcze ponad 82,8 kilometra S61 (odcinki: Śniadowo - Łomża Południe, Łomża Południe - Łomża Zachód, węzeł Kolno - Stawiski i Stawiski - Szczuczyn oraz Suwałki - Budzisko).

Można budować obwodnicę Łomży w ciągu S61

Kolejny plac budowy na S61 to odcinek Łomża Zachód - węzeł Kolno o długości 12,9 km, który został w grudniu ubiegłego roku przekazany wykonawcy. Z kolei fragment Podborze - Śniadowo (o dł. 19,5 km) jest w trakcie uzyskiwania decyzji o realizacji inwestycji drogowej (ZRID).

Według harmonogramu, w drugiej połowie tego roku powinny być otwarte trzy odcinki drogi S61 o łącznej długości ponad 51 km (Śniadowo - Łomża Południe, węzeł Kolno - Stawiski i Stawiski - Szczuczyn).

Przygotowanie i budowa nowych dróg w 2021. Jakie odcinki będą oddane, czego zabraknie?

Wystartowały przetargi i umowy na „projektuj i buduj” dla S19

Rok 2020 był przełomowym dla budowy drogi ekspresowej S19 na Podlasiu. Ruszyło aż 10 przetargów na kolejne fragmenty S19 (i dróg powiązanych) o łącznej długości ok. 151 km (długość wszystkich dróg realizowanych w ramach zadania). Z tego 134 km samej S19 jako dwujezdniowej ekspresówki i ok. 17 km dróg krajowych nr 65 i 66 w klasie GP (ruch główny przyspieszony).

Pierwsze przetargi na trzy odcinki S19 wokół Białegostoku i na południe od miasta (ponad 37 km „eski” i prawie 14 km DK65 w kategorii GP) zakończyły się w listopadzie i grudniu podpisaniem umów z wykonawcami w systemie Projektuj i buduj, co de facto oznacza rozpoczęcie realizacji tej części S19 (odc.: Białystok Zachód - Księżyno, Księżyno - Białystok Południe z budową DK65 do Grabówki oraz Białystok Południe – Ploski).

Rok 2021 pod znakiem przetargów na S19, S17, S6 i S10


Mapa stanu budowy drog ekspresowych w woj. podlaskim

Mapa stanu budowy drog ekspresowych w woj. podlaskim (czarnny - w użytkowaniu, czerwony - budowa, zielony - przetarg, niebieski - przygotowanie). Mapa: GDDKIA

Północna obwodnica Białegostoku

- 9 marca 2020 do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych na odcinek drogi ekspresowej S19 od Sokółki do Dobrzyniewa Dużego. To tzw. wariant 5, prowadzący „eskę” - w przybliżeniu - po śladzie istniejącej DK19 na odcinku Sokółka - obwodnica Wasilkowa – przypominają drogowcy.

Dzięki takiemu przebiegowi S19 realnym staje się powstanie bliskiej, północnej obwodnicy Białegostoku, która przejmie ruch tranzytowy pomiędzy miastem a przejściem granicznym w Kuźnicy oraz ruch z DK8 na kierunku do i z Augustowa, wyprowadzając go na drogę ekspresową S8 na węźle Białystok Zachód.

Oznacza to istotne odciążenie tzw. Trasy Generalskiej w granicach Białegostoku.   Długość drogi ekspresowej S19 we wnioskowanym wariancie 5 wynosi ok. 44 km. Jak informuje GDDKIA, podstawowym założeniem przy wytyczaniu tego przebiegu trasy było wykorzystanie na odcinku Sokółka - Wasilków - w. Białystok Północ (dawniej w. Sochonie) w możliwie największym stopniu korytarza istniejącej drogi krajowej nr 19.

W planach S16 Ełk - Knyszyn

Jedną z rozpoczynających się inwestycji w województwie podlaskim (ale i częściowo w woj. warmińsko-mazurskim) jest odcinek drogi ekspresowej S16, która połączy Ełk z Knyszynem koło Białegostoku oraz drogi ekspresowe S19 i S61.

S16 Ełk – Knyszyn połączy S61 z S19. Jak pobiegnie?

W 2020 roku wykonane zostało Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z materiałami do decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych dla tej drogi. Analizowane były ostatecznie 3 warianty, wszystkie położone wzdłuż istniejącej DK65 Białystok - Ełk, od Knyszyna do węzła Guty na S61 (na północny wschód od obwodnicy Szczuczyna). Przygotowana dokumentacja została przedstawiona społeczeństwu w ramach tzw. spotkań informacyjnych oraz zorganizowanej przez GDDKiA Podlaskiej Debaty Drogowej.

Zdecydowana większość (ponad 90 proc.) opinii i wniosków sprzeciwia się przebiegowi drogi S16 przez Biebrzański Park Narodowy w rejonie Osowca. Z tego względu będą prowadzone prace przygotowawcze obejmujące 2 korytarze – oprócz opracowanego już korytarza Knyszyn - Ełk, we wrześniu rozpoczęły się prace nad korytarzem Knyszyn - Raczki po DK8 (we wrześniu ruszyła roczna inwentaryzacją przyrodnicza). W tym roku rozpocznie się kolejny cykl spotkań informacyjnych, tym razem dla korytarza Knyszyn - Korycin - Raczki (przejście Biebrzy w rejonie Sztabina). Po zakończeniu ww. prac opracowany zostanie m.in. raport oddziaływania na środowisko dla dwóch korytarzy: Knyszyn - Ełk (przejście Biebrzy w rejonie Osowca) oraz Knyszyn - Korycin - Raczki (przejście Biebrzy w rejonie Sztabina). Wówczas można będzie wskazać korytarz optymalny.

Program 100 obwodnic w woj. podlaskim

W 2020 roku ruszyły przetargi na projekt i budowę obwodnic Suchowoli oraz Sztabina w ciągu drogi krajowej nr 8. Obwodnica Suchowoli będzie miała 15,1 km długości, natomiast Sztabina - 4,23 km. Oba odcinki zostaną wybudowane jako jednojezdniowa droga klasy GP. 

W ramach rządowego Programu 100 obwodnic w woj. podlaskim powstaną jeszcze obwodnice: Białobrzeg, Augustowa i Zambrowa, które obecnie są na etapie prac przygotowawczych.

- W przypadku obwodnicy Zambrowa ogłosiliśmy w grudniu przetarg na opracowanie uproszczonego Studium korytarzowego wraz z rozszerzonym Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym (tzw. STEŚ-R), w wyniku którego uzyskamy dokumentację umożliwiającą ogłoszenie przetargu na projekt i budowę obwodnicy w ciągu dróg krajowych nr 63 i nr 66 – dodają drogowcy.

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S16 Utrudnienia na drodze S19 Jak dojadę - Białystok Jak dojadę - Łomża