S6 na Pomorzu najwcześniej w 2025 r. Przetarg na S6 Słupsk – Lębork anulowany
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2020-07-23
Zamieszania z przetargami na realizację ekspresowej trasy S6 ciąg dalszy
Po raz kolejny zmieniła się koncepcja budowy drogi ekspresowej S6 na odcinku Koszalin - Bożepole Wielkie oraz Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej. Odcinki będą realizowane przez państwo. Pierwsze przetargi na brakujące odcinki drogi S6 będą ogłoszone w III kwartale tego roku. Chodzi o odcinki, które mają być realizowane w formule “Projektuj i buduj”. Postepowania na odcinki „do budowy” mają ruszyć dopiero w III kwartale 2021 roku.
- Przygotowujemy się do realizacji S6 na odcinku Koszalin - Bożepole Wielkie oraz Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej. Zamiast w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego (PPP), zgodnie z uchwałą Rady Ministrów, droga będzie budowana z budżetu państwa. Środki na budowę S6 będą pochodziły z Krajowego Funduszu Drogowego. Planowane jest wystąpienie o dofinansowanie tej inwestycji ze środków Unii Europejskiej w ramach nowej perspektywy finansowej. Budowa całej drogi ekspresowej S6 wzdłuż wybrzeża Bałtyku zakończy się w 2025 roku - zapowiada resort infrastruktury.
Na budowę S6 przeznaczono dodatkowo 9,1 mld zł:
- obwodnica Metropolii Trójmiejskiej, 31,7 km, ok. 2,2 mld zł,
- odc. Lębork – DK 6, 22 km, ok. 1,4 mld zł,
- Koszalin – Słupsk, 46,2 km, ok. 2,6 mld zł,
- Słupsk – Lębork, 49,6 km, ok. 2,9 mld zł.
Rząd obiecuje miliardy na budowę ekspresówek w tym S6, S10, S8 i S5
Pierwotny przetarg na budowę S6 został ogłoszony jeszcze w 2015 r. jako postępowanie dwuetapowe. Drogowcy anulowali poprzednie przetargi, w 2019 roku unieważnili przetarg na odcinek Koszalin – Słupsk, a teraz na Słupsk – Lębork. Jak tłumaczą z uwagi na brak zakończonego procesu przygotowawczego dla części odcinków tej trasy (brak wiążących decyzji środowiskowych dla obwodnicy Słupska oraz obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej) oraz niewystarczające środki do zrealizowania wszystkich zadań ujętych w PBDK, w 2017 r. zdecydowano o realizacji tych zadań w formule partnerstwa publiczno–prywatnego. Realizacja inwestycji w tej formule wymagała wyjaśnienia kwestii technicznych związanych z zakończeniem uzyskiwania wiążących decyzji administracyjnych. Oznaczało to techniczną konieczność unieważnienia postępowań przetargowych z uwagi na niemożność ich rozstrzygnięcia w przewidywanych ramach czasowych.
- Poprzednie przetargi były dwuetapowe, ograniczone, gdzie w pierwszym etapie przeprowadzaliśmy prekwalifikację wykonawców. Dodatkowo w związku ze znacznym upływem czasu zmianie uległa sytuacja podmiotowa wykonawców ubiegających się wówczas o zamówienie. Nowe przetargi, tak jak wszystkie ogłaszane obecnie na nowych zasadach, będą postępowaniami jednoetapowymi – wyjaśniają.
S6 Koszalin – Słupsk przetarg na „buduj” ruszy za rok
Dla odcinków przyszłej S6 na wschód od Koszalina do początku obwodnicy Słupska, o długości ponad 46 km, opracowywany jest obecnie projekt budowlany. Ten fragment będzie realizowany w formule tradycyjnej, po uzyskaniu przez GDDKiA decyzji ZRID. - Przetargi na wyłonienie wykonawców prac budowlanych planowane są w III kwartale 2021 roku, tak by realizacja zakończyła się w 2025 roku – informuje GDDKIA.
Taka będzie S6 - Obwodnica Matropolitalna Trójmiasta
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej - droga ekspresowa S6. Wizualizacje: GDDKIA
S6 Lębork – Bożepole Wielkie i Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej – przetarg na „projektuj i buduj w 2020 roku
W 2025 roku ma też zakończyć się realizacja pozostałej części S6 w województwie pomorskim, która będzie prowadzona w formule „Projektuj i buduj”. Dla odcinków trasy S6 od Lęborka do Bożegopola Wielkiego oraz Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej przetargi na wyłonienie wykonawców prac projektowych i budowlanych mają ruszyć w III kwartale tego roku, z kolei na S6 Słupsk – Lębork do końca br.
Droga ekspresowa S6 – odcinki oddane, w budowie, w przetargu
Obecnie kierowcy mają do dyspozycji część drogi ekspresowej, od węzła z S3 Goleniów Północ do węzła Koszalin Północ w woj. zachodniopomorskim o długości ponad 95 km. Trwa przebudowa wspólnego odcinka S3 i S6, pomiędzy węzłami Goleniów Północ i Rzęśnica.
Droga ekspresowa S6 w woj. zachodniopomorskim. Zdjęcia: GDDKIA
A6 Szczecin Kijewo w budowie. Zamknięty pas w kierunku Kołbaskowa
Docelowo jednak droga S6 będzie pod Goleniowem przecinać S3 i biec po północno-zachodniej stronie Szczecina, by włączyć się do A6 na węźle Szczecin Zachód. Dla około 52 km nowej drogi – Zachodniej Obwodnicy Szczecina powstaje koncepcję programową.
S6 Zachodnia Obwodnica Szczecina: Tunel pod Odrą będzie dłuższy
Jeszcze do końca tego roku drogowcy chcą ogłosić przetarg na realizację blisko 8-kilometrowego odcinka od końca obwodnicy Koszalina do końca obwodnicy Sianowa. To odcinek, na którym wystąpiły odmienne warunki geologiczne w postaci podziemnego jeziora ulokowanego poniżej poziomu prowadzonych badań geologicznych. Opracowano już dokumentację i złożono wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Trwa jeszcze aktualizacja projektu pod planowany węzeł Gorzebądz.
W budowie ponad 40 km trasy S6 do Gdyni
W budowie jest ponad 40-kilometrowy odcinek S6 pomiędzy węzłami Bożepole Wielkie i Gdynia Wielki Kack. Trasę ze względu na długość podzielono na trzy odcinki realizacyjne: Bożepole Wielkie - Luzino, Luzino - Szemud oraz Szemud - Gdynia. Obecnie prowadzone są prace ziemne, przy usuwaniu kolizji z sieciami teletechnicznymi, a także przy obiektach mostowych, gdzie montowane są już pierwsze belki ustrojów nośnych. Ponadto pojawił się pierwszy fragment przyszłej drogi ekspresowej z nawierzchnią bitumiczną. Pierwsze samochody pojadą po niej pod koniec 2021 r.