1. Strona główna
  2. Informacje
  3. S61 Obwodnica Łomży z mostem na Narwi w ręce Intercoru

S61 Obwodnica Łomży z mostem na Narwi w ręce Intercoru

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2022-03-25
S61 Obwodnica Łomży z mostem na Narwi w ręce Intercoru
S61 Obwodnica Łomży - w maju umowa z nowym wykonawcą prac. Zdjęcia: GDDKIA
Prawie 13-kilometrowy odcinek obwodnicy Łomży, drogi ekspresowej S61 od węzła Łomża Zachód do węzła Kolno, wraz z mostem nad Narwią wybuduje Intercor. Ofertę tej firmy drogowcy uznali za najkorzystniejszą. To już kolejne podejście do realizacji zadania, części trasy Via Baltica.

Oferta firmy Intercor została uznana za najkorzystniejszą w przetargu, który wyłoni nowego wykonawcę odpowiedzialnego za realizację obwodnicy Łomży po odstąpieniu GDDKiA od umowy z włoską firmą TOTO (oferta 525,6 mln zł).

Trasa Via Baltica coraz dłuższa. Budowa nowych odcinków S61 - kiedy otwarcie?

Zadaniem nowego wykonawcy będzie dokończenie projektowania oraz optymalizacja wykonanych wcześniej projektów wraz z wybudowaniem niemal 13 km drogi ekspresowej S61, obwodnicy Łomży. Odcinek jest częścią międzynarodowej trasy Via Baltica. Ma to być dwujezdniowa droga ekspresowa z dwoma pasami ruchu w każdą stronę. Wybudowane zostaną trzy węzły drogowe: Łomża Zachód, Nowogród i Łomża Północ oraz nowy, 1200-metrowy most nad doliną Narwi.   

Inwestycja obejmuje też budowę dodatkowych jezdni, chodników, ciągów pieszo-rowerowych czy dróg rowerowych. Przewidziano także urządzenia ochrony środowiska: ekrany akustyczne i przeciwolśnieniowe, urządzenia oczyszczające, takie jak separatory oraz przejścia dla zwierząt.

W ramach zadania powstanie również nowy fragment jednojezdniowej DK64 na odcinku od węzła Łomża Północ do Elżbiecina o długości prawie 7 km. Odcinek DK64 będzie miał jedną jezdnię, a skrzyżowania w postaci rond zbudowane zostaną w rejonie miejscowości Marianowo (z istniejącą DK61) oraz w rejonie miejscowości Elżbiecin (z istniejącą DK64).

20 km drogi ekspresowej S61 połączyło dwa województwa

Mapa drogi ekspresowej S61 - obwodnica Łomży w przetarguMapa drogi ekspresowej S61 - obwodnica Łomży w przetargu. Mapa: GDDKIA

Jak przypominają drogowcy, poprzedni wykonawca zrealizował większość prac projektowych, a 12 listopada 2020 r. uzyskał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Potem jednak nie poczynił żadnych postępów w zakresie przygotowania frontu robót i mimo wezwań do rozpoczęcia konkretnie wskazanych prac - robót nie rozpoczął.

W maju 2021 r. GDDKIA odstąpiła od umowy i w lipcu ogłosiła nowy przetarg. W połowie grudnia 2021 r. na wykonawcę wyłoniono konsorcjum NDI (lider), NDI SOPOT i B4 (partnerzy), które prace wyceniło na 660 mln zł. Niestety i na tym etapie pojawiły się niespodziewane problemy po stronie wykonawcy.

- Jednym z warunków przetargu było posiadanie doświadczenia polegającego na przebudowie i budowie drogi o klasie GP (droga główna ruchu przyspieszonego), dwujezdniowej, o wartości robót powyżej 200 mln zł. Konsorcjum NDI powołało się na doświadczenie w zakresie wykonywania robót drogowych przez tzw. Podmiot Udostępniający Zasoby, tj. SP ”Sine Midas Stroy” z siedzibą w Kazachstanie. Niespodziewanie, 12 stycznia 2022 r. firma ta powiadomiła GDDKiA o odwołaniu swojego oświadczenia o udostępnieniu zasobów konsorcjum NDI, co miało mieć związek ze stanem wyjątkowym wprowadzonym w Kazachstanie – wyjaśniają drogowcy.

Konsorcjum NDI nie było w stanie samodzielnie spełnić wymogu doświadczenia przy wykonywaniu robót drogowych postawionego w postępowaniu przetargowym. W związku z tym, 21 stycznia br. GDDKiA unieważniła wybór oferty konsorcjum NDI.

Czterech z siedmiu wykonawców biorących udział w przetargu przedłużyło termin związania ofertą. Były to firmy: Intercor, Budimex, Polaqua i Strabag. W zaistniałej sytuacji GDDKiA postanowiła przystąpić do badania kolejnej najwyżej ocenionej oferty.

- Najwyżej ocenioną ofertę złożyło Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor z Zawiercia. W toku weryfikacji, wykonawca wykazał spełnienie warunków udziału w postępowaniu i potwierdził brak podstaw do wykluczenia. 23 marca 2022 r. oferta Intercoru została uznana za najkorzystniejszą. Realizację inwestycji firma wyceniła na 713,4 mln zł. Kwota ta mieści się w budżecie GDDKiA na to zadanie – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Do 4 kwietnia bieżącego roku pozostałe firmy biorące udział w przetargu mogą złożyć odwołania. Poprawność przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego jest standardowo kontrolowana przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Jeżeli odwołań nie będzie, podpisanie umowy z wykonawcą powinno nastąpić w maju tego roku.

Budowa dróg w Polsce. Start sezonu budowlanego i nowe drogi w 2022 roku

W nowym przetargu GDDKIA wymaga, aby prace projektowe (w zakresie optymalizacji i wykonania brakującej dokumentacji projektowej) oraz roboty wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie zostały ukończone w terminie nie dłuższym niż 30 miesięcy od daty zawarcia umowy. Wybrany oferent zadeklarował skrócenie tego okresu o 3 miesiące w ramach kryteriów pozacenowych. Do czasu objętego projektowaniem wlicza się okresy zimowe (tj. od 16 grudnia do 15 marca), natomiast nie wlicza się ich do etapu robót budowlanych. Oznacza to, że obwodnica Łomży powinna być oddana do użytku w maju 2025 roku.

Co ważne, przetarg zakłada kilka istotnych etapów realizacji umowy, tzw. kamieni milowych. Jednym z nich jest wybudowanie węzła Łomża Zachód w terminie 9 miesięcy od podpisania umowy (w przypadku podpisania umowy w maju uwzględnić należy dodatkowo jeden okres zimowy). Umożliwi to podłączenie do węzła, gotowego już, przeszło 7-kilometrowego odcinka S61 Łomża Południe - Łomża Zachód. Obecnie jest on nieużywany, właśnie ze względu na brak węzła Łomża Zachód. Według harmonogramu nastąpi to w maju 2023 r.

Innym ważnym elementem jest udostępnienie do ruchu minimum jednej jezdni S61 (w przekroju 1x2) na całej długości trasy głównej. Pierwsi kierowcy mogliby przejechać obwodnicą Łomży w połowie 2024 roku.

Realizacja S61 Łomża Zachód - Kolno, tak jak pozostałych odcinków pomiędzy Podborzem a Stawiskami, jest współfinansowana z Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S61 Jak dojadę - Łomża