Trzeci pas na A4 Wrocław – Tarnów na rządowej liście życzeń
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2023-01-12
- Aktualizacja: 2023-04-13
Autostrada A4 Krzyżowa - Wrocław – Tarnów ma w większości po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. To zdecydowanie za mało przy obecnym natężeniu ruchu. Na trasie często tworzą się korki i dochodzi do wypadków. Od kilku lat obecny rząd (PIS) obiecuje, że cała autostrada A4 do Tarnowa będzie rozbudowana, włącznie z koncesyjnym odcinkiem A4 Katowice – Kraków, który przejdzie pod rękę państwową. O rządowych pomysłach na A4 Katowice - Kraków:
A4 Katowice – Kraków bezpłatna i rozbudowana. Adamczyk zapowiada raj dla kierowców po wygaśnięciu koncesji
Jak na razie ruszyły prace projektowe dla dolnośląskich odcinków trasy A4. Wstępnie wiadomo, ze odcinek Krzyżowa – Legnica ma być rozbudowany, natomiast dla A4 Legnica – Wrocław rozważana jest budowa w nowym śladzie. O wariantach przebiegu autostrady A4 Wrocław – Krzyżowa i planach jej budowy pisaliśmy wcześniej tutaj:
Jaka będzie nowa autostrada A4 Wrocław – Legnica i droga S5 Sobótka - Bolków? Mapy przebiegu nowej A4 i S5 na Dolnym Śląsku
Mapy wariantów autostrady A4 Wrocław - Legnica
Mapa proponowanych wariantów przebiegu A4 Wrocław - Legnica. Mapa: GDDKIA
W toku są pierwsze prace budowlane i przetargi dla A4 na obwodnicy Krakowa. Obecnie prace budowlane prowadzone są dla krótkiego odcinka od węzła Kraków Południe do ul. Kąpielowej, w 2022 r. ruszyły przetargi na opracowanie dokumentacji projektowej dla pozostałych części autostrady.
Cztery lata zajmie projektowanie rozbudowy A4 Autostradowej Obwodnicy Krakowa
A4 obwodnica Krakowa - trwa rozbudowa A4 od węzła Kraków Południe do ul. Kąpielowej. Zdjęcia: GDDKIA
W obietnicach rząd idzie dalej i zapowiada trzeci pas na autostradzie A4 do Tarnowa. W grudniu 2022 roku rząd przyjął Program Rozbudowy Dróg Krajowych do 2030 roku, z perspektywą do 2033. W wykazie ujęta jest rozbudowa autostrady A4 o kolejne pasy ruchu. Dla 116 kilometrowego odcinka A4 Krzyżowa - Wrocław w programie przewidziane jest 8,5 mld złotych. Z kolei dla ponad 330 km trasy A4 z Wrocławia do Tarnowa jest mowa o 27 mld złotych. W dokumencie zaznaczone jednak jest, ze rozbudowa będzie dotyczyć wybranych odcinków autostrady.
Autostrada A4 w woj. opolskim. Zdjęcia: GDDKIA
Rozbudowa A4 ma być jednym z ważniejszych programów rozbudowy dróg w historii. Jego celem jest zwiększenie przepustowości autostrady, która jest często przeciążona. Uwzględniając ramy czasowe Programy Budowy Dróg Krajowych można przyjąć, ze początek realizacji zadania to najwcześniej 2024 - 2025 r., a w najbardziej optymistycznym scenariuszu zakończenie tej inwestycji nastąpić w 2030 r.
Zgodnie z założeniami Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku (perspektywa 2033 r.) powstanie ponad 2,5 tys. km nowych dróg szybkiego ruchu oraz zostaną dokończone trwające inwestycje. Do 2033 r. rząd przeznaczy na program ponad 290 mld zł. Źródłem finansowania jest Krajowy Fundusz Drogowy wraz ze środkami z Unii Europejskiej.