Obwodnica Opola
- conadrogach.pl
- opracowanie własne, zdjęcia: GDDKiA
- 2016-01-28
Południowa obwodnica Opola - autostrada A4
Opolski odcinek autostrady A4 budowany był już w czasie II wojny światowej, jednak nie został on ukończony przed jej zakończeniem. Ostatecznie powstał dopiero na przełomie wieków. Najpierw, w grudniu 2000 r. oddano do użytku 21,4-kilometrowy odcinek od miejscowości Prądy do Dąbrówki. W lipcu 2001 r. uruchomiono kolejny fragment autostrady A4 w kierunku Górnego Śląska (Dąbrówka - Nogowczyce), liczący 34,4 km. W latach 2013-2014 r. opolski odcinek A4 przeszedł gruntowny remont.
Węzły drogowe na autostradowej obwodnicy Opola:
- Opole Zachód (Prądy) - skrzyżowanie z drogą krajową 46 (kierunek Nysa, Częstochowa);
- Opole Południe (Dąbrówka) - skrzyżowanie z drogą krajową 45 (kierunek Racibórz);
- Krapkowice (Gogolin) - skrzyżowanie z drogą wojewódzką 423 (kierunek Zdzieszowice).
Autostrada A4 na całym odcinku od Wrocławia do Gliwic jest płatna od 1 czerwca 2012 r., tak więc ma ona niewielki wpływ na poprawę płynności w ruchu lokalnym, choć stawka za kilometr jest stosunkowo niewielka (10 gr dla samochodów osobowych i 5 gr dla motocykli). Na odcinku pomiędzy węzłami Opole Zachód i Opole Wschód przejazd A4 kosztuje więc 2,10 zł.
Północno-wschodnia obwodnica Opola - drogi krajowe 45, 46 i 94 (ul. Powstańców Warszawskich)
Północne obejście Opola zapewnia droga krajowa 46 (pokrywająca się w części z DK45 i DK94), która biegnie od węzła Opole Zachód (wcześniej od Kłodzka), jednak właściwa obwodnica zaczyna się od skrzyżowania z DK94 (kierunek Brzeg, Oława, Wrocław). Następnie obwodnica krzyżuje się z drogą wojewódzką 414 (ul. Wrocławska), czyli drogą wjazdową do Opola od miejscowości Wrzoski. Kolejne skrzyżowanie na obwodnicy to połączenie z DK45 (ul. Partyzancka) i drogą wojewódzką 459 (kierunek Skorogoszcz). Od tego miejsca obwodnica jest jednocześnie ul. Powstańców Warszawy. Po przekroczeniu Odry północna obwodnica Opola przecina drogę wojewódzką 454 (ul. Jana III Sobieskiego, kierunek Namysłów), ul. Opolską, ul. Oleską, gdzie w kierunku Kluczborka odbija DK45. Kolejnym punktem na obwodnicy jest skrzyżowanie z al. Witosa, kolejnym zaś z ul. Częstochowską (drogą wojewódzką 423), gdzie w kierunku Lublińca skręca DK46. Od tego skrzyżowania wschodni odcinek opolskiej obwodnicy stanowi już tylko DK94, która ciągnie się aż do skrzyżowania z drogą wojewódzką 435.
Na całej niemalże długości, poza większymi skrzyżowaniami, północno-wschodnia obwodnica Opola jest drogą jednojezdniową z jednym pasem ruchu w każdym kierunku.
Obwodnica południowa Opola - Trasa Średnicowa (w planach)
Droga ta skomunikowałaby południowe rejony Opola od ul. Krapkowickiej (droga krajowa nr 45), poprzez ul. Popiełuszki aż do Strzeleckiej, gdzie na rondzie Jerzego Szczakiela połączyłaby się z północno-wschodnią obwodnicą (DK94).
Trasa jest wciąż jeszcze w fazie koncepcyjnej. Władze Opola przygotowały w 2015 r. swój wariant przebiegu tej drogi, ale ostateczny jej kształt ma zostać wyłoniony po zakończeniu konsultacji z mieszkańcami. Jeśli wybrany zostanie wariant przygotowany przez urzędników, wówczas cała trasa będzie liczyć ok. 6,5 km. Na całej długości będzie to droga dwujezdniowa z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Według bardzo wstępnych szacunków obwodnica średnicowa Opola będzie kosztować ok. 700 mln zł.