1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Budowa dróg ekspresowych S3, S6 i S11 w zachodniopomorskim. Powstaną też obwodnice i nowe drogi krajowe

Budowa dróg ekspresowych S3, S6 i S11 w zachodniopomorskim. Powstaną też obwodnice i nowe drogi krajowe

  1. Michał Zawadzki
  2. conadrogach.pl
  3. 2022-10-26
Budowa dróg ekspresowych S3, S6 i S11 w zachodniopomorskim. Powstaną też obwodnice i nowe drogi krajowe
Nowe drogi ekspresowe i obwodnice w woj. zachodniopomorskim w budowie i przygotowaniu. Przybędzie ponad 300 km nowych tras. Zdjęcia: GDDKIA
Docelowo w województwie zachodniopomorskim ma być około 650 km dróg ekspresowych i autostrad. Obecnie w użytkowaniu jest zaledwie połowa - dokładnie 325 km. W budowie znajdują się teraz odcinki dróg S3, S6 i S11 o łącznej długości 89 km. W ciągu najbliższych 2 lat planowane jest zakończenie tych inwestycji. Kolejne 46 km drogi S6 Koszalin - Słupsk jest na etapie podpisywania umów z wykonawcami. W realizacji są również obwodnice o łącznej długości 14 km oraz tunel w Świnoujściu. W przygotowaniu nowe odcinki trasy S11 i S10. Wszystko o nowych inwestycjach drogowych w woj. zachodniopomorskim...

Najważniejsze arterie drogowe w woj. zachodniopomorskim są obecnie w budowie. To ostatni fragment trasy S3 pomiędzy Troszynem i Świnoujściem oraz S11 Koszalin – Bobolice. Ich realizacja zakończy się w 2023 - 2024 roku. W użytkowaniu jest długi odcinek ekspresówki S6 pomiędzy Szczecinem a Koszalinem. W najbliższych latach roboty budowlane obejmą dalszą część trasy z Koszalina do Słupska w woj. pomorskim.

W przygotowaniu jest około 300 km dróg. Są to zarówno drogi ekspresowe, jak i obwodnice. Szacunkowa łączna wartość tych inwestycji to około 16 mld zł. Kolejne inwestycje sukcesywnie wchodzą też w dalsze etapy prac przygotowawczych. Obecnie trwa uzyskiwanie decyzji środowiskowych (DŚU) dla drogi ekspresowej S10 Kijewo - Zdunowo. Uzyskiwana jest również decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla S11 Bobolice - Szczecinek.

Oto jak wygląda realizacja dróg ekspresowych, obwodnic i nowych połączeń w woj. zachodniopomorskim:

S3 do samego Świnoujścia

Droga ekspresowa S3 jest częścią korytarza transportowego łączącego Skandynawię z Adriatykiem. Jest to również główna magistrala drogowa wzdłuż zachodniej granicy Polski, łącząca ze sobą trzy autostrady - A6, A2 i A4. Trasa ta jest sukcesywnie budowana od 2007 r. W kwietniu 2021 roku zostały oddane do ruchu odcinki Miękowo - Brzozowo i Miękowo - Rzęśnica. W realizacji jest ostatni fragment drogi S3, tj. Świnoujście - Troszyn.

Realizacja ostatniego fragmentu trasy S3 została podzielona na dwa odcinki: Świnoujście - Dargobądz i Dargobądz - Troszyn. W sierpniu 2020 roku zostały podpisane umowy na zaprojektowanie i budowę. Łączna wartość podpisanych umów to 1,36 mld zł.

Pod koniec grudnia ubiegłego i w styczniu tego roku zostały wydane decyzje ZRID. Umożliwiło to przekazanie wykonawcom placów budowy i rozpoczęcie prac budowlanych. Obecnie na odcinkach prowadzony jest szereg robót obejmujących prace ziemne, wymianę podłoża, powstają pierwsze fragmenty nasypów i wykopów. Rozkręca się budowa kolejnych obiektów mostowych, w tym mostu w Wolinie wraz z estakadami dojazdowymi.

Budowa S3 do Świnoujścia. Wyrasta drugi most w Wolinie

Nowa trasa będzie w większości przebiegała w korytarzu istniejącej DK3 z korektami tam, gdzie wymagają tego parametry geometryczne drogi ekspresowej. Dlatego w wielu miejscach wprowadzone już zostały tymczasowe organizacje ruchu, sposób przejazdu DK3 będzie się wielokrotnie jeszcze zmieniał, dlatego kierowcy powinni zachować na tym odcinku szczególną uwagę. Zakończenie budowy S3 Świnoujście – Troszyn planowane jest w II kwartale 2024 roku. W ramach inwestycji powstanie sześć węzłów drogowych, para Miejsc Obsługi Podróżnych Dargobądz oraz Obwód Utrzymania Drogi przy węźle Wolin Wschód.


Mapa przebiegu drogi ekspresowej S3 Świnoujście - Troszyn

Mapa przebiegu drogi ekspresowej S3 Świnoujście - Troszyn. Mapa: GDDKIA


Prace wewnątrz tunelu w Świnoujściu

W ubiegłym roku został wydrążony tunelu w Świnoujściu. Maszyna TBM od marca do września pokonała 1440 metrów przebijając się z wyspy Uznam na wyspę Wolin. Po wydrążeniu tunelu ruszyły dalsze prace obejmujące wykonanie konstrukcji wewnętrznych - płyt stropowych i jezdnych oraz elementów galerii ewakuacyjnej. - W przyszłym roku po przeprowadzeniu niezbędnych testów, odbiorów i uzyskaniu pozwoleń tunel w Świnoujściu powinien zostać oddany do ruchu – obiecuje GDDKIA.

Inwestorem jest Miasto Świnoujście, a GDDKiA jest Inwestorem Zastępczym. Inwestycja jest współfinansowana ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łączna szacowana wartość inwestycji to 913,8 mln złotych, maksymalna wartość dofinansowania ze środków UE wynosi 775 mln złotych.

W 2023 r. powinna zakończyć się budowa tunelu drogowego w Świnoujściu
W 2023 r. powinna zakończyć się budowa tunelu drogowego w Świnoujściu. Zdjęcia: GDDKIA

S11 Koszalin Bobolice - trwa budowa 48 km nowej drogi

Droga S11 połączy w przyszłości Kołobrzeg i Koszalin z Poznaniem i dalej aglomeracją górnośląską. Na terenie woj. zachodniopomorskiego realizacja tej trasy jest już dość zaawansowana, w ostatnich latach została oddana obwodnica Szczecinka i odcinek wspólny z S6 i S11 od Kołobrzegu do Koszalina.

W lutym i marcu 2020 roku GDDKIA podpisała umowę na zaprojektowanie i budowę trzech odcinków trasy S11 między Koszalinem i Bobolicami, o łącznej długości 48 km i wartości 1,5 miliarda złotych. Wykonawcy zrealizowali prace projektowe zgodnie z terminami kontraktowymi, co pozwoliło w połowie 2021 roku uzyskać decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) i w lipcu rozpocząć roboty budowlane.

Obecnie na całej inwestycji trwają intensywne prace budowlane prowadzone przez ponad 1000 pracowników przy użyciu 500 jednostek sprzętu. Powstają obiekty mosty i wiadukty, dla większości z nich prace konstrukcyjne są już mocno zaawansowane.

Informacje z polskich dróg: Nowości z budowy S11 - aktualne informacje od GDDKIA Szczecin

Budowa drogi ekspresowej S11 Koszalin - Bobolice

Budowa drogi ekspresowej S11 Koszalin - Bobolice. Zdjęcia: GDDKIA

Inwestycja obejmuję budowę m.in. pięciu węzłów drogowych i dwóch par Miejsc Obsługi Podróżnych Dargiń Północ i Południe oraz Niekłonice Zachód i Wschód oraz Obwód Utrzymania Drogi Bobolice. Zakończenie inwestycji planowane jest na drugą połowę 2023 r. 

Droga ekspresowa S11 Bobolice - Szczecinek

Ostatnim fragmentem drogi ekspresowej S11, który pozostał do realizacji w województwie zachodniopomorskim, jest odcinek Bobolice - Szczecinek o długości 24,5 km. Fragment ten znajduje się pomiędzy realizowanymi obecnie w systemie Projektuj i buduj odcinkami Koszalin - Bobolice i obwodnicą Szczecinka (oddaną do ruchu w 2019 r.).

- Przygotowanie dokumentacji obejmującej zarówno Koncepcję programową, jak również szczegółową dokumentację techniczną, było możliwe dzięki decyzjom Ministra Infrastruktury z roku 2017. Pod koniec września ubiegłego roku został złożony wniosek o wydanie decyzji ZRID. Obecnie jesteśmy na końcowym etapie jej uzyskiwania – przypominają przedstawiciele GDDKIA oddział w Szczecinie.

Mapa drogi ekspresowej S11 Koszalin - Szczecinek - Piła

Mapa drogi ekspresowej S11 Koszalin - Szczecinek - Piła. Mapa: GDDKIA

S6 - dokończenie obwodnicy Koszalina i Sianowa

W sierpniu ubiegłego roku ruszyły prace przy dokończeniu obwodnicy Koszalina i Sianowa w ciągu drogi ekspresowej S6. Na odcinku o długości 7,9 km pomiędzy węzłem Koszalin Wschód i Sianowem wystąpiły odmienne od wcześniej stwierdzonych warunki geologiczne, co wymusiło zmiany w projekcie drogi. Obecnie na inwestycji wykonywane są prace drogowe i obiekty mostowe, w tym estakada na przecięciu S6 z linią kolejową. Powstaje również nowy węzeł Sianów Zachód. W drugiej połowie 2023 roku inwestycja powinna zostać zakończona.

S6 Koszalin - Słupsk

Jesienią tego roku drogowcy powinni domknąć zlecenie budowy ostatniego odcinka drogi ekspresowej S6 pomiędzy Koszalinem a Słupskie. Łącznie to 46 km nowej ekspresówki, z czego część jest już rękach wykonawcy.

- Wykonawcy będą musieli jeszcze przygotować projekty wykonawcze, ale decyzje ZRID są już uzyskane i w tym roku pierwsze, wstępne prace będą mogły już się rozpocząć – dodają drogowcy.

Wiemy kiedy droga ekspresowa S6 na Pomorzu. Rozpoczyna się realizacja S6 Koszalin – Sławno

Mapa drogi S6 Koszalin - Sławno - Słupsk w podziale na odcinki

Mapa drogi S6 Koszalin - Sławno - Słupsk w podziale na odcinki. Mapa: GDDKIA


Zachodnia Obwodnica Szczecina w ciągu S6 – w projektowaniu

Zachodnia Obwodnica Szczecina w ciągu drogi ekspresowej S6 (o długości około 50 km) w przyszłości omijać będzie miasto od strony zachodniej i północnej. Na trasie będzie zlokalizowany tunel pod Odrą w rejonie Polic o długości około 5 km. Będzie to najdłuższy tunel drogowy w Polsce.

Dokumentacja koncepcyjna wraz z badaniami podłoża została zakończona i zatwierdzona w 2021 roku. Pod koniec listopada 2021 r. inwestycji zapewniono finansowanie w kwocie 411 mln zł na opracowanie projektu budowlanego oraz wypłatę odszkodowań za nieruchomości pod inwestycję, które będzie wypłacane po uzyskaniu decyzji ZRID. W grudniu ubiegłego roku ruszył przetarg na opracowanie dokumentacji, a na początku lutego br. poznaliśmy oferty potencjalnych wykonawców. W postępowaniu przetargowym wykonawcy składali odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO). Efektem rozstrzygnięć KIO była konieczność ponownego badania ofert. Na początku września został dokonany ponowny wybór dla odcinka S6 Police - Goleniów. Na ukończeniu są procedury związane z wyborem oferty dla odcinka Kołbaskowo - Police. Jeszcze w tym roku umowy powinny zostać podpisane. Projektanci będą mieli 13 miesięcy na opracowanie projektu budowlanego dla odcinka Kołbaskowo - Police i 15 miesięcy dla odcinka tunelowego Police - Goleniów.

Zachodnia Obwodnica Szczecina. Nowy wykonawca S6 Goleniów – Police

Mapa Zachodniej Obwodnicy Szczecina w podziale na odcinki

Mapa Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu S6 w podziale na odcinki. Mapa: GDDKIA


Droga ekspresowa S10 Szczecin - Piła

Przez wiele lat nie wyznaczono przebiegu drogi ekspresowej S10 na terenie województwa zachodniopomorskiego. Sytuacja zmieniła się w roku 2017, gdy zostało przyznane finansowanie na prace przygotowawcze obejmujące dokumentację niezbędną do wydania DŚU oraz Koncepcję programową z badaniami podłoża na odcinku Szczecin - Piła.

Prace nad dokumentacją dla wyznaczenia przebiegu drogi ekspresowej S10 na terenie województwa zachodniopomorskiego ruszyły w roku 2018, uwzględniając:

  • S10 Szczecin Kijewo - Szczecin Zdunowo (o długości 6 km), gdzie zlecono rozszerzone Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ-R). Realizowana jest dokumentacja obejmująca STEŚ wraz z elementami koncepcji programowej i badaniami podłoża. Obecnie dla tego odcinka trwa uzyskiwanie DŚU.

  • S10 Stargard - Piła (o długości 108 km). GDDKIA zawarła umowę na opracowanie dokumentacji niezbędnej do wydania DŚU.

    Prace nad raportami o oddziaływaniu na środowisko były szczególnie pracochłonne na odcinku trasy S10 Stargard - Piła, który przechodzi przez wiele obszarów leśnych. Dla tego odcinka decyzja środowiskowa została uzyskana w lipcu 2021 roku i jest już ostateczna. W sierpniu 2021 r. drogowcy ogłosili przetargi na wykonanie badań podłoża wraz z elementami Koncepcji programowej. Było to łącznie pięć zadań. W połowie stycznia tego roku zawarto umowy na opracowanie dokumentacji. Łączna ich wartość to ok. 31 mln zł. Wykonawcy mają 13 miesięcy na opracowanie dokumentacji i wykonanie badań podłoża.

 

Obwodnica w ciągu DK13 ominie Przecław i Warzymice

W 2021 roku została podpisana umowa na realizację obwodnicy Przecławia i Warzymic w ciągu DK13 o długości 4,2 km. Dwujezdniowa droga klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) umożliwi wyprowadzenie ruchu tranzytowego z podszczecińskich miejscowości, gdzie obecnie często tworzą się zatory drogowe. Uruchomienie trasy planowane jest w 2023 r.

W lutym tego roku GDDKIA złozyła wniosek o wydanie decyzji ZRID dla obwodnicy Gryfina w ciągu DK31, natomiast w maju dla obwodnicy Szczecinka w ciągu DK20. Obie inwestycje są realizowane w formule Projektu i Buduj. Jeszcze w tym roku powinny ruszyć prace budowlane po wydaniu ZRID-ów. Obwodnice powstają w ramach Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030.

Drugi etap obwodnicy Przecławia i Warzymic w ciągu DK13

Po odstąpieniu od umowy z wykonawcą, który nie przystąpił do robót, realizacja obwodnicy Przecławia i Warzymic w ciągu DK13 została podzielona na dwa etapy.

Jak pisaliśmy powyżej, dla pierwszego etapu, o długości 4,2 km, od ronda Hakena do przecięcia z DK13 na południe od miejscowości Przecław, pod koniec marca ubiegłego roku podpisano umowę na realizację i prowadzone są roboty budowlane. Natomiast dla odcinka o długości 2,3 km, od końca etapu pierwszego do przecięcia z autostradą A6 (nowy węzeł Szczecin Zachód), aktualizowana jest dokumentacja projektowa.

Konieczność wprowadzenia zmian projektowych na etapie drugim wynikała z planów budowy obwodnicy Kołbaskowa, która realizowana będzie w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. Obwodnica Kołbaskowa będzie kontynuacją obwodnicy Przecławia i Warzymic. Konieczna była również aktualizacja rozwiązań projektowych w zakresie połączenia DK13 z Zachodnią Obwodnicą Szczecina w ciągu S6.

DK31 Radziszewo - Gryfino

Fragment DK31 od autostrady A6 (węzeł Radziszewo) do Gryfina, o długości 9,6 km, przebiega niemal w całości w obszarze zabudowanym. Droga jest więc wąska i kręta. Dodatkowo węzeł drogowy Radziszewo na przecięciu A6 i DK31 nie posiada pasów włączeń i wyłączeń, co powoduje konieczność ograniczenia w jego obszarze prędkości na autostradzie do 90 km/h. W związku z tym od 2019 r. opracowywana jest dokumentacja dla nowego przebiegu DK31 od Radziszewa do Gryfina wraz z przebudową węzła drogowego.

W lipcu tego roku została uzyskana decyzja środowiskowa dla przebiegu DK31 Radziszewo - Gryfino. Obecnie trwa wykonywanie dalszej dokumentacji - elementów Koncepcji programowej oraz badań podłoża.

 

Obwodnica Mierzyna w ciągu DK10

Na początku lutego tego roku ruszył przetarg na opracowanie dokumentacji niezbędnej do uzyskania decyzji ZRID. Inwestycja o długości 4,8 km ma połączyć DK10 na terenie Szczecina z przyszłym węzłem Dołuje na zachodniej obwodnicy miasta w ciągu S6. Z uwagi na częściowy przebieg nowej drogi na terenie Szczecina inwestycja jest przygotowywana wspólnie przez GDDKiA i samorząd. W sierpniu zawarto umowę na opracowanie dokumentacji. Wykonawca - Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu - ma 12 miesięcy na wykonanie badań podłoża i opracowanie projektu budowlanego oraz dodatkowe 3 miesiące na opracowanie projektów wykonawczych.

Odcinki szlakowe DK22

Od wiosny 2020 r. w przygotowaniu jest również około 40 km odcinków DK22 w województwie zachodniopomorskim. Odcinki Szwecja - Ostrowiec, Człopa - Wałcz i Człopa - granica woj. wielkopolskiego i lubuskiego planowane są do dostosowania do nacisku 11,5 t/oś. W ramach przygotowywanej dokumentacji droga będzie wymagała kompleksowej przebudowy, tak aby uzyskać właściwe parametry dla drogi klasy GP (drogi głównej ruchu przyspieszonego). Dotyczy to m. in. szerokości nawierzchni, gdyż obecnie na wielu odcinkach nie jest to wymagane 7 metrów. Przebudowywane będą również skrzyżowania i korygowane łuki.

 

Inwestycje z Programu budowy 100 obwodnic

W rozpisanym na lata 2020-2030 rządowym Programie budowy 100 obwodnic znajduje się dziewięć inwestycji na Pomorzu Zachodnim. Dla obwodnicy Gryfina w ciągu DK31 pod koniec kwietnia ubiegłego roku podpisaliśmy umowę na realizację. Dla obwodnicy Szczecinka na DK20 umowa na realizację została podpisana w lipcu 2021 r.

Dla pozostałych siedmiu obwodnic trwają prace przygotowawcze. Dla obwodnicy Kołbaskowa w ciągu DK13 opracowany został projekt budowlany. Inwestycja ta miała już wcześniej uzyskaną decyzję środowiskową. 26 lipca 2022 r. został złożony wniosek o wydanie decyzji ZRID.

Dla obwodnic Szwecji, Wałcza, Rusinowa i Człopy na DK22 oraz Stargardu i Złocieńca na DK20 prace przygotowawcze musiały rozpocząć się od podstaw. Inwestycje te nie miały wyznaczonych przebiegów.

Dla obwodnic Rusinowa i Wałcza na DK22 zostały w lipcu bieżącego roku uzyskane decyzje środowiskowe. Dla obwodnic Szwecji i Człopy na DK22 oraz Stargardu i Złocieńca na DK20 trwa obecnie ich uzyskiwanie. Umowy na prace przygotowawcze dla obwodnic na DK20 i DK22 obejmują również wykonanie badań podłoża i elementów Koncepcji programowej. Prace te będą wykonywane po uzyskaniu DŚU.

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S10 Utrudnienia na drodze S11 Jak dojadę - Koszalin