Rozbudowa A2 Łódź – Warszawa. W wakacje dowiemy się kto zajmie się projektem
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2023-05-25
Autostrada A2 z Łodzi do Warszawy to prawie 91 kilometrów nowoczesnej drogi szybkiego ruchu. Kierowcy pojechali nią w połowie 2012 r., niespełna trzy lata po rozpoczęciu budowy. Szybko okazało się, że trasa jest niewydolna z uwagi na duży rosnący ruch.
- Inwestycja jest konieczna za sprawą stałego wzrostu natężenia ruchu i spodziewanego jeszcze większego, związanego z dojazdami do Centralnego Portu Komunikacyjnego. Dane z ostatniego Generalnego Pomiaru Ruchu pokazały, że pomiędzy węzłami Łódź Północ i Skierniewice średnio na dobę przejeżdża ok. 50-53 tys. Pojazdów, a pomiędzy węzłami Pruszków i Konotopa ponad 93 tys. - wyliczają drogowcy.
Autostrada A2 Łódź – Warszawa zaczęła drugą dekadę. W planach poszerzenie o dodatkowy pas
Obecna autostrada A2 Łódź - Warszawa w okolicach Pruszkowa. Zdjęcia: GDDKIA
Rozbudowa autostrady będzie jednym z najtrudniejszych i najbardziej skomplikowanych zadań, wymagających uwzględnienia szeregu warunków. Przede wszystkim wszystkie prace budowlane będą prowadzone przy odbywającym się ruchu. Dlatego drogowcy uważają, że modernizacja A2-ki musi być poprzedzona opracowaniem dokładnego projektu. W przetargu zgłosiło się osiem firm. Najtańsza oferta opiewa na kwotę 22,8 mln, a najdroższa na 58,4 mln zł (siedem ofert mieści się w kwocie przeznaczonej przez GDDKIA na realizację zadania). Obecnie drogowcy analizują oferty złozone w przetargu.
- Obecnie trwa badanie ofert na projekt rozbudowy autostrady A2 między Łodzią i Warszawą. Do końca tygodnia czekamy na odpowiedzi oferentów na wysłane przez nas pytania. Wybór najkorzystniejszej oferty ma nastąpić na przełomie lipca i sierpnia – poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Przedsięwzięcie będzie realizowane w systemie tradycyjnym, najpierw przygotujemy projekt, a następnie ogłosimy przetarg na budowę. Docelowo A2 będzie miała od węzła Konotopa do węzła Pruszków dwie jezdnie po cztery pasy ruchu, natomiast dalszy odcinek do węzła Łódź Północ będzie posiadał dwie jezdnie po trzy pasy ruchu. To zwiększy przepustowość trasy oraz ułatwi szybki i bezpieczny dojazd m.in. do Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Poszerzenie A2 Łódź – Warszawa o dodatkowe pasy ruchu realizowane będzie w podziale na zadania:
- na odcinku węzeł Łódź Północ - granica województw łódzkiego i mazowieckiego 46,2 km
- na odcinku granica województw łódzkiego i mazowieckiego - węzeł Konotopa 42,0 km
Mapa autostrady A2 Łódź - Warszawa przewidzianej rozbudową - odcinek w woj. łódzkim. Mapa: GDDKIA
Autostrada A2 po przebudowie między Łodzią i Warszawą ma być nie tylko jedną z najnowocześniejszych tras w Europie, ale także ma stanowić wzór rozwiązań proekologicznych. Dzięki szerokiemu zastosowaniu odnawialnych źródeł energii (fotowoltaika, miniturbiny wiatrowe), ma być samowystarczalna jeśli chodzi o zasilanie: oświetlenia węzłów, MOP-ów, zasilania stacji pogodowych, tablic zmiennej treści itp. To absolutne nowum nawet na skalę europejską.
Resort infrastruktury zapowiada również rozbudowy odcinków autostrad A1 i A4:
- A1 Toruń - Włocławek - około 35 km trasaautostrady zyska trzeci pas ruchu
Poszerzenie autostrady A1 Toruń - Włocławek na stołach projektantów - A4 Krzyżowa – Tarnów - dodatkowe pasy ruchu
na odcinku Krzyżowa – Wrocław 119,1 km
Nowa autostrada A4 ominie Wrocław? Maleją szansę na budowę nowej trasy, w grze rozbudowa
na odcinku Wrocław – Tarnów 337 km, (15 km trwa projektowanie na odc. Balice - ul. Kąpielowa w Krakowie
Trzeci pas na A4 Wrocław – Tarnów na rządowej liście życzeń