S6 nową obwodnicą Trójmiasta. Kiedy nowe odcinki S6 z Gdyni do Słupska i Koszalina?
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2021-04-20
Droga ekspresowa S6 o docelowej długości około 345 km będzie główną arterią drogową Wybrzeża relacji wschód – zachód. Od 2019 r. w użytkowaniu są wszystkie odcinki na trasie Szczecin – Koszalin w województwie zachodniopomorskim (poza obwodnicą Koszalina i Sianowa). Natomiast realizację odcinków S6-ki ze Słupska do obwodnicy Trójmiasta mimo, że priorytetowych rząd odwlekał w czasie. Początkowo planował wybudować je w formule partnerstwa publiczno-prywatnego PPP, ale ostatecznie zdecydował o finansowaniu z budżetu państwa. W budowie w województwie pomorskim są obecnie trzy odcinki drogi S6 między Bożympolem Wielkim a Gdynią o łącznej długości ok. 41 km.
S6 Bożepole Wielkie – Obwodnica Trójmiasta, tzw. Trasa Kaszubska w budowie
Pierwotnie zakładano realizację trasy S6 Lębork - obwodnica Trójmiasta w podziale na kilka fragmentów. Umowy miały być podpisane w 2017 r. a kierowcy mieli pojechać nią w 2020 roku. Ostatecznie tzw. Trasa Kaszubska pomiędzy m. Bożepole Wielkie a Gdynią powstaje dopiero od 2018 r.
W 2018 r. GDDKIA podpisała umowy w formuje projektuj i buduj z wykonawcami wszystkich trzech odcinków na jakie podzielono inwestycję o łącznej długości ponad 40 km:
- S6 Bożepole Wielkie – Luzino (ok. 10 km) wykonuje firma PORR SA za cenę prawie 338 mln zł. Na trasie zostaną wybudowane trzy węzły drogowe: Bożepole Wielkie (połączenie z istniejącą drogą krajową nr 6), Strzebielino i Luzino. Przy węźle Luzino powstanie Obwód Utrzymania Drogi Ekspresowej służący do zarządzania odcinkiem drogi ekspresowej S6.
- S6 Luzino – Szemud (ok. 10 km) realizuje firma Budimex SA, która wyceniła prace na około 336 mln zł. Na tym odcinku zostanie wybudowany jeden węzeł drogowy - Szemud.
- S6 Szemud – Gdynia (ok. 21 km) - realizuje firma Polaqua, za ponad 817 mln zł. W ramach projektu przewidziano rozbudowę węzła Gdynia Wielki Kack oraz rozbudowę jezdni głównej obwodnicy w jego obrębie do trzech pasów ruchu w każdym kierunku. Na węźle Chwaszczyno zaplanowano także połączenie Trasy Kaszubskiej z projektowaną Obwodnicą Metropolii Trójmiejskiej, która docelowo również przyjmie oznaczenie S6.
Węzeł drogowy Gdynia Wielki Kack, budowa drogi ekspresowej S6 Gdynia - Lebork. Zdjęcia: GDDKIA
Według terminów kontraktowych pierwsze pojazdy miały pojechać trasą w II połowie 2021 r., ale z zaawansowania prac wynika, ze terminy nie zostaną dotrzymane. Najprawdopodobniej ich budowa potrwa do 2022 roku, a w tym roku zapewniona będzie przejezdność jedynie na niektórych fragmentach.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej – umowy z wykonawcami projektuj i buduj podpisane
Z uwagi na rosnące obciążenie obecnej Obwodnicy Trójmiasta przez wiele lat planowana była budowa nowej drogi ekspresowej, która częściowo przejmie ruch tranzytowy. Będzie to droga ekspresowa S6, nazywana Obwodnicą Metropolii Trójmiejskiej. Droga o długości około 33 km (z obwodnicą Żukowa około 40 km) będzie miała po dwa pasy ruchu w każdym kierunku z rezerwą na trzeci.
Budowa miała ruszyć w 2018 r. a kierowcy z nowej trasy ekspresowej mieli skorzystać w maju 2021 roku. Prace zawieszono i zapowiedziano jej realizację w formule PPP partnerstwa publiczno-prywatnego. W czerwcu 2020 roku zmieniła się koncepcja rządzących i obiecano finasowanie i realizację trasy z budżetu państwa. Ostatecznie umowy z wykonawcami prac zawarto dopiero w kwietniu 2021 r. Jej realizację podzielono na dwa zadania:
- S6 Chwaszczyno - Żukowo o długości ok. 16,3 km. W ramach realizacji tego zadania zostanie wybudowany węzeł Miszewo oraz obwód utrzymania drogi. Dokończony zostanie też węzeł Chwaszczyno (na styku z budowaną obecnie Trasą Kaszubską). Wykonawcą inwestycji jest firma Budimex. Koszt prac to ok. 715,2 mln zł.
- S6 Żukowo - Gdańsk Południe o długości ok. 16 km wraz z obwodnicą Żukowa o długości ok. 7 km. W ramach inwestycji zostaną wybudowane węzły Żukowo i Lublewo. Rozbudowany zostanie także węzeł Gdańsk Południe na styku istniejących S6 Obwodnicy Trójmiasta oraz S7 Południowej Obwodnicy Gdańska. Przewidziano również budowę Miejsca Obsługi Podróżnych Widlino (kat. I). Obwodnica Żukowa połączy się z drogą krajową nr 7 w miejscowości Przyjaźń i poprzez węzeł Żukowo zostanie doprowadzona do drogi krajowej nr 20 w miejscowości Glincz. Wykonawcą inwestycji jest konsorcjum firm Mirbud i Kobylarnia. Koszt prac to ok. 777 mln zł.
Budowa S6 Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej staje się faktem
- Projektowanie i prace budowlane na obu odcinkach potrwają 38 miesięcy. Faza projektowa odbywać się będzie bez przerw zimowych. Natomiast po uzyskaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), czas realizacji uwzględniać już będzie przerwy od 16 grudnia do 15 marca. Zakładany termin zakończenia prac budowlanych to II kw. 2025 r. – informują drogowcy.
Mapa drogi ekspresowej S6 i Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej OMT - stan realizacji prac. Mapa: GDDKIA
Wkrótce umowy na odcinki drogi S6 Bożepole Wielkie - Słupsk
Natomiast w fazie przetargu na projekt i budowę jest jeszcze pięć odcinków drogi ekspresowej o łącznej długości ok. 72 km między Słupskiem a Lęborkiem i obwodnica Słupska. Drogowcy planują podpisać umowy w I połowie br. Są to odcinki:
- S6 druga jezdnia obwodnicy Słupska (dobudowa ok. 9,5 km),
- S6 koniec obwodnicy Słupska (Redzikowo) - Bobrowniki (ok. 16 km),
- S6 Bobrowniki - Skórowo (ok. 13,1 km),
- S6 Skórowo - Leśnice (ok. 10,9 km),
- S6 Leśnice – Bożepole Wielkie (22 km).
W wakacje przetargi na S6 Słupsk - Koszalin
W kolejce na ogłoszenie przetargów czekają jeszcze odcinki trasy S6 od Koszalina do obwodnicy Słupska.
- S6 koniec obwodnicy Koszalina i Sianowa - początek obwodnicy Sławna 22,3 km,
- S6 obwodnica Sławna 9,5 km
- S6 koniec obwodnicy Sławna - obwodnica Słupska 14,4 km.
Ogłoszenie przetargów planowane jest na trzeci kwartał 2021 r. Będą to ostatnie zlecane do realizacji fragmenty ekspresowej arterii Pomorza.
Kto dokończy obwodnicę Koszalina i Sianowa w ciągu S6?
Pod koniec grudnia 2020 r. ruszył przetarg na dokończenie realizacji obwodnicy Koszalina i Sianowa w ciągu drogi ekspresowej S6. Budowa prawie 8 kilometrowego odcinka została zawieszona z uwagi na problemy z podłożem i konieczność opracowania nowego projektu.
Obwodnica Koszalina i Sianowa w ciągu drogi ekspresowej S6 ma łączną długość 21,1 km. Od jesieni 2019 roku funkcjonują odcinki o łącznej długości około 13 km, od węzła Bielice do węzła Koszalin Wschód, połączenie z ulicą Szczecińską (droga ekspresowa S11) oraz końcowy fragment obwodnicy od węzła Sianów Wschód. Rozprowadzają one ruch z nowej drogi S6, jednak nie dają możliwości ominięcia Koszalina i Sianowa przez ruch tranzytowy. Nowy wykonawca zajmie się dokończeniem budowy fragmentu obwodnicy o długości 7,9 km między węzłami Koszalin Wschód i Sianów Wschód.
Jak informuje GDDKIA zakończenie budowy obwodnicy Koszalina i Sianowa planowane jest w 2023 roku.
W planach Zachodnia Obwodnica Szczecina
Jako część drogi ekspresowej S6 planowana jest również budowa Zachodniej Obwodnicy Szczecina. Będzie miała długość około 50 km i pobiegnie od północy i zachodu. Początkiem inwestycji od zachodu będzie połączenie z węzłem Szczecin Zachód na przecięciu z autostradą A6, natomiast końcem węzeł Goleniów Północ łączący drogi S3 i S6. Droga będzie stanowiła alternatywę dla obecnego szlaku S3/A6 omijającego Szczecin od południa-wschodu i razem z nim utworzy ring wokół miasta.
S6 Zachodnia Obwodnica Szczecina. Mapa: GDDKIA
Jest dokumentacja nowego odcinka S6. Obwodnica ominie Szczecin od północy i zachodu
Największym obiektem na tej inwestycji będzie bez wątpienia tunel drogowy pod rzeką Odrą o długości 5 km. Tunel będzie się składał z dwóch odrębnych naw dla dwóch jezdni drogi S6, będzie wykonywany przy użyciu technologii drążenia maszyną TBM.