1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Autostrady w Polsce. W realizacji blisko 200 km, 30 km w przygotowaniu

Autostrady w Polsce. W realizacji blisko 200 km, 30 km w przygotowaniu

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2022-05-18
Autostrady w Polsce. W realizacji blisko 200 km, 30 km w przygotowaniu
Długość autostrad w Polsce ma mieć około 2100 km. Do realizacji planu potrzeba m.in odcinków tras A1, A2 i A50. Zdjęcia: GDDKIA
Sieć autostrad w Polsce, licząca obecnie ok. 1754 km, w najbliższych latach powiększy się o nowe odcinki. W realizacji znajduje się ok. 196 km autostrad, a nieco ponad 30 km jest na etapie przygotowania. Prace trwają na odcinkach autostrad A1, A2 i A18, powstają również plany rozbudowy autostrady A4. Jeszcze w tym roku zakończy się realizacja ostatniego fragmentu trasy A1 pomiędzy Tuszynem a Częstochową. W woj. opolskim pomiędzy Górą św. Anny i granicą woj. opolskiego i śląskiego remontowany jest odcinek autostrady A4, a w, w przebudowie jest A18 Olszyna - Golnice. Na kolejne lata zaplanowano budowę wchodzącej w skład Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej autostrady A50, która domknie sieć takich dróg w Polsce. Tym samym długość autostrad w Polsce z obecnych blisko 1754 km osiągnie zakładane około 2100 km.

Obecnie kierowcy mają do dyspozycji 4631,5 km dróg szybkiego ruchu, w tym 1753,6 km autostrad. Jak wygląda stan realizacji sieci autostradowej w Polsce?

Autostrada A1 - długość 564,1 km

  • w eksploatacji:  539,9 km, w tym ok. 331 km w zarządzie GDDKiA, a ok. 152 km w zarządzie koncesjonariusza: Gdańsk Transport Company na odcinku Gdańsk (Rusocin) – Toruń (Toruń Południe)

  • w realizacji:  24,2 km

Miejsce Obsługi Podróżnych w ciągu autostrady A1

Miejsce Obsługi Podróżnych w ciągu autostrady A1. Zdjecia: GDDKIA

Ostatni budowany odcinek autostrady A1 to fragment między Piotrkowem Trybunalskim a Kamieńskiem
w woj. łódzkim. To jedno z zadań realizowanych w ramach budowy A1 pomiędzy Tuszynem i Częstochową. Umowę na ten odcinek zawarto w kwietniu 2019 r. Odcinek będzie gotowy w tym roku, co będzie równoznaczne z definitywnym końcem budowy autostrady A1 na terenie Polski.

Obecnie na budowanym odcinku od Piotrkowa Trybunalskiego do Kamieńska ruch odbywa się po jednej jezdni, a kierowcy mają do dyspozycji po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Wyjątkiem jest północny fragment odcinka, gdzie ruch odbywa się po dwóch jezdniach, ale tylko na dystansie 2,5 km. Łącznie między węzłem Tuszyn i granicą woj. łódzkiego i śląskiego ruch odbywa się po obu jezdniach o trzech pasach ruchu na długości 42 km.

Budowa autostrady A1 Kamieńsk - Piotrków Trybunalski na trasie Łodź - Czestochowa

Budowa autostrady A1 Kamieńsk - Piotrków Trybunalski na trasie Łódź - Częstochowa. Zdjęcia: GDDKIA

Na pozostałej części odcinka A1, od Tuszyna do Piotrkowa Trybunalskiego oraz od Kamieńska do węzła Częstochowa Północ, kierowcy od końca ub. roku mają do dyspozycji dwie jezdnie z trzema pasami ruchu. Obowiązuje jeszcze ograniczenie prędkości do 100 km/h, ale wraz z zakończeniem prac poza ciągiem głównym autostrady, drogowcy planują umożliwić jazdę z maksymalną dopuszczalną prędkością.

Ponadto w styczniu br. Minister infrastruktury zatwierdził Program Inwestycji zakładający poszerzenie autostrady A1 na odcinku od węzła Włocławek Północ do węzła Toruń Południe o dodatkowe pasy ruchu.

 Aktualne dane o sieci dróg w Polsce: autostrady, drogi ekspresowe i krajowe. Program Budowy Dróg Krajowych i Program Budowy 100 Obwodnic

 

Autostrada A2 – długość 620,6 km

  • w eksploatacji:  487,5 km, w tym ok. 232,5 km w zarządzie GDDKiA (z czego 99 km płatne na odcinku Konin - Stryków), a ok. 255 km (z czego 238 km płatne) w zarządzie koncesjonariusza: Autostrada Wielkopolska na odcinku Konin - Świecko

  • w realizacji:  100,8 km

  • w przygotowaniu:  32,3 km

Obecnie, wykorzystując Południową Obwodnicę Warszawy w ciągu S2 i dalsze odcinki autostrady A2, można dojechać do końca obwodnicy Mińska Mazowieckiego. To blisko 525 km trasy z planowanych niemal 660 km pomiędzy Świeckiem na granicy z Niemcami i Kukurykami na granicy z Białorusią. W najbliższych latach będą powstawać nowe odcinki na trasie Warszawa - Terespol.

Nowe 170 km autostrady A2 na wschód od Warszawy

Realizacja autostrady A2 na wschód od Warszawy

Realizacja autostrady A2 na wschód od Warszawy. Mapa: GDDKIA

Dla odcinków autostrady A2 Kałuszyn (obwodnica Mińska Maz.) - Groszki i Gręzów - Siedlce Zachód wojewoda wydał już decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). W grudniu 2021 r. wykonawcy przejęli place budów, a roboty już trwają. Obecnie wykonawcy budują drogi serwisowe oraz odhumusowują trasę główną. Rozpoczęły się także prace związane z budową obiektów mostowych. Przy sprawnej realizacji kontraktów kierowcy powinni skorzystać z tych odcinków jesienią 2023 r. Dla odcinka Groszki - Gręzów, na który umowę podpisano 28 stycznia 2021 r., Wojewoda Mazowiecki prowadzi postępowanie administracyjne zmierzające do wydania decyzji ZRID. Termin zakończenia prac przewidziany został latem 2024 r.

W kwietniu 2021 r. GDDKIA zleciła wykonawcom cztery kolejne fragmenty autostrady A2 od Siedlec do Białej Podlaskiej. Dla wszystkich odcinków złożone zostały wnioski o wydanie decyzji ZRID (do odpowiednich terenowo urzędów wojewódzkich). Zgodnie z zawartymi umowami na wszystkich czterech odcinkach finał robót zaplanowano do końca 2024 r.

Na odcinek A2 od węzła Biała Podlaska do granicy państwa z Białorusią (Kukuryki) we wrześniu 2021 r. drogowcy podpisali umowę na wykonanie projektu budowlanego i uzyskanie niezbędnych decyzji umożliwiających realizacje robót w terenie. W styczniu br. do Wojewody Lubelskiego wpłynęły wnioski o decyzje ZRID. Kolejnym etapem, po wydaniu decyzji ZRID i pozyskaniu finansowania, będzie ogłoszenie przetargu na realizację inwestycji.

Będzie szerzej na A2 Łódź - Warszawa

Trwają przygotowania do realizacji poszerzenia autostrady A2 pomiędzy Łodzią i Warszawą o dodatkowe pasy ruchu. Powstaną w miejsce szerokiego pasa zieleni pomiędzy jezdniami, na długości ok. 89 km. Z konsultacji GDDKIA z branżą wynika, że dobudowa dodatkowych pasów na autostradzie A2 pomiędzy Łodzią a Warszawą powinna zostać zrealizowana w systemie tradycyjnym. Oznacza to, ze najpierw drogowcy zlecą opracowanie projektu a w dalszej kolejności ruszy przetarg na prace budowlane.

Dwa przetargi na A2 Łódź – Warszawa, najpierw projekt potem ruszy budowa

A2 pomiędzy Łodzią a Warszawą będzie rozbudowana o dodatkowy pas ruchu

A2 pomiędzy Łodzią a Warszawą będzie rozbudowana o dodatkowy pas ruchu. Zdjecia: GDDKIA


Autostrada A4 – długość 667 km

  • w eksploatacji: 667 km, w tym ok. 606 km w zarządzie GDDKiA (z czego 162,4 km płatne na odcinku Wrocław (węzeł Bielany Wrocławskie) - Sośnica (węzeł Gliwice Sośnica)), a ok. 61 km w zarządzie koncesjonariusza: Stalexport Autostrada Małopolska SA; Kraków (Balice) - Katowice (Murckowska).

Megainwestycja na A4 Wrocław - Krzyżowa

W najbliższych latach planowana jest rozbudowa lub budowa nowej autostrady A4 pomiędzy Wrocławiem – Legnicą i Krzyżową. Ta olbrzymia inwestycja ma na celu zmianę dramatycznej sytuacji na dolnośląskim odcinku A4-ki od kilku lat stojącej w korkach i z olbrzymią liczbą wypadków.

Autostrada A4 na Dolnym Śląsku. Jak powstawała i jaka będzie nowa A4 Wrocław – Legnica i A4 Legnica – Krzyżowa. Mapy i warianty przebiegu

21 czerwca 2021 r. drogowcy zlecili wykonawcy opracowanie dokumentacji dla budowy lub rozbudowy autostrady A4 na odcinku od węzła Legnica Południe do węzła Wrocław Wschód/Stary Śleszów o długości ok. 80 km oraz budowy drogi ekspresowej S5 Bolków - Sobótka o długości ok. 50 km. Od stycznia do końca lutego br. odbywały się spotkania informacyjne ze społeczeństwem, na których zostały zaprezentowane wstępne korytarze przebiegu A4 i S5. Spotkania zostały zorganizowane dla 21 gmin, przez które przechodzą projektowane warianty tras. Obecnie trwają prace nad Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym (STEŚ). Wykonywana jest również inwentaryzacja przyrodnicza.

Umowę na opracowanie dokumentacji dla odcinka A4 od Krzyżowej do Legnicy podpisano 28 czerwca 2021 r. Autostrada A4 na odcinku ok. 36 km zostanie rozbudowana w istniejącym śladzie, a każda jezdnia będzie miała trzy pasy ruchu oraz pas awaryjny. Miejscami będzie to budowa nowej jezdni równolegle do jezdni istniejącej, a miejscami rozbudowa jezdni istniejących. W marcu br. odbyły się spotkania informacyjne ze społeczeństwem w sześciu gminach, przez które przebiegają projektowane warianty tras. Obecnie opracowywany jest STEŚ, a jednocześnie trwa inwentaryzacja przyrodnicza w terenie.

Autostrada A4 Wrocław Krzyżowa

Autostrada A4 Wrocław - Krzyżowa. Zdjecia: GDDKIA


Rozbudowa A4 na obwodnicy Krakowa

Na terenie woj. małopolskiego, w obrębie aglomeracji krakowskiej, dobudowane zostaną dodatkowe pasy ruchu. Rozbudowa A4 w kierunku Rzeszowa już się rozpoczęła. Drogowcy przekazali plac budowy wykonawcy na odcinku od węzła Kraków Południe do wiaduktu w ciągu ul. Kąpielowej.

Obecnie GDDKIA szuka wykonawcy dokumentacji dla poszerzenia A4 od węzła Kraków Południe do ul. Kąpielowej (kierunek Rzeszów) oraz od węzła Balice do węzła Kraków Południe (oba kierunki - Rzeszów i Katowice) Obecnie czekamy na oferty. Pisaliśmy o tym więcej tutaj:

Rozbudowa A4 Autostradowej Obwodnicy Krakowa. Jest przetarg, powstaną różne warianty

Poszerzenie krakowskiego fragmentu A4 jest konieczne ze względu na obecne natężenie ruchu pojazdów, które cały czas wzrasta. Według Generalnego Pomiaru Ruchu z 2015 roku, w zależności od odcinka, natężenie ruchu wynosiło od 49,6 tys. do 64,1 tys. poj./dobę. Pięć lat później wzrost tego natężenia wyniósł od 27 do 61 proc. w zależności od odcinka pomiędzy węzłami. W liczbach daje to od 71,4 tys. do prawie 85 tys. pojazdów na dobę.

Autostradowa Obwodnica Krakowa w ciągu A4
Autostradowa Obwodnica Krakowa w ciągu A4. Zdjecia: GDDKIA

Remont A4 w woj. opolskim

Ponadto na terenie woj. opolskiego po przerwie zimowej wznowiony został remont autostrady A4 na odcinku pomiędzy Górą św. Anny i granicą woj. opolskiego i śląskiego. W ubiegłym roku prace skupiły się na dwóch etapach - zarówno na jezdni południowej (w kierunku Katowic), jak i północnej (w kierunku Wrocławia). Łącznie odnowiono nawierzchnię na około 13 km wraz z remontem na węźle Kędzierzyn-Koźle. 

Harmonogram remontu autostrady A4 w woj. opolskim

 Harmonogram remontu autostrady A4 Wrocław - Katowice. Obecnie remot trwa w woj. opolskim. Mapa: GDDKIA

Autostrada A6 – długość 28,8 km i A8 - długość 22,7 km

Dwie krótkie autostrady A6 i A8 są już w całości dostępne dla kierowców. Nie oznacza to jednak końca prac nad rozwojem związanej z nimi infrastruktury. Na początku września ubiegłego roku GDDKIA podpisała umowę na Regionalny Projekt Wdrożeniowy w ramach Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem Drogowym na sieci TEN-T - etap I. Dzięki temu Autostradowa Obwodnica Wrocławia (A8) zostanie wyposażona w jednolity, zintegrowany system teleinformatyczny, umożliwiający uruchomienie usług ITS.

Autostrada A4 i Autostradowa Obwodnica Wrocławia A8 z inteligentnym systemem teleinformatycznym ITS

Most Rędziński w ciągu autostrady A8 - Autostradowej Obwodnicy Wrocławia

Most Rędziński w ciągu autostrady A8 - Autostradowej Obwodnicy Wrocławia. Zdjećia: GDDKIA

Autostradowa Obwodnica Wrocławia - mapa przebiegu autostrady A8

Pod koniec ubiegłorocznych wakacji resort infrastruktury przyznał finansowanie na przygotowanie i realizację nowego wiaduktu na autostradzie A6, na zachód od istniejącego MOP Kołbaskowo przy granicy polsko-niemieckiej wraz z drogami dojazdowymi i placami do zawracania.

Przypominamy, że 9 grudnia 2020 r. oddano do ruchu przebudowany odcinek autostrady A6 Szczecin Dąbie - Rzęśnica o długości 3,5 km, który wcześniej oznakowany był jako droga ekspresowa.

Na całej poniemieckiej autostradzie A6 zamiast płyt betonowych jest już nowa nawierzchnia bitumiczna. Obecnie kończą się prace przy przebudowie węzła drogowego Szczecin Kijewo. Jeszcze przed wakacjami nie powinno być utrudnień, a prace całkowicie zakończą się w lipcu. Węzeł na połączeniu z DK10 został kompletnie przebudowany, powstały nowe łącznice, jezdnie zbiorczo-rozprowadzające w ciągu A6 i nowe, szersze wiadukty.

Budowa węzła Szczecin KIjewo na autostradzie A6/s3 Budowa węzła Szczecin Kijewo na autostradzie A6/S3. Zdjecia: GDDKIA

 

Autostrada A18 – długość 71,5 km

  • w realizacji: 71,5 km (przebudowa jezdni południowej)

Już od 2006 r. kierowcy pomiędzy Olszyną i Golnicami mają do dyspozycji nową, betonową północną jezdnię przyszłej autostrady A18. W drugim etapie prac zniknie 70 km starej, pamietającej jeszcze czasy II wojny światowej, betonowej jezdni południowej, a w ramach dostosowania drogi krajowej nr 18 do parametrów autostrady przebudowane zostaną węzły, pasy włączania i wyłączania z MOP, a także przejścia dla zwierząt.

Cały, 70-kilometrowy odcinek przyszłej autostrady A18, od granicy państwa w Olszynie do węzła Golnice, którego budowę zaplanowano w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023, jest już na etapie realizacji. Pierwszym z nowych fragmentów mamy pojechać w tym roku.

W tym roku ponad 20 km autostrady na trasie Wrocław – Berlin. Aktualności z A18

Budowa autostrady A18 Olszyna - Golnice

Budowa autostrady A18 Olszyna - Golnice. Zdjećia: GDDKIA


Odcinki realizacyjne autostrady A18 Olszyna - Golnice:

  • od granicy państwa do km 11,86 (ponad dwa kilometry za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia) - w realizacji, a zakończenie robót planowane jest w II połowie 2023 r.

  • od km 11,86 (ponad dwa kilometry za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia) do km 33,76 (blisko cztery kilometry przed węzłem Iłowa) - w realizacji, a zakończenie robót planowane jest w II połowie 2022 r.

  • od km 33,76 (blisko cztery kilometry przed węzłem Iłowa) - w realizacji, a zakończenie robót planowane jest w II połowie 2023 r.

  • granica woj. lubuskiego i dolnośląskiego - węzeł Golnice (ponad 21 km) - w realizacji, a zakończenie robót planowane jest w II połowie 2023 r.

W planach budowa nowej autostrady A50 - Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej

Na kolejne lata zaplanowano budowę wchodzącej w skład Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej autostrady A50, która domknie sieć takich dróg w Polsce. 

Autostrada A50 bedzie częścia Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej

Autostrada A50 bedzie częścią Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej. Mapa: GDDKIA

Docelowo długość autostrad w Polsce z obecnych blisko 1754 km osiągnie zakładane około 2100 km.

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na autostradzie A1 Utrudnienia na autostradzie A18