Autostrada A4 Katowice - Kraków
- Anka Kluba
- conadrogach.pl
- 2019-01-15
Droga krajowa A4, bo pierwotnie nie miała ona statusu autostrady, budowana była (z przerwami) w latach 70, 80 i 90-tych przez Skarb Państwa ze środków budżetowych. Nie była to droga wysokiej jakości, raczej ważny szlak komunikacyjny, łączący dwie aglomeracje – katowicką i krakowską.
W latach 90’ XX wieku, Skarb Państwa postanowił poszukać finansowania dalszej modernizacji A4 w sektorze prywatnym. W 1995 roku ruszył przetarg na budowę przez przystosowanie do odpłatności i eksploatację autostrady A4 na odcinku Katowice - Kraków. Zgodnie z przyjętym przez stronę publiczną modelem, koszty modernizacji A4 mieli w ostatecznym rozrachunku wziąć na siebie jej użytkownicy, a do kierowania inwestycją wyznaczony miał zostać podmiot prywatny – Koncesjonariusz.
Jednocześnie w drugiej połowie lat 90’, zdając sobie sprawę z jej kluczowego znaczenia dla rozwoju obu miast, właściciel drogi – Skarb Państwa – zdecydował o modernizacji A4. Za pieniądze pozyskane z kredytu udzielonego przez Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju (222 mln zł) w latach 1996 – 97 droga została częściowo wyremontowana. Naprawione zostały wówczas konstrukcja jezdni oraz 5 będących w najgorszym stanie obiektów mostowych.
We wrześniu 1997 roku podpisano Umowę Koncesyjną ze spólką Autostrada Małopolska SA. Przyjęty przez Skarb Państwa model finansowy dla autostrady A4 Katowice – Kraków zakłada, że w ostatecznym rozrachunku, w okresie koncesyjnym, droga ta zostanie w pełni zmodernizowana i wyposażona w urządzenia infrastruktury autostradowej za pieniądze pozyskane od jej użytkowników, a strona publiczna uzyska dodatkowo znaczące wpływy budżetowe z tego przedsięwzięcia. W 2027 roku zgodnie z zapisami Umowy Koncesyjnej ten odcinek autostrady A4 wróci pod zarząd Skarbu Państwa.
Przebieg autostrady A4 Katowice - Karków z MOP, węzłami i poborem opłat. Źródło: Stalexport Autostrada Małopolska SA
INFRASTRUKTURA AUTOSTRADOWA NA 61 KM ODCINKU A4 OD WĘZŁA MURCKOWSKA W KATOWICACH DO WĘZŁA BALICE OBEJMUJE M.IN.:
- 8 węzłów autostradowych: Murckowska, Mysłowice, Brzęczkowice, Jeleń (obsługa kierunku do i z Katowic. Węzeł ten jest przewidziany do zamknięcia), Byczyna (obsługa kierunku do i z Krakowa), Balin, Chrzanów, Rudno,
- 2 Place Poboru Opłat (PPO): w Mysłowicach z 20 punktami poboru (po 10 w każdym kierunku) oraz w Balicach z 10 punktami poboru (10 w kierunku do Katowic oraz 9 w kierunku do Krakowa)
- 4 parkingi z toaletami (tuż za Placami Poboru Opłat),
- 4 Miejsca Obsługi Podróżnych ze stacjami paliw, barami, sklepami, warsztatami drobnych napraw: 2 w kierunku Krakowa: w Kępnicy i Morawicy (z motelami), 2 w kierunku Katowic: w Aleksandrowicach i Zastawiu (z motelem)
- 2 obwody utrzymania autostrady: w Mysłowicach i Rudnie,
Punkt Poboru Opłat na autostradzie A4 Katowice - Kraków. Zdjęcia: SAM SA
OPŁATY ZA PRZEJAZD AUTOSTRADĄ A4 KATOWICE - KRAKÓW POBIERANE SĄ NA 2 PLACACH POBORU OPŁAT: W MYSŁOWICACH I W BALICACH
- 5 zł stawka dla motocykli
- 10 zł stawka 1 dla pojazdów kategorii 1 - samochodów osobowych (20 zł za przejazd całym płatnym odcinkiem)
- 18 zł stawka 2 z rabatem dla pojazdów kategorii 2 i 3 (36 zł za przejazd całym płatnym odcinkiem)
- 30 zł stawka 2 dla pojazdów kategorii 4 i 5 (60 zł za przejazd całym płatny odcinkiem)